groeven in het vliegwiel

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 groeven in het vliegwiel

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    Bij het vervangen van de koppeling bleek dat het vliegwiel van mijn 911 SC 1982 ook nogal wat groeven had. Vooral naar de buitenzijde toe, waarbij de groeven parallel lopen met de omtrek en toch wel enkele tienden diep zijn. Vanuit het middelpunt naar de buitenzijde zijn er enkel groeven vanaf pakweg 60% van de diameter tot de volledige diameter.
    Is het aan te raden het vliegwiel te laten aanpassen (refurbishen)? Bij wie? Heeft dit ook consequenties mbt. toleranties of valt dit binnen de systeemtoleranties?

    Groeten
    bas

11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
    • Hallo Wim,

      Bedankt voor je bericht. Ik heb ondertussen dat ultralicht vliegwiel zonder probleem kunnen wisselen (bij Van Kessel waar ik trouwens heel content van ben). Hierbij ook een foto van het vliegwiel dat ik nu heb:
      flywheels.jpg

      Het viel wel op dat het originele porsche vliegwiel (links) ca 4,6 Kg woog, terwijl de OEM(rechts) iets meer dan 5 Kg.
      gr
      bas

      Wim

        @Bas, dit is het licht vliegwiel voor onze Porsche wat net binnen gekomen is.
        Het gewicht bedraagt hiervan 5 kilo en origineel weegt ruim 8 kilo, en zorgt dus nog voor een vrij normale rijstijl.

          aangenaam rijden in de stad, zal het zeker niet. :popcorn:
          Denk als je veel stadsverkeer doet, dat je beter een andere koppeling/vliegwiel combinatie steekt :think:

            Hallo

            Heb vliegwiel gewogen: slechts 2,55 kg. Is het nog doenbaar voor stadsverkeer?

            Gr
            Bas

              Zoals Wim al aangaf, zal je merken dat je stationair toerental onstabiel is (schommelen).
              Als je gas lost, zal hij in een dipje gaan. :popcorn:

              Wim

                Je hebt dus een zo’n vergelijkbaar set met vliegwiel.

                Normaal vliegwiel varieert tussen de 10 en 13 kg, en een licht vliegwiel normaal tussen de 5 en 8 kg
                Dit vliegwiel weegt goed 3kg t.o.v een gewoon is dit ultra licht en zal echt wel gecontroleerd/gebalanceerd zijn vanuit de werkplaats waar deze gemaakt is.
                Normaal mag je niet meer als 40% verminderen in gewicht om nog een comfortabel rijgedrag te hebben.
                Met dit vliegwiel wat jij nu hebt heb je een zeer snelle respons op de gas en verminderen van toeren, maar zal ook als je het monteert onrustig toeren draaien, denk maar aan een rally auto.
                Dus je zal bij wegrijden iets met de koppeling moeten spelen om soepel weg te rijden, maar is even wennen en heb je zo door, heb ik nu ook met mijn BMW 330D ondanks het hoge koppel.

                  Hallo,

                  Ondertussen heb ik een (lichtgewicht) vliegwiel binnen (een gefreesd stuk)
                  2016-07-1520.29.40.jpg
                  Ik vroeg aan de leverancier of dat vliegwiel gebalanceerd was. Hij zei dat dit niet nodig was…?
                  Ik begrijp uit bovenstaande dat nieuw vliegwiel niet met bestaande krukas moet worden gebalanceerd, maar het vliegwiel zelf zou toch
                  gebalanceerd moeten zijn ? Of speelt dit minder rol bij een dergelijk licht vliegwiel?

                  Groeten
                  bas

                  Wim

                    Zoals Bert schrijft. :up:

                      Een vliegwiel is vanuit fabriek uitgebalanceerd, gewoon correct monteren en best de bouten mee vervangen :salut:

                        Hallo Wim,

                        Bedankt! moet dan krukas+vliegwiel ook weer uitgebalanceerd worden of zijn de toleranties bij Porsche dusdanig dat dit niet hoeft?

                        Gr
                        bas

                        Wim

                          Ik zou dan een compleet nieuw set steken, en gelijk een nieuw (licht) vliegwiel. 😉

                        11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.