Groenere BIV en verkeersbelasting.

Home Forum Zeverhoekje Groenere BIV en verkeersbelasting.

• Maker
    Discussie
  • Ik zal wel niet de enige zijn die de beslissing om een groenere BIV en verkeersbelasting in te voeren gehoord heeft van Turtelboom! Wat zal dat voor gevolgen hebben voor de inschrijving en de jaarlijkse verkeersbelasting van oudere Porsches die nog geen oldtimer zijn? Ik vind het frustrerend hoe men in Vlaanderen de auto maar blijft zien als melkkoe. Ik heb juist mijn 993 gekocht en vrees dat het uiteindelijk een aderlating zal worden om hem op de baan te krijgen, en wachten tot hij 25 jaar is en hem als oldtimer inschrijven … niet als ze dat op trekken naar 30 jaar!
    En waarom? Er zijn hoge concentraties fijn stof in Vlaanderen! Hoe zou dat komen? Wanneer zal men de eigenlijke reden eens aanpakken? Alle vervuilende Oost-Europese vrachtwagens waar de normen veel lager liggen eens laten opdraaien, en de industrie.
    Ik herhaal het maar weer, Belgie is geen autoland, en ze halen het geld weer waar het makkelijkst te rapen is!

15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 318)
  • Ive

Ik heb net nog aan ‘t rondneuzen geweest over de datum van invoegetreding van de nieuwe tarieven.
      De nieuwe BIV en Rijtaksen zijn wel degelijk geldig vanaf 1 januari 2016
      Wat er op 1 april 2016 in voege treedt, is de km-heffing voor vrachtwagens.

Waarschijnlijk zullen sommige garagehouders deze twee door mekaar halen, maar de nieuwe BIV en rijtaks zijn helaas niet uitgesteld tot 1 april :waf:

meer info:

http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/geplande-wijzigingen-van-de-belasting-op-inverkeerstelling-en-de-verkeersbelasting

Er staat wel een regel bij de vrijstellingen die ik niet zo goed interpreteer. nl wagens die voor de eerste keer bij de DIV ingeschreven worden, gelden volgens het oude tarief. Wil dit dan zeggen dat wanneer ik een wagen in Nederland koop en deze de eerste keer in Belgie ingeschreven (ingevoerd) wordt, hier het oude tarief geld? Dubbelzinnig :think:

http://www.ngva.be/nl/aardgastankstations-zoeken
        ik ben er eigenlijk op gekomen omdat dats zijn station aan het verbouwen was rechtover mijn werk.

[quote=”Ive” post=226691]…waarom rijden er dan niet meer mensen op LPG?…:[/quote]

in het verleden werd je vooral benadeeld als je koos voor LPG:
          – jaarlijks naar de keuring, ook met een auto jonger dan 4jr of oldtimer,
          – meer verkeersbelasting vanuit de redenering dat je anders te goedkoop reed, groener speelde geen rol
          – je mocht niet in parkeergarages
          – LPG tanken kan alleen in bemande stations en dat is vooral ‘s nachts een groot probleem,
          – CNG pompen liggen nog dun bezaaid in Belgie
          – je krijgt als particulier geen vergunning om aardgas van het net te gebruiken voor je auto
          – je moest vroeger de kleppen van je motor laten aanpassen, maar er zijn tegenwoordig al vele merken die af fabriek motoren hebbend die op gas kunnen rijden

[quote=”Ollie” post=226668]Ducuzzi, is er zoveel verschil voor een 993, tov vorig jaar?

993, is toch Euro 1,niet?[/quote]

Verkeersbelasting:

2015 = 1499 euro
            2016 = 2725 euro

Toch een aanzienlijk verschil vind ik; zeker gezien het aantal km dat ik doe met de wagen. De wagen was tijdelijk uitgeschreven omdat de motor eruit gaat…

Als je dan nog rekening houdt met onderstaande vind ik dit toch zonde van m’n centen…

“Voertuigen die nu reeds ingeschreven zijn en blijven, zullen tot bij een latere herziening van de verkeersbelasting van hun actuele tarief blijven genieten

Toch voor LPG gaan :coolness:

2-3

Ive

De motor wordt toch aangepast om op LPG te rijden? omdat de verbrandingstemp van LPG hoger ligt dan van benzine?
                Rijdt hij dan nog even goed op benzine als daarvoor?
                Ik heb er toch zo mijn bedenkingen bij ze, waarom rijden er dan niet meer mensen op LPG?
                Zeker nu ze zo geen belachelijke groene sticker meer moeten hebben en in bepaalde gevallen ook in openbare parkings mogen.
                :wtf:

1-2
                  en voor de bagage koop je hem ook niet
                  1-3

Ik vind het idee van die gasinstallatie zo slecht nog niet. Eens ze erin zit rij je nog op wat je wil. De installatie zelf is prolly al terugverdiend de moment dat je ‘m inschrijft.

Ducuzzi, is er zoveel verschil voor een 993, tov vorig jaar?

993, is toch Euro 1,niet?

ook voor een 997 gedaan uit 2006

chassisnummer
                          (niet verplicht in te vullen)

ophalen gegevens
                          inschrijvingsdatum
                          20/01/2016

datum van eerste inverkeerstelling
                          10/10/2006

type verkeersbelasting
                          type brandstof
                          euronorm
                          CO₂ (CO₂ uitstoot in g/km)
                          266

fiscale PK
                          19

Ik ken de fiscale PK van mijn voertuig niet.
                          CC
                          3695

kilowatt
                          239

simulatie
                          Berekening
                          De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: (vrijgesteld) 0 EUR
                          De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: (vrijgesteld) 0 EUR

[quote=”Ive” post=226638]@Ducuzzi: Dat zou mij verbazen, want op de website van de belastingen zijn deze aangepast vanaf 1 januari.

https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top

:bounce:[/quote]

I know! Mijn 993 nog willen (opnieuw) inschrijven in 2015, maar heb de papieren pas in 2016 ontvangen met 06/01 als inschrijvingsdatum! :bounce:

Hierdoor is mijn wagen vanaf heden opgenomen in de nieuwe regeling… Echter vertelde mijn garagist dat hij reeds van 2 klanten vernomen had dat de nieuwe regeling pas in voege zou gaan in 04/2016.

1-1 😀
                              ik ga het eens echt opzoeken of het kan via portaal voor een cayenne van 2004

Simulatie Verkeersbelasting

ophalen gegevens
                              inschrijvingsdatum
                              20/01/2016

datum van eerste inverkeerstelling
                              10/01/2004

type verkeersbelasting
                              type brandstof
                              euronorm
                              CO₂ (CO₂ uitstoot in g/km)
                              361

fiscale PK
                              22

Ik ken de fiscale PK van mijn voertuig niet.
                              CC
                              4511

kilowatt
                              250

simulatie
                              Berekening
                              De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: (vrijgesteld) 0 EUR :ass:
                              De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: (vrijgesteld) 0 EUR :ass:

waarom 😳
                                wat is het verschil tss LPG/CNG en een hybride als beide meer dan 95 % van de tijd op benzine zouden rijden?
                                heel wat hybrides hebben batterijen waar je amper mee in Bxl geraakt, dus een gastankje van 5L verdient zich snel terug 😎

1-0….

15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 318)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.