Inschrijving 964 oldtimer USA

Home Forum Porsche Talk Inschrijving 964 oldtimer USA

  • Maker
    Discussie
  • Beste,

    Ik heb een 964 C4 1990 gekocht van een dealer in Nederland die geïmporteerd is uit de US en zou deze gaan inschrijven als oldtimer in Belgie.
    Nu blijkt dat op de eigendomsakte van de US geen maand van eerste inschrijving vermeld staat, enkel het jaartal 1990.
    De douane verteld me dat, omdat er geen maand op vermeld staat, er steeds moet gewacht worden met inschrijving tot 15 September van het desbetreffende jaar.
    Het is een cabriolet en tegen ik hem dus op de baan zou hebben zijn de mooie maanden voorbij 🙁
    Kan iemand me zeggen of er een manier is om de wagen sneller ingeschreven te krijgen als oldtimer ?

    Alvast bedankt voor jullie talrijke reacties.

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 46)
    • je bent nu voor meer dan één doel nog in de gelegenheid om de auto effectief eerst in NL in het verkeer te brengen. dus maak van die gelegenheid dankbaar gebruik om achteraf gene zever te hebben !!
      het is niet de douanebeambte die je nu gezien hebt die jou 25% gaat aanrekenen of je hiervan al zou verwittigd moeten/kunnen/willen hebben. lees HIER op ons forum de verhalen van hen die ervaring hebben met/weet hebben van extra aanslagen achteraf. het beperkt zich dus niet tot achterstallige wegentaks voor de periode tussen de datum van invoer en datum van inschrijving

        Heb de Nederlandse verkoper gecontacteerd en zou indien nodig, en mogelijk om eerste inschrijvingsdatum op 01/01/1990 te plaatsen, de wagen eerst in NL inschrijven.

        Deepee ik ben bij de douane geweest met eigendomstitel US en mij verkoopfactuur van Nederland en niemand heeft gesproken over taxen (31%) te betalen.
        Heb het chassisnummer (VIN), op welke website kan ik controleren of het ROW of US is ?

          Op mijn lijdensweg om de 964 in te schrijven ben ik dit ook tegen gekomen.
          Ik heb zowel uit het U.k. waar ik de wagen kocht, als uit Duitsland waar de wagen origineel werd afgeleverd een geboortecertificaat laten opmaken waarop de productie datum & datum eerste inschrijving in Duitsland vermeld stond.

          Wel zien dat je deze gegevens eerst hebt om dan pas naar de douane te gaan omdat ze anders een verkeerd vignet opstellen !

            [quote=”50more911″ post=200829]Ik vraag het na bij de Nederlandse verkoper.
            Indien Wim gelijk heeft zou men in Nederland 01/01/1990 nemen als eerste inschrijving en kan ik met de Nederlandse documenten in Belgie aan de slag. Zou een hoop miserie uitsparen. Ik hou jullie op de hoogte.

            @deepee
            : De auto is reeds ingevoerd via Nederland en de Nederlandse verkoper heeft reeds alle invoertaksen vereffend dus daar zou ik niet meer mee geconfronteerd worden.[/quote]

            zekerheid heb je pas wanneer je de rekening voorgelegd krijgt. want wat heet ingevoerd? hier lijkt invoeren en inschrijven losjes door elkaar gebruikt te worden maar …
            met een door NL douane afgestempeld formulier naar de belgische douane gaan voor een vignet 705 en daarbij geen goede uitleg waarom de auto via NL in B naar europa kwam, dan heb je nog een aanslag bij te betalen tot er op de auto 31% betaald is waarvan de Belgische staat haar deel geïncasseerd heeft.
            dit kan je alleen met 100% zekerheid omzeilen door de verkoper de auto ook werkelijk op kenteken te laten zetten in NL voor die vervolgens naar België wordt uitgevoerd.
            heb je mss het chassisnr van de auto, dan kan je met een online “vin decoder” ook zien of de auto als US of ROW de fabriek verlaten heeft. het zou wel eens kunnen dat een belgische porsche dealer niet thuis geeft als je zomaar met die vraag op ze af komt.

            Tim

              Lijkt mij inderdaad een oplossing om de auto eerst door de verkoper te laten invoeren, en in dit geval in Nederland om dan een datum van eerste inschrijving te hebben van meer dan 25 jaar geleden.

                Robin ik heb even carfax getrokken en hierop kan ik eerste inschrijving US (New York) 07/11/1996 terug vinden.
                Ik vraag eens na bij een Porsche dealer want misschien is de wagen destijds wel uitgevoerd vanuit Europa naar U.S.
                En heeft hij zijn eerste 6 levensjaren gewoon bij ons rond gebold.

                  Ik vraag het na bij de Nederlandse verkoper.
                  Indien Wim gelijk heeft zou men in Nederland 01/01/1990 nemen als eerste inschrijving en kan ik met de Nederlandse documenten in Belgie aan de slag. Zou een hoop miserie uitsparen. Ik hou jullie op de hoogte.

                  @deepee
                  : De auto is reeds ingevoerd via Nederland en de Nederlandse verkoper heeft reeds alle invoertaksen vereffend dus daar zou ik niet meer mee geconfronteerd worden.

                    dan heeft de topic starter meteen DE oplossing en twee vliegen in één klap.
                    de US title blijft in NL bij de RDW en 50more911 gaat naar de belgische douane met het NL kentekenbewijs waarop de datum van eerste inschrijving 01/01/1990 staat.

                    Wim

                      Dan nemen ze gewoon in dat jaar 1 januari.
                      Hebben ze toen indertijd met mijn Triumph stag gedaan, kwam ook uit Amerika (maar wel zelf gezocht daar)
                      En daar heb je in verschillende staten enkel een titel van auto en bouwjaar, maar geen tenaamstelling zoals hier bij ons.

                        hoe gaat men in NL om met een ontbrekende EXACTE datum van eerste inschrijving?
                        als men in NL bijv 30 juni neemt ipv 15 sep, (wat trouwens logischer is in die gevallen) dan kan je overwegen om de verkoper te vragen de auto eerst in NL in te schrijven en dan het NL kenteken te gebruiken om hem in België in te voeren om drie maanden te winnen. Importeren in europa via NL is ook voordeliger qua taksen in veel gevallen
                        volgens de belgische regels betaal jij 31% op auto’s onder de 30 jaar komende van buiten de EU en die NL dealer zou maar 6% betalen om hem eerst in NL in te voeren. en jij op jouw beurt 0,20 euro voor invoer van NL naar B. dus betaal de verkoper 6% meer en je houdt 25% op zak !!!! dus los van de uiteindelijke inschrijfdatum valt invoer via NL veel voordeliger uit.

                        invoerrechten en BTW van een auto uit USA
                        … Auto’s ouder dan 30 jaar zijn vrijgesteld van invoerrechten en u betaald 6 % BTW.( * Voor België geldt voor personenauto’s 10% invoerrechten en 21% BTW. Voor klassiekers kan dezelfde voordeelregel worden toegepast als hierboven door de auto via ons vanuit de VS naar Nederland te laten vervoeren en in te klaren ).

                        Wim

                          Robin bedoeld dus dat ze bij Porsche wel een konden weten op welke datum jouw Porsche ingeschreven is.
                          Dus heeft even niks te maken met 25 of 30 jaar, maar gewoon een tip van hem.

                          Even goed lezen

                          Tim

                            onnodige quote gewist, dus bij rechtstreeks antwoord niet quote s.v.p

                            Maar deze is van 1990 en wordt dit jaar pas oldtimer. Technisch gezien zou de uwe op 15.09.2009 oldtimer geworden zijn…

                              Hmm… Ik heb verleden jaar mijn 3.2 van ’84 in juni gekeurd als oldtimer. Stond ook geen maand op maar volgens Porsche zelf was de eerste factuur die ze terugvonden van mei ’84 en bijgevolg was de auto dus ouder dan 30 jaar. Voor de keuring zat ik uiteraard sowieso over de 25 jaar maar het ging mij vooral over de import.
                              Wat ik wil zeggen: kan je niet eens informeren bij Porsche naar een maand van de wagen en zo misschien eerder als oldtimer inschrijven?

                                Ik had gehoopt dat ze, omdat de maand inschrijving onbekend is, 01/01/1990 gingen aanvaarden als eerste inschrijving.
                                Hoe komen ze op 15/09/1990 ???
                                Indien ze toch niet zeker zouden zijn zou je verwachten dat ze de helft van het jaar nemen nl. 30/06/1990 als eerste inschrijving.

                                Om in te schrijven als gewoon voertuig zou ik volgens contactpersoon dan weer eerst naar buitenlands keuringcentrum (Frans of Duits) moeten om dan via douane naar de keuring te gaan in Belgie.
                                Dan zou de wagen met Europese documenten naar Belgie komen en zou de enige manier zijn om als gewoon voertuig in te schrijven.
                                Ik begrijp de omweg niet goed maar hoop dat iemand hier wat verduidelijking kan geven.

                                Wim

                                  Hier in Nederland precies het zelfde, datum van inschrijving telt voor de 25 jaar.
                                  Dus als hij 28 maart voor de eerste keer ingeschreven is in 1990, kan hij vanaf de 28ste deze maand pas als klassieker ingeschreven worden (overgangs regeling van toepassing, dus max 120 euro rijtaks per jaar)
                                  Oldtimer is bij ons pas 40 jaar en dan alles vrij.

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 46)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.