Het is geen slecht idee om af en toe je wielen te demonteren…

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Het is geen slecht idee om af en toe je wielen te demonteren…

  • Maker
    Discussie

  • Gert
    Deelnemer

      Heb daarstraks voor het eerst de wielen van de Boxster gehaald om eens goed te reinigen. Dat de achterste set op korte termijn vervangen zal moeten worden, wist ik al. Als ik wiel demonteer heb ik steeds de reflex om de band eens volledig te inspecteren…. De vangst van vandaag aan de binnenkant van de velg. :think:
      image-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16-17-18-19-20-21-22-23-24-25-26-27-28-29-30-31-32-33-34-35-36-37-38-39-40-41-42-43-44-45-46-47-48-49-50-51-52-53-54-55-56-57-58-59-60-61.jpeg
      Ik kan de ernst moeilijk inschatten maar een Porschekameraad en sporadisch meelezend forumlid heeft onlangs een klapband gehad met zijn 911. Velg was voor de schroothoop en het binnenspatbord stond in brand.
      Oorzaak is onbekend maar ik vermoed dat zo’n scheur hiervoor ook in aanmerking komt als mogelijke oorzaak?! ❓
      Anyway met deze band rijd ik niet naar Stuttgart in september…. :salut:

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
      • Voilà, ook al waren mijn voorste banden nog goed, toch heb ik ineens maar alle rubber vervangen. Terug voor Pirelli Pzero gekozen maar een nieuwere versie (N1).
        Nu zijn we weer op ons gemak voor enkele jaren… :salut:

          Ik heb zulk resultaat al gezien na drie jaar op een nieuw gekochte Porsche (niet de mijne) !

            ik check zelf minstens 3x per jaar. bandenwissel winter>

              Gert, conclusie van ouderdom was door de scheurtjes in de groeven van het loopvlak, banden staan ‘uitgedroogd’ …. die scheur in de zijkant kan je al krijgen als er ergens een stoep of borduur afrijdt met splinternieuwe banden (don’t ask how I know) …. en niemand heeft gezegd dat je bezuinigd op onderhoud, jou kennende al zeker niet, maar dat was een algemene opmerking, vandaar ook mijn vergelijking met motorrijders (en daar ken ik veel voorbeelden van als vrijwillige medewerker aan een motorrijschool – Schubert helm, Shoei eendelig racepak … maar banden van 12 jaar oud 😯 …. ja, echt gezien, we hebben die kerel onmiddellijk verboden om mee te doen aan de bochtenstage… veiligheid is belangrijker dan wat dan ook. )

              Soit, dat je er zelf naar kijkt is het bewijs dat je er mee bezig bent :up: , heel veel mensen veranderen hun banden pas als ze op de technische controle er iets van zeggen…. :wtf:

              123

                Ik heb niet gezegd dat die grote scheur de ouderdom als oorzaak heeft.
                Al kan het er toe bijgedragen hebben. Een nieuwere band kan meer hebben.

                Enkel het punt gemaakt dat die banden er oud uitzien op vlak van de groeven en de scheurtjes daarin.
                Wk40 van 2012 is bijna 5 jaar.
                En je hebt weinig groeven over.

                Ik zou er toch niet lang meer verder rijden, zelfs niet zonder die grote scheur.
                Elk doet wat hij het beste vind natuurlijk.

                  Heren, heren, het ging over de scheur die ook in nieuwere kan voorkomen.
                  Zoals reeds aangegeven, stond het al op de planning om de banden te vervangen maar na de trip in Frankrijk heeft de wagen continu bij PCM gestaan voor mijn dak tot vorige week met uitzondering van het weekend van de zomersproetjesrit…. Ik denk niet dat je moet beschuldigen van te besparen op onderhoud want ik ben tot nu toe steeds naar een OPC geweest voor onderhoud, lentenazicht en zelfs banden. (Met de vorige dan wel)
                  :salut:

                  Btw: beide sets zijn de originele daterende van wk40 2012.
                  Dus zo overdreven oud zijn ze nu ook zeer niet, hé!

                    Zoals Vandamme al zei, deze banden zijn oud! Scheurtjes in de rubber vertellen meer dan genoeg…. zoek het DOT nummer eens op de band en bekijk eens hou oud de band is? eerste 2 cijfers is productieweek, 2 volgende cijfers is jaartal. Profiel is trouwens ook weg… kijk eens naar de slijtindicatoren? Wettelijk 1.6mm minimaal, veiligheidsgrens ligt op 2mm…
                    Bij motorrijders (toch bij diegene die bezig zijn met veiligheid) ligt de grens voor het vervangen van een band op 4 à 5 jaar max…. als ze al niet versleten zijn tegen dan….
                    Eigenlijk raar dat mensen vaak het beste willen voor alles en nogwat, maar met versleten banden blijven rondrijden… denk er aan dat die band het enige is dat je wagen op de baan houd, doet stoppen als het nodig is en je in alle omstandigheden, ongeacht de staat van het wegdek, zijn werk doet en dat alles op een raakvlak van net geen 50€ briefje…. (bij een motorband is dat net geen 2€ stuk)
                    Goed dat je deze banden eens bekeek, kan onaangename verassingen voorkomen! en je eigen veiligheid is meer waard van die paar Euro’s ….

                      Profieldiepte ziet er ook niet al te gezond uit.
                      Gisteren de voorbanden van Boxster vervangen + een uitlijning voor we naar Italië vertrekken.
                      Geen N codering maar Goodyear Eagle F1 Assymetric3 (zelfde als de achterbanden)

                        We hebben weer iets bijgeleerd. Kan er ook niet aan doen dat ik nooit langer dan 3 jaar met dezelfde daily rij, hé. Die banden zijn versleten op 1,5 jaar.

                          Maar goed dat je dat op tijd gezien hebt! 😯 En inderdaad zoals Yellow Sub zegt, misschien geen slecht idee om de voorste ook te vervangen als deze dezelfde leeftijd hebben als de achterste.

                          Aan de andere kant, laatst iemand zijn aanhangwagen terug hersteld (met wat amateuristisch laswerk). De banden die daar onder lagen waren van 1996, waren letterlijk tot op de draad versleten en er stonden meerdere blazen per band op die wel 3cm uitpuilden. Daar smeet hij met een gerust hart zomaar even een 3 ton bouwpuin op om naar het containerpark te rijden. 😆

                            Smijt er dus maar 4 andere op, niet alleen achteraan.

                            123

                              https://newsroom.porsche.com/en/christophorus/porsche-classic-tires-tests-10063.html

                              “At the age of five or so, a tire might not yet have reached the undrivable stage

                              Beyond handling, tire aging is also an issue; this factor was also assessed in the current test. Tires, after all, are not unlike bread and butter: if you store them for too long, they become much too hard. The effect is particularly pronounced when a car that’s getting on in years is only seldom used, and sits in the garage much more than it is driven.

                              Owners who leave the same tires on the rims for years and do little more than check the tire pressure produce (entirely unintentionally) what are known in German as “wooden” tires. As time goes by, the rubber becomes brittle and gradually loses traction. At the age of five or so, a tire might not yet have reached the undrivable stage, but its capacity to provide the smooth ride that once distinguished it becomes increasingly compromised with advancing age.

                              A tire’s age is revealed by the DOT number on its sidewall. The number ends with a four-digit number composed of the week and year of production. DOT 1302, for example, stands for week 13 in the year 2002. A tire thus marked has by now reached a practically biblical age. To illustrate the characteristics of aged tires, one such set was recently put through the paces in the latest round of tire tests.”

                              123

                                Rubber wordt broos met leeftijd, je hebt die scheurtjes in de groeven.
                                En nu die scheur in de zijwand.. mogelijks zijn ze gewoon te oud.

                                Chrysler, Ford, , Volkswagen in de US adviseren om geen banden ouder dan 6 jaar te gebruiken.
                                Dit is een sportwagen. Laag profiel banden, hogere snelheid, zwaardere belasting, zomerbanden hebben harder compound, nog gevoeliger voor verharding.

                                Wim

                                  Advies is om elke 5 à 6 jaar de banden te verwisselen wegens uitdroging en verharding rubber.

                                    Niet ouder dan van december 2012…..
                                    Vermits de wagen nu 48000 km heeft, kunnen dit nog de originele zijn of hoogstens de tweede set. Why?

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.