Groenere BIV en verkeersbelasting.

Home Forum Zeverhoekje Groenere BIV en verkeersbelasting.

  • Maker
    Discussie
  • Ik zal wel niet de enige zijn die de beslissing om een groenere BIV en verkeersbelasting in te voeren gehoord heeft van Turtelboom! Wat zal dat voor gevolgen hebben voor de inschrijving en de jaarlijkse verkeersbelasting van oudere Porsches die nog geen oldtimer zijn? Ik vind het frustrerend hoe men in Vlaanderen de auto maar blijft zien als melkkoe. Ik heb juist mijn 993 gekocht en vrees dat het uiteindelijk een aderlating zal worden om hem op de baan te krijgen, en wachten tot hij 25 jaar is en hem als oldtimer inschrijven … niet als ze dat op trekken naar 30 jaar!
    En waarom? Er zijn hoge concentraties fijn stof in Vlaanderen! Hoe zou dat komen? Wanneer zal men de eigenlijke reden eens aanpakken? Alle vervuilende Oost-Europese vrachtwagens waar de normen veel lager liggen eens laten opdraaien, en de industrie.
    Ik herhaal het maar weer, Belgie is geen autoland, en ze halen het geld weer waar het makkelijkst te rapen is!

15 reacties aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 318)
  • Ive

      Ik bedoelde het dan ook in het algemeen deepee 🙂
      Uiteraard is het kortzichtig om alle problemen aan onze nakomelingen toe te schrijven :respect2:

        als je de zeer beperkte toename van de bevolking, de flinke toename van het aantal ingeschreven auto’s en de toename van onze algemene mobiliteit in één grafiek uitzet, dan blijft er nog één grote fractie onbenoemd: het torenhoog aantal buitenlandse voertuigen die onze logistiek en deze van het europese achterland dagelijks over onze (snel)wegen vervoeren.
        je moet echt geen universitaire verkeersdeskundige te zijn om te voorspellen dat wanneer de trafiek in onze havens jaarlijks blijft toenemen en de doorvoer per spoor of binnenvaart nauwelijks stijgt …. dat we dan alsmaar langer stil staan op de parking rond Antwerpen zolang er geen snelwegen uitbreiden of bijkomen.

          [quote=”Ive” post=225846]
          Maar ik denk wel dat ik nu op veel tenen trap :lol:[/quote]
          Ge wordt dat gewoon :engeltje: :mrgreen:

          Ive

            [quote=”Mushroom” post=225845][quote=”Yellow Submarine” post=225820]

            Blijkbaar betalen we met zijn allen toch nog te weinig want er is nog nooit zoveel verkeer geweest…[/quote]
            Ofwel moet iedereen maar eens stoppen met er maar blijven kinderen uit te persen… :idea:[/quote]

            +1 :max 1 per gezin zoals in China (wat onlangs beeindigd werd)
            Maar ik denk wel dat ik nu op veel tenen trap 😆

              [quote=”Yellow Submarine” post=225820]

              Blijkbaar betalen we met zijn allen toch nog te weinig want er is nog nooit zoveel verkeer geweest…[/quote]
              Ofwel moet iedereen maar eens stoppen met er maar blijven kinderen uit te persen… 💡

              Ive

                Ik weet niet waar je juist woont Drip, maar hopelijk niét in ‘t centrum van Antwerpen 😕

                XXX

                  En hier in Antwerpen geven ze weer een goeie voorzet, eikels 👿
                  Infobron HLN;

                  [i]Vanaf 1 februari 2017 betalen vervuilende wagens 20 euro per dag of 350 euro per jaar om toegang te krijgen tot de lage-emissiezone in Antwerpen. Dat schrijft Gazet van Antwerpen vandaag. Wie zonder toelating de zone binnenrijdt, riskeert een boete.
                  Vier op de vijf wagens in België kunnen zonder problemen de zone inrijden, aldus de krant. In het betrokken gebied – binnen de Ring en op Linkeroever – zijn 8.000 tot 9.000 van de 75.000 ingeschreven wagens te oud en te vervuilend.
                  Wie met een dieselwagen rijdt die net niet voldoet aan de toegangsvoorwaarden, moet een toelatingstarief betalen. In 2017 bedraagt dat tarief voor de Euro 3-diesels zonder roetfilter 20 euro per dag, en tot 350 euro per jaar. Mensen die genieten van sociale correctie en in de zone wonen, betalen minder.
                  Automobilisten die geen toelatingstarief betalen en toch met een vervuilende auto de zone inrijden, riskeren een boete van 125 euro in 2017 of 150 euro vanaf 2018 voor een eerste inbreuk, en tot 350 euro bij meerdere inbreuken.
                  De invoering op 1 februari 2017 en de tarieven en boetes worden nog voorgelegd aan de gemeenteraad. [/i]

                    [quote=”Ive” post=225701]@Jorge:
                    klopt volledig. Maar élke € is een € te veel. Gewoon maar om met je éigen auto te MOGEN rijden.
                    En dan beginnen we nog niet over eengemaakt Europa, als ze zelfs in een landje met ocharme 11 miljoen inwoners niet één tarief voor iedereen kunnen maken.

                    Ik denk dat we al genoeg taxen betalen op de brandstof, parkeermeters, flitsboetes (waarbij er in Vlaanderen dan weer véél meer van staan dan in Wallonië) enz[/quote]

                    Blijkbaar betalen we met zijn allen toch nog te weinig want er is nog nooit zoveel verkeer geweest…

                    Wegen onderhouden kost nu éénmaal fortuinen en dan zwijgen we maar over de leven-verkortende gevolgen van fijn stof door de uitstoot.

                    En dan nog zijn er die vinden dat ze met quad of crossmoto de weinige natuur die we nog hebben mogen bezoedelen.

                      Ik heb beide wagens (de 996 MKI 3.4 coupe & de 996 C4S cabrio) ingeschreven, was nog net in 2015.

                      Op het einde van het jaar evalueer ik kosten/baten van een volledig jaar inschrijving & overweeg (in voorkomend geval) een 3-4-maandelijkse periode van inschrijving, heb dat al eens gedaan, en dat gaat prima !

                      Ive

                        @Jorge:
                        klopt volledig. Maar élke € is een € te veel. Gewoon maar om met je éigen auto te MOGEN rijden.
                        En dan beginnen we nog niet over eengemaakt Europa, als ze zelfs in een landje met ocharme 11 miljoen inwoners niet één tarief voor iedereen kunnen maken.

                        Ik denk dat we al genoeg taxen betalen op de brandstof, parkeermeters, flitsboetes (waarbij er in Vlaanderen dan weer véél meer van staan dan in Wallonië) enz

                          Ik heb eens gekeken naar de recentste situatie in Wallonië, vermits ik net over de taalgrens woon. Daar blijft vooralsnog alles bij het oude, tenminste tot 30/06/2016. Voor wat betreft daarna is er nog niets gekend.
                          Maar ik denk dat ik mag zeggen dat jullie in Vlaanderen niet moeten klagen ivm de BIV: ik heb voor mijn 996 4S in augustus 2015maar liefst 3500€ afgedokt! :bounce: :what: Das toch nog wat anders dan Vlaanderen mijn gedacht!

                          Ive

                            996 4S kwam op 2150 Eurokes pffffff
                            élk jaar

                              [quote=”Ive” post=225659]
                              voor mijn droom, 996 4S gaat de BIV met 500Euro omhoog en de rijtaks maar liefst met 700Euro ruzie
                              Naar een 997 heb ik ook even gekeken, maar de moed zakt mij al in de schoenen :wtf:[/quote]

                              Zal nie verschil in zitten zeker, 997 4s gaat van 1740 naar net geen 2400€, 996 4s zal ongeveer het zelfde zijn. :salut: :wtf: :salut:

                                Net eens mijne 2.7 van 2005 gesimuleerd en dat valt nog redelijk goed mee.
                                De droom voor een 911 heb ik ondertussen opgeborgen. Zal iets worden voor mijn 50ste verjaardag als ik dan nog bezeten ben van Porsche daartegen… :bounce:

                                  Inderdaad niet plezant. Vorige week met een Duitser gesproken daar betalen ze voor een Boxster S 3.2 maar 200 à 300 euro rijtaks en BIV kennen ze daar niet.

                                15 reacties aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 318)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.