In Detail: Porsche Panamera Turbo

Home Forum Porscheforum Fotoboek Porsche Restauratie Foto’s In Detail: Porsche Panamera Turbo

• Maker
    Discussie
  • Dag iedereen!
    Afgelopen weekend stond het slagschip van Porsche in de garage thuis: de Porsche Panamera Turbo!

De eigenaars hadden deze wagen net 2de hands aangekocht, en besloten hem onmiddellijk door mij grondig onder handen te laten nemen, en het was nodig ook!

De wagen heeft een zwarte metallic-kleur maar de kleur was volledig dof geworden, mede door de grote hoeveelheid aan kleine krasjes en er waren ook erg veel diepere krassen aanwezig, veroorzaakt door het licht haperen aan de lak of door het leunen tegen de wagen (rond de tankklep bv.).

Ook heb ik de conclusie kunnen maken dat de wagen eerder al werd gepolijst, getuige de hologrammen (polijstfouten) die uitgebreid aanwezig waren. Ze zijn niet altijd makkelijk vast te leggen op foto, maar op de foto’s in het zonlicht kan je ze toch zien.
    Een uitgebreide correctie van de lak was dus nodig indien de lak er terug goed moest uit zien.

Ook op de velgen was er enorm veel teer aanwezig, zowel op de buiten- als binnenkant van de velg. Omwille van de borduurschade op de velgen zullen ze binnenkort nog opnieuw gelakt worden maar om ze toch terug ‘toonbaar’ te maken, heb ik ze toch iets properder gezet.

Gezien de grootte van de wagen, en de hoeveelheid werk ben ik er niet in geslaagd erg veel foto’s te nemen tijdens de werken, maar ik heb toch m’n best gedaan een aantal foto’s te nemen ‘voor’ & ‘na’ alle werkzaamheden.

Zoals de wagen aankwam bij mij thuis:

[IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/DSC03488.jpg[/IMG]

Al van op afstand kan je zien dat er veel grote krassen in de lak zijn

[IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/DSC03484.jpg[/IMG]

Een kras van dichterbij:

[IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/DSC03503.jpg[/IMG]

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
    • Heel mooi resultaat Olivier !!

Ik krijg ook regelmatig zo wagens binnen en denk ik ook van :wtf:

Snap niet dat veel mensen een zwarte wagen kiezen om deze dan met een baksteen te wassen. Is wel heeeel mooi, maar toch…..

Maar het resultaat is wat telt hé.
      Mooi werk!!

Deze was toevallig ook een Mazda. Witte unilak maar wel een vernislaag over. Die van je vader moet dus ook wel een vernislaag gedragen hebben vermoed ik.

De laatste tientallen jaren hebben meeste auto’s wel een vernislaag, sommige oldtimers hebben inderdaad enkel een kleurlaag, zonder vernis.

De meeste mensen denken dat wit een kleur is waar je ‘weinig op ziet’, ik vind eigenlijk het tegendeel. Lichte vervuiling die ingewreten is en niet meer te verwijderen is met het wassen is meestal niet echt zichtbaar op een donkere kleur. Op een witte kleur valt dat juist enorm op! Je zal dus inderdaad ook snel glans verliezen op een witte kleur.

Met elk jaar polieren is in principe ook niets mis mee. In polishes heb je verschillende gradaties qua korrel. Bij een hevige lakcorrectie gebruik je een zware polish en verwijder je inderdaad wel wat blanke lak.
        Wanneer achteraf de wagen goed bijgehouden wordt (correct gewassen, geen carwash dus) zal je die zware correctie nooit meer moeten uitvoeren. Dan kan je de lak polieren met een hele lichte polish een daarbij wordt quasi geen lak verwijderd (0.5% – 1% blanke lak). 😉

Anoniem

Wit was vroeger een zeer moeilijke kleur om te onderhouden denk ik.
          Nu met de moderne lakken weet ik het niet, geen ervaring mee.
          Mijn vader had in de jaren 90 een witte Mazda 6 :happy:
          De auto werd in die tijd gewoon afgewassen met de autoshampoo van Mylène, kennis van mijn ma leurde daar toen mee :happy:
          Ik gebruikte die shampoo ook voor mijn groene metallic lak van mijn VW Golf.
          Mijn lak bleef vrij mooi en glanzend.
          Die van de Witte Mazda was een ramp, na 2 jaar was die auto volledig mat en zat die vol vingerafdrukken op de kofferklep. Enkel polieren was een oplossing, maar als je dat elk jaar moet gaan doen blijft er geen lak over op den duur vrees ik.
          Zit er tegenwoordig ook geen vernis over de witte lak of ben ik mis ❓

[quote=”Funny” post=94034]Met zo’n resultaat mag je mijn wagen ook wel eens onder handen nemen ,of is wit geen dankbaar kleur ?
            Funny[/quote]

Funny, dit weekend bezig geweest aan een witte wagen (unilak).

Er is een enorm verschil behaald qua heropleving van de kleur!
            Hij is als het ware getransformeerd van lichtgeel naar mooi wit 😀

Een 50/50 foto: linkse stuk onbehandeld, rechts behandeld:

[IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/untitled.jpg[/IMG]

Toen ik de wagen in ontvangst nam, had ik inderdaad wel het gevoel dat hij echt wel verwaarloosd was op optisch vlak.

Maar idd, zo’n project geeft me dan uiteindelijk wel het meeste voldoening, gezien het extreme verschil voor-na de werken. 😀

Mooi resultaat! Als detailer walg je misschien even als je hieraan begint, maar hier haal je ook de meeste voldoening uit.
                Wat ik me steeds afvraag bij dit soort wagen, is hoe ze technisch onderhouden zijn? Ik kan me niet inbeelden dat de eigenaar het rustig aan doet met zo’n wagen om nog maar te zwijgen van het respecteren van de intervallen voor het onderhoud … Ach ja, gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde, anders had OlivierV niets te doen in het weekend ;).

Ik moet na 5 jaar mijn leasingwagen met 180.000km binnengeven in bijna nieuwstaat.
                  Interieur moet smetteloos zijn en exterieur mag er geen schade, kras of deukje zijn groter dan 2 euro muntstuk!
                  De leasingfirma stuurt de factuur gewoon door en wij mogen die als bestuurder betalen, mijn collega heeft zo 1400 euro mogen leggen :puke:

Gewoon gebrek aan fatsoen noem ik dat…als autoliefhebber 😉

Wim

Ziet er weer piekfijn uit. 8)

Je snapt inderdaad niet dat mensen het zo ver laten komen, maar dat zal het verschil zijn tussen iemand die de auto zakelijk gebruikt en de hobbyist net als ons.

Voor die andere is het maar een vervoermiddel van het merk wat hij toevallig mooi vind.

Met zo’n resultaat mag je mijn wagen ook wel eens onder handen nemen ,of is wit geen dankbaar kleur ?
                      Funny

[quote=”toivi” post=94003]hoe ga je tewerk ?
                        heb enkele plaatsen op mijn wagen die wel eens speciaal moeten behandeld worden[/quote]

PM 😉

[quote=”vawilliam2003″ post=93996]Prachtig resultaat :applaus:
                          Ik wou dat ik dit ook kon, ben niet zo een poetser 😳
                          Gisteren zelf ook 4 uur aan’t poetsen geweest, wel alle 3 onze auto’s gedaan.
                          Ik denk dat jij langer bezig bent geweest aan deze alleen :respekt:[/quote]

Ik ben waarschijnlijk bijna 4 uur bezig geweest aan de velgen alleen 😳 😆

Bedankt voor alle complimenten! 🙂

hoe ga je tewerk ?
                            heb enkele plaatsen op mijn wagen die wel eens speciaal moeten behandeld worden

:applaus: :applaus: :applaus: Knap werk weer Olivier, ge kunt het hé, heb ik zelf ondervonden. :first: :first: :first:

knap werk :respekt:

kan het wel niet begrijpen dat mensen hun wagen zo “verwaarlozen” 🙁

Anoniem

Prachtig resultaat :applaus:
                                  Ik wou dat ik dit ook kon, ben niet zo een poetser 😳
                                  Gisteren zelf ook 4 uur aan’t poetsen geweest, wel alle 3 onze auto’s gedaan.
                                  Ik denk dat jij langer bezig bent geweest aan deze alleen :respekt:

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.