Het begint weer…

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster Het begint weer…

  • Maker
    Discussie
  • Inderdaad….het begint weer.
    Blijkbaar komt het alle drie jaar terug….de kriebels.
    Op het moment heb ik een nogal saaie DD voor het dagdagelijkse vervoer en enkele geweldige bolides om af en toe mee op de bochtige weggetjes te gaan scheuren. Heel plezant….af en toe.
    Ik ben nu echter tot de jaren van verstand gekomen:engeltje: :engeltje: en heb samen met totmbo beslist om de rollen eens om te keren.
    Heel de week dagdagelijks met een plezant scheurijzer en dan af en toe, als het niet anders kan,schoonouders wegdoen en met remorqske naar containerpark. Ok, Ok… Schoonmoeder moet dan niet persé mee:happy: :applaus:

    Wat is nu het plan…alles verkopen en en oud camionnetje aanschaffen, en dan op zoek naar een modern scheurijzer met een aannemelijk fiscaal te betalen bedrag aan vadertje staat.
    Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de PDK versie van de nieuwe 718 Boxster.
    Tot zover het plan.
    Er staan er ondertussen reeds zoveel te koop op de bekende autosites dat het moeilijk kiezen wordt.
    Waar ik echter geen kaas van gegeten heb is de massa aan afkortingen die tegenwoordig gebruikt wordt om de nodige en onnodige electronische hulpmiddelen aan te duiden die het autorijden wat aangenamer, zo niet makkelijker maken.
    Uiteindelijk heb ik de vertalingen ervan wel al gevonden, maar wat is nu noodzakelijk en wat niet.

    De vraag die ik mij nu stel is…welke afkortingen moet ik persé aan de optielijst toevoegen en welke niet.
    Ik weet dus echt wel wat ik wil, maar begrijp niet echt wat de knopjes die je op het dashboard vind dan werkelijk doen.

    Bv…Soms zie ik op de middenconsole een knopje met het opschrift ‘Sport’. Ik begrijp dat dat het knopje voor het PASM systeem is…maar wat doet het…
    En waarvoor diend dan het ronde knopje in het stuur met de verschillende sport standen.

13 reacties aan het bekijken - 76 tot 88 (van in totaal 88)
      • de ronde knop op het stuur schakelt bij mij de sport/sport+/pse :music: 😀

          ronde knop op het stuurwiel KLIK
          normal
          sport
          sport+
          individual

            Knop aan het stuur komt van het sportchrono pakket volgens mij

              PASM met sportvering is dat dan met de ronde knop in het stuurwiel?
              En nee de 2.7 gaat het niet worden.
              Is persoonlijk natuurlijk maar ik vind de 718 veel mooier.

                @ YS
                Er is een verschil tussen “PASM” en “PASM met sportvering” welke je eerst aanraadde

                Ik ben niet zeker of dit onderscheid wel duidelijk gemaakt wordt in uw aanbeveling
                Mijn ervaring met de laatste is zodanig dat ik het niet meer zou nemen

                PS: ik denk dat Jan hem privé zal inschrijven

                  De ervaring van het comfort of gebrek daaraan met de PASM is persoonlijk en zou dus best getest worden op vertrouwde wegen…

                  Voor de rest is de 981 2,7 inderdaad geen slechte keuze, dat spreekt!

                  En qua professionele fiscaliteit speelt het in 2020 geen rol meer of de auto nu 150 of 199g CO2 heeft… Ofwel neem je een hybride of elektrische (Taycan) en dan zit je goed, ofwel kies je een leuke wagen met max 199g en dan is het maar 50% aftrekbaarheid. Of trek je je er niets van aan, ga voor een GT3/4 en dan is het maar 40%

                    autodekens.be heeft sinds gisteren een hele mooie staan
                    http://www.autosdekens.be/car-listing/porsche-718-boxster-s-pdk/

                      https://www.autoscout24.be/fr/offres/porsche-boxster-2-7i-pdk-pasm-navi-pdc-leder-xenon-essence-noir-f475d403-0c9a-4e18-a396-947022f65746?cldtidx=1

                      Als je sportuitlaat belangrijk vindt, misschien beter nog ne 2.7 zoeken
                      Deze heeft toch de jusiteb knopjes sport & sport+ en lijkt mij goed uitgerust, incl PASM
                      Ook slechts 180gr/CO2 dus BIV en jaarlijkse tax vallen wel mee denk ik
                      Nemen misschien wel de 993 over

                        Ik zou geen PASM sportvering nemen
                        Heb dat op de 991 en deze is redelijk hard afgeveerd
                        Nu moet ik wel over slechte wegen naar mijn werk (vandaar de 3 wegenwerken onderweg misschien?)
                        Volgens mij is de gewone PASM een betere optie
                        (ben zelfs niet zeker of de sportvering te verkrijgen is op de gewone boxster)

                        Daarnaast heb ik al test gelezen waar ze zeggen dat de sportuitlaat niet veel toevoegt dan wat extra gedreun
                        Ben dus niet zeker of dit 2500 euro waard is

                        Ik zou PDK nemen met sportchrono, hoewel je 80% in ‘normaal’ zal rijden, geeft de sport en sport+ (draai)knop wel een andere dimensie

                          [quote=”Yellow Submarine” post=271830]
                          Voor de rest: less is more and to each his own… ik zou de PASM sportvering nemen en de sportuitlaat
                          [/quote]

                          +1

                            lees deze topic eens door over hetzelfde onderwerp.
                            en voor “een modern scheurijzer met een aannemelijk fiscaal te betalen bedrag aan vadertje staat” neem je best een jonge 2dehands waarvan de co² uitstoot nog vastgelegd is volgens pré WLTP normen.

                              Sport knop maakt niet alleen de demping iets harder als de auto PASM heeft, maar maakt ook het gaspedaal iets agressiever en als de auto PDK heeft maakt het ook de overgangen wat brutaler en de motor maakt meer toeren vooraleer er wordt opgeschakeld…

                              Voor de rest: less is more and to each his own… ik zou de PASM sportvering nemen en de sportuitlaat

                              PTV is ook te overwegen, staat voor Porsche Torque Vectoring. Remt selectief een wiel af om de auto sneller de bocht te laten maken, of toch met meer grip.

                              Kijk eens op de configurator, daar staat steeds uitleg bij een optie.

                            13 reacties aan het bekijken - 76 tot 88 (van in totaal 88)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.