importeren uit Nederland

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen importeren uit Nederland

  • Maker
    Discussie

  • Daan Poron
    Deelnemer

      Hallo,

      Ben gisteren gaan kijken naar een Porsche in Nederland die ik zou willen kopen. Nu vraag ik mij af hoe deze geïmporteerd moet worden. De verkoper zelf was ook een particulier dus heeft ook niet echt een idee.
      Ik weet dat ik naar de douane moet gaan, en dat ik daar ook ergens transit platen kan kopen waarmee ik 15 dagen mag rond rijden. Sommige wagens moeten ook gekeurd worden voor gelijkvormigheid, maar wanneer moet dit gebeuren?
      Voor de rest heb ik niet echt een idee hoe dit werkt.

      volgens mij verloopt het als volgt, maar ben niet zeker.
      – Auto uitschrijven in NL en transitplaten kopen.
      – Douane voor een 705
      – Indien nodig een gelijksvormigheid keuring
      – En dan nog een gewone auto keuring

      Iemand van jullie een idee welke stappen ik moet ondernemen?

      (Het gaan om volgende wagen: http://www.marktplaats.nl/index.php?url … ering.html )

      mvg,
      Daan

    15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 91)
      • verkrijgen van gelijkvormigheidsattest is homologatie ja.

        Raar, ik heb ook al autos uit nederland en duitsland naar hier gehaald en voor de homologatie hebben ze ook niet 1 keer naar platen gevraagd.

          Neen. Ik heb het over het verkrijgen van een gelijkvormigheidsattest.

          Dus homologatie, of zit ik mis ?

          Soit. Ik ga er OOK niet over discussieren, maar denk dat so0ly best even zijn licht op steekt bij de bevoegde instanties.

          En een mistlamp plaatst 🙂 )

            [quote=”tvanbroekhoven”:2qjwgwbu]
            Ik kan enkel een beeld geven van wat ik heb moeten doen om hem gekeurd te krijgen. En dat was alleszins geen pretje en heb met heel wat mensen aan de lijn gehangen. (was ook wel te wijten aan andere ‘omstandigheden’)

            Het is niet zo dat ik elke week aan de keuring sta met een andere wagen dus ZOVEEL ervaring heb ik er ook niet in. Kan gewoon enkel weergeven wat ik er voor heb moeten doen.[/quote]

            Jij spreekt over effectief keuren, 993S heeft het over de homologatie.
            Voor homologatie hoef je idd niet persee een plaat te hebben, wel voor de effectieve keuring om je auto in te schrijven.

              Mogelijk, maar volgens mij is veel afhankelijk van wie de keuring doet.

              Mij hebben ze gezegd: ofwel geldige transitplaten ofwel garageplaten.

              Toen ik voorstelde m aan te bieden met een (platte) sleepwagen zonder platen was het ‘nein!’

              Ik kan enkel een beeld geven van wat ik heb moeten doen om hem gekeurd te krijgen. En dat was alleszins geen pretje en heb met heel wat mensen aan de lijn gehangen. (was ook wel te wijten aan andere ‘omstandigheden’)

              Het is niet zo dat ik elke week aan de keuring sta met een andere wagen dus ZOVEEL ervaring heb ik er ook niet in. Kan gewoon enkel weergeven wat ik er voor heb moeten doen.

                OK, geen goesting om te discuteren op internet.

                Heb verleden maand mijn 964 Targa in Alken gehomologeerd.
                Had de handelaarsplaten bij en ze wilden ze zelfs niet zien.
                Was alleen maar nodig voor de 2dehandskeuring zei men me.

                  [quote=”993S”:36lwpc5x]
                  klopt voor de 2de handskeuring maar niet voor de homologatie (gelijkvormigheid) keuring. Bij die keuring heb je geen platen nodig.[/quote]

                  Heu. Echt wél. Tenzij de mensen bij de keuring absoluut niet weten hoe het allemaal zit. (het ging over een NL import). Geloof mij, ik heb toen alles geprobeerd om hem gekeurd te krijgen zonder hulp van derden…

                    [quote=”tvanbroekhoven”:3ielu866]
                    Zelfs de wagen met een sleepwagen afzetten aan de keuring telt NIET. Er moeten garageplaten (of transitplaten) op hangen.[/quote]

                    klopt voor de 2de handskeuring maar niet voor de homologatie (gelijkvormigheid) keuring. Bij die keuring heb je geen platen nodig.

                      Sterk. De mijne is als alleenstaand geval gekeurd en t was ongeveer 100 euro 🙄

                      De kans is trouwens groot dat als de uwe ook als alleenstaand geval gekeurd wordt en alles valt binnen de Belgische wetmatigheden, je er zonder slag of stoot door geraakt.

                      Kzou alleszins zo eens proberen. Dan geef je niet onnodig geld uit aan stukken die minder goed zijn als diegene die je reeds hebt 🙂 )

                        Dit waren de prijzen die ik verkregen heb bij de keuring 🙂
                        maar wel goed om weten dat ik best niet naar D’ieteren ga 😀 )

                        Het remsysteem voorlopig orgineel maken (indien de onderdelen er nog zijn) Door de keuring gaan en dan terug aanpassen moet toch ook lukken nee ? uiteindelijk is het een verbetering van het origineel.

                        Desnoods moet ik een postbus nemen in NL 🙂 D

                          De wagen naar Porsche brengen is een no-no. Als je het via D’Ieteren zou willen doen (importeur voor Belgie) moet de wagen in perfect originele staat zijn. Ik denk niet dat we dat van de jouwe kunnen zeggen 🙂 )

                          Als alleenstaand geval keuren kost maar een 100 euro hoor !

                            mjah ze zijn inderdaad misschien iets duurder, was eveneens niet van plan om dit te doen. Maar die Porsche is net wat ik zocht en is heel goed in orde enzo.

                              Misschien een domme vraag, maar is het uberhaupt interessant een P uit Nederland te halen?
                              Dacht dat ze door die BPM toch wel wat duurder waren dan hier …

                                ben zojuist eens naar het lokale keuringsstation geweest, om eens achter de procedure te vragen. Deze is in grote lijnen juist enkel de gelijkvormigheid zijn dus blijkbaar een aantal alternatieven.

                                Je kan dit blijkbaar ook doen via een erkende Porsche dealer, zou wel niet weten wat het voordeel hiervan zou zijn. Dit zal enkel duurder uitkomen denk ik.

                                Verder kan zoals al eerder gezegd geweest is
                                – Er al een prototype bestaan, waardoor de keuring niet zo lang zou duren. ( +- 100 euro )
                                – Er nog geen prototype bestaan, waardoor de wagen waarschijnlijk als alleenstaand geval gekeurd moet worden. ( 200 à 300 euro )

                                Bij zo’n keuring halen ze blijkbaar het remsysteem enzo ook open. En hierdoor denk ik inderdaad dat de remleidingen enzo er niet zouden door geraken. Dit is alleen mogelijk indien deze aanschouwd worden als vervangingsonderdeel door Porsche zelf. Hoe het zit met de remmen zelf ben ik vergeten vragen. De remmen zijn originele Porsche remmen, dus zou niet weten of dit goed is of niet.

                                Het achtermistlicht zou ik willen doen door gewoon een andere reflectorplaat te steken. Heb op het NL porsche forum gezien dat iemand dit al gedaan heeft, en deze persoon heeft hier ook foto’s van genomen om te tonen hoe. Hier moeten inderdaad 2 delen achter de relfectorplaat weg gehaald worden waar de reflectors komen te zitten.

                                Iemand een idee wat het voordeel zou kunnen zijn om via een Porsche dealer zelf te gaan? En wat dit ongeveer zou kunnen kosten.

                                  Rudid. Dat van die banden klopt inderdaad. Ze nemen de wagen ‘as is’ en hij moet bij de volgende keuring aan dezelfde eisen voldoen.

                                  Ikzelf ben van plan binnenkort andere bandenmaten te plaatsen en de wagen opnieuw te laten keuren voor gelijkvormigheid.

                                  Ben benieuwd… 🙂 )

                                    Wat betreft de bandenmaat kan je ook info opvragen bij een keuringsstation; men heeft mij in het verleden geadviseerd om de wagen niet met “foute” banden te laten keuren als alleenstaand geval. Je kan dan in de toekomst niet naar de keuring met een ander type banden; het type banden vermeld op het gelijkvormigheidsattest zijn dan de standaard voor jouw wagen. Of ben ik mis ? Misschien kan iemand hier op het forum hierover meer info overgeven ?

                                    In het boek van Peter Morgan vermeld men voor de 3.0 SC : ATS velgen : vooraan 6JX15 185/70VR- achteraan 7JX15 215/60VR. Met Fuchs velgen : vooraan 6JX16 205/55VR – achteraan 7JX16 225/50VR

                                  15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 91)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.