Het is zover : de eerste STOMMITEIT !

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Het is zover : de eerste STOMMITEIT !

  • Maker
    Discussie
  • Het zat eraan te komen, het moest en zou eens gebeuren : drukte alom (werk, verbouwingen, n pak zever van scheiding, etc), dus samen met m’n zoon “inderhaast” de transmissie-olie van m’n 996 Carrera willen vervangen.

    Heb de Bentley service manual erop nageslagen, zou wel lukken, is immers niet de eerste keer dat ik zoiets doe (al was t niet op die wagen, maar soit)

    Olie aflaten = geen probleem! netjes 2,8 l verse Porsche-approved olie klaargezet, en netjes afgevuld, waarbij ik het vreemd vond dat de bak niet ‘overliep’ na die voorgeschreven 2,8 l

    Denken, denken, alles nog eens nakijken, en ja hoor, PRIJS !

    Had ik met mijn dw*za kop toch wel de zgn “bearing screw” losgedraaid ipv de vuldop (die aan de andere kant & lager zit).

    Resultaat : nagenoeg geen versnellingen meer, en aan de binnenkant van de versnellingsbak is wellicht een onderdeeltje verschoven, hetgeen dat achter drie ‘bearing screw’ zat.

    Uiteraard niet mee gereden, maar GIGANTISCH dom, en kan er niet direct van slapen (daarom dit ontiegelijke uur).

    Mijn vraag : als ik de versnellingsbak al dan niet demonteer, wie kan er die dan herstellen ? Een volledige revisie is niet nodig, bak is nog prima (net 100k km), de losse onderdeeltjes moeten teruggeplaatst worden.

    Omgeving : liefst Vlaams-Brabant, maar elders in t land is ook goed, zonder dat t mij n arm/been/nier kost & liefst iemand met ervaring met en begrip voor kemel-schieters 😉

    En ja, ik weet nu WEL hoe je n versnellingsbak correct moet afvullen 🙁

    Btw : ik weet het : stom, stom, heel stom, mea maxima culpa 🙁

15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 78)
    • Hoe zeggen ze dat “als ge niks doet kunde dat nie voorhebben he”
      Stommiteiten horen er nu spijtig genoeg eenmaal bij daar leert men uit , althans dat is toch de bedoeling ! :think:

        Idd Yoyou, zo is dat, beter kan ik het niet verwoorden !

        Soit, het zal wel in orde komen, volgende week gaat de bak eruit, en doe ik die naar Leo.

        @ Rudolf : idd, via-via bij terecht gekomen, die is blijkbaar erg befaamd, en die woont letterlijk om maar 1 km of zo 🙂

          shit man, zo zie je maar dat je met een zuiver hoofd aan iets moet beginnen, naar wat ik lees denk ik dat je er wel zult uit geraken
          duimend voor je :up:

            ik zag de naam “Leo De Rijck” hier verschijnen.
            wel een betere boite specialist bestaat er niet, neem daar maar kontakt mee op . 😉

              [quote=”Ghost” post=177926]Dat zijn dezelfde als ik heb. Enkele maanden geleden via Deepee link gevonden.[/quote]

              ik heb net gemerkt dat mijn pdf- file van boekdeel ‘P996 group 6 body exterior’ corrupt is 😥
              heb jij dit toen kunnen afladen en nog in je bezit misschien?

              EDIT: ik ben via het forum al in een nieuwe editie voorzien, tnx Mr Anonymous :salut:

                Als je de bak zelf demonteert best de tool maken die in de wpb staat.
                Dan kan je we motor ondersteunen en iets laten zakken om de bovenste bouten te lossen.

                  [quote=”deepee” post=177914]is deze week HIER nog gepost door de_koen :up:
                  http://download.qclt.com/PORSCHE/manual2/p_996_wsm_transmission_auto.pdf%5B/quote%5D
                  Dat zijn dezelfde als ik heb.
                  Enkele maanden geleden via Deepee link gevonden.

                    ik ga met mijn 911SC bij Kris Vandenbranden… doet veel Porsches en seems to know his stuff 🙂
                    http://www.bonheiden.be/gidsen/522/default.aspx?_vs=0_n&detail=253&gids=29

                        @ Ghost : als je wil, graag in pm een linkje naar de werkplaatshandboeken 🙂

                          Kan erin komen Jochen, maar het stomste vanaf is : ik heb het al vaker gedaan, vb bij min oude 911, bij de Elise, Jaguar, Noble, TVR, etc . Op zich is versnellingsbak-olie verversen kinderspel, maar k was blijkbaar echt niet uitgeslapen die dag 🙁

                          En vandaag ook niet, heb er echt wel n nachtje van wakker gelegen 🙁

                          Zal wel goed komen, heb al wat voorbereidend werk gedaan, al is het wat bouten loszetten (WD40 rules !), cardanas los, en dies meer. Is minder werk dan voor de garagist 🙂

                          Enkel aan de bovenste bout van de versnellingsbak geraak ik niet, wellicht is die beter te bereiken als je de motor wat laat zakken (zoals voorgeschreven)

                            Gewoon volledig laten doen door een specialist/dealer.
                            Je kent de uitspraak toch, van dat grijze beest die droomde om paard te worden 😉

                            Ik durf ook wel eens iets zelf doen aan mijn 996, maar de olie tiptronic liet ik bvb vervangen bij OPC en op factuur…..je weet nooit wat de volgende je brengt hé.

                              @ Ghost : idd, daar lijkt het op, blijkbaar zit aan de binnenkant een soort hefboom-mechanisme, en dat schuift over die ‘bearing screw’.

                              Heb gevoeld, ik voel die zitten met mijn vinger, maar kan dmv vb een haakje die niet wat terugtrekken, ook niet als ik wat beweeg met de wielen. Wagen staat in vrij, en naar gevoel heb ik slechts achteruit & 2e, de rest niet, dus ik vermoed dat het armpje tussen die 2 zit, of ergens in vasthaakt.

                              Ik liep mijn lokale garagist tegen het lijf, en die kan me wel zijn vrije hefbrug lenen eind volgende week, dan kan ik de versnellingsbak zelf uitbouwen, schijnt niet zo moeilijk te zijn. Ik heb een kleine schaarbrug, maar zo praktisch is dat niet, vooral qua ondersteuning van motor & bak.

                              Is eigenlijk maar kwestie van bouten etc, staat mooi beschreven, maar schrik om de ganse boel op mijn kop te krijgen 😉 Dus ofwel zelf toch proberen & bak demonteren, ofwel een week wachten en dan naar de garage (enne, wachten staat piepklein in mijn woordenboek 😉 ) Wat ouden jullie doen ?

                              Op zijn aanraden heb ik de cardanassen reeds losgemaakt, zodat de wagen zeker niet in versnelling kan schieten tijdens vb takelen of zo.

                              En hij heeft mij het nummer gegeven van een lokale versnellingsbak-specialist (Leo De Ryck), die woont hier om de hoek, die is blijkbaar nogal beroemd in het boxer-motor-milieu. Ik geef hem deze anamiddag een seintje.

                              En dan ga ik eens te rade bij Evoluzione motors zoals hier aangegeven.

                              Wim

                                Ik weet niet of het met de moderne bakken mogelijk is, 😳 maar bij de oudjes kun je deze zelf terug op zijn plaats zetten.
                                Dus centreren en terug borgen.

                                  [quote=”bzguy” post=177881]

                                  Had ik met mijn dw*za kop toch wel de zgn “bearing screw” losgedraaid ipv de vuldop (die aan de andere kant & lager zit).

                                  Resultaat : nagenoeg geen versnellingen meer, en aan de binnenkant van de versnellingsbak is wellicht een onderdeeltje verschoven, hetgeen dat achter drie ‘bearing screw’ zat.

                                  ([/quote]

                                  Je heb de swivel arm van de inwendige schakel mechanisme losgemaakt.

                                15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 78)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.