Herstellen spoiler 993 – microswitch vraagje

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Herstellen spoiler 993 – microswitch vraagje

• Maker
    Discussie
  • Hallo,

Ik ben momenteel bezig m’n spoiler te herstellen. Probleem was dat hij soms niet omhoog ging.
    Zoals gedacht is het raderwieltje versleten (zie ook het schitterende Wheeler Dealers filmpje dat gepost werd door Deepee).

Ik vroeg me echter af waarom dat raderwieltje zo kan verslijten en ik denk dat ik iets gevonden heb: aan de microswitch die normaal het signaal (spoiler down) moet geven ontbreekt het ijzeren lipje (ik heb geen betere naam;). Daardoor blijft de motor, via het kleine tandwieltje, kracht zetten op het grote tandwiel dat daardoor verslijt.

Ter vergelijking: de eerste foto toont de ‘spoiler up’ microswitch (met lipje), de tweede foto de ‘spoiler down’ microswitch (zonder lipje).
    Ter info : de laatste foto toont een screen shot uit de Wheeler Dealers aflevering waar je het afgesleten tandwieltje ziet (bij mij is het zo erg niet, maar wel op dezelfde plaats).

Naast een nieuw tandwiel lijkt het er dus op dat ik ook zo’n nieuwe microswitch moet aanschaffen.
    Probleem is dat die bij Porsche (of Rose Passion ed) blijkbaar niet per stuk te krijgen zijn maar dat je meteen een onderdeel van zo’n 60 Euro moet kopen met beide switches en kabels ed (Porsche part nr 96461310701)
    Beetje gek omdat het enige dat ontbreekt dat ‘lipje’ is !

Weet iemand of er een andere manier is om dit te herstellen? Kan ik bvb ergens zo’n microswitch kopen (niet-Porsche) en dan dat ijzeren lipje gewoon gebruiken? Het lijkt erop alsof je dit er gewoon kan opklikken…

Alvast bedankt!

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
    • Niet goe opgelet blijkbaar merci ik zal hem direct bestellen

Hi Mitridi, gewoon even vanaf het begin dit onderwerp volgen.
        Ik heb daar een link gezet van de donor microswitch die ik heb gekocht :salut:

Carcentric
          waar heb je deze dan besteld

ok thanks

[quote=”993″ post=178592]Vandaag even gekeken naar de spoiler.
              De robberen moerkapjes 2 waren waarschijnlijk aan de spoiler blijven hangen en langs boven in de beschermkap gevallen.
              Toen ik het kapje erafhaalde viel er eentje op de grond en het andere zat tussen de eindeloopcontakten
              [/quote]

Aha, dat was dus gelukkig eenvoudig op te lossen! :relaxman:

Ivm de motorkap : dit lijkt me volledig normaal. Bij mij gaat die niet hoger open.

[quote=”Mitridi” post=178580]Carcentric

De tandwieltjes zijn nog in orde
                maar ik denk dat het lipje van de onderste eindeloopcontact weg is
                zit er daar ook zo’n metalen lipje op bij jou[/quote]

Ja, daar moet zo’n metalen lipje zitten. Bij mij zat dit er niet meer (zie posts hierboven), maar ik heb er een nieuw opgezet:

Vandaag even gekeken naar de spoiler.
                  De zekeringen waren in orde, maar deze keer ging de spoiler niet naar beneden. hij bleef boven staan.
                  Het beschermingskapje erafgehaald en dan zag ik dit

2014-09-0512.32.11.jpg

De robberen moerkapjes 2 waren waarschijnlijk aan de spoiler blijven hangen en langs boven in de beschermkap gevallen.
                  Toen ik het kapje erafhaalde viel er eentje op de grond en het andere zat tussen de eindeloopcontakten

2014-09-0512.46.42.jpg

2014-09-0512.47.12.jpg

2014-09-0512.29.09.jpg

2014-09-0512.30.23.jpg

Bijkomend vraagje…hoe ver moet een motorkap opengaan….vind altijd dat bij mij de kap zo weinig openstaat

2014-09-0512.50.48.jpg

2014-09-0512.50.34.jpg

Carcentric

De tandwieltjes zijn nog in orde
                    maar ik denk dat het lipje van de onderste eindeloopcontact weg is
                    zit er daar ook zo’n metalen lipje op bij jou

[quote=”Mitridi” post=178525]Hey Carcentric
                      een vraagje als de spoiler niet naar boven gaat ging er dan een alarm lampje branden

Ik heb dit ook maar soms gaat de spoiler naar boven en soms niet het is wel een 964
                      en er brandt dan altijd een lampje[/quote]

Ja, klopt. Het lampje gaat dan branden.

Een 964 heeft hetzelfde spoiler mechanisme als een 993. Dus als je spoiler niet altijd werkt heb je hetzelfde probleem als ik had. Je kan dit als volgt testen: laat iemand op het spoiler knopje drukken terwijl jij achteraan de auto de spoiler omhoog helpt gaan (lichtjes naar boven trekken).

Als dit werkt is er niets met het spoiler motortje of zo maar is het halve-maan tandwiel afgesleten. Herstellen kan door een zo een nieuw tandwiel te plaatsen.
                      Succes!

bij mij ging de spoiler niet meer naar beneden…was een zekering toen.
                        Nu heb ik het weer….weet nog nog niet of het weer de zekering is.
                        Ga morgen eens kijken en ook naar die tandlat kijken

Hey Carcentric
                          een vraagje als de spoiler niet naar boven gaat ging er dan een alarm lampje branden

Ik heb dit ook maar soms gaat de spoiler naar boven en soms niet het is wel een 964
                          en er brandt dan altijd een lampje

Goed om weten dat een beetje schuin blijkbaar de norm is… 😀
                            Maar bij mij staat het echt te schuin.

Deepee, toen ik het nieuwe tandwiel monteerde heb ik alles uit elkaar moeten halen. Nr 51 is een plastieken cilindertje dat je eenmaal in het tandwiel er niet meer uit krijgt. Nr 50 is de schroef waarmee je alles stevig aanschroeft, dus in principe ook geen speling.

Blijft over nr 54. Dit is een soort springveer die de spoiler een beetje een zetje geeft bij het omhoog gaan. Hier zou misschien wel wat speling kunnen opzitten maar dit is zo’n stroef onderdeel dat je er nauwelijks beweging in krijgt.

Ik ga toch nog eens proberen of anders eens zo’n nieuwe springveer kopen. Die kost maar rond de 6 euro…

Bij mij staat het ook een beetje schuin op hoor

je bedoelt nr 49 ? zou kunnen maar die kans is klein. ik zou eerder het halve maan tandwiel eens demonteren en checken of er niet teveel speling zit op de bewegende onderdelen/asjes van dit tandwiel (nrs 50 en 51 op bijgaande schets) opletten dat je nrs 52 en 54 niet opzij naast je motor laat donderen.

993spoilerMechanisme.png

Deepee, bedankt voor de foto’s. Ik ga zeker eens bekijken of dat mogelijk is!

Ik was zelf aan het zoeken naar een manier om het halve maan tandwiel terug loodrecht te krijgen, want dan zou het microswitch lipje niet onder zijwaartse druk staan, maar ik zie geen enkele manier…

Ik begin te vermoeden dat de metalen stang, die de gehele spoiler ondersteunt en waaraan het halve-maan tandwiel bevestigd is, zelf niet helemaal recht is.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.