invoer

  • Maker
    Discussie

  • wim vekemans
    Deelnemer

      Sinds enkele jaren geniet ik van mijn boxster. Gedreven door verlangen naar iets meer vermogen zou ik me graag een S aanschaffen.
      Gevolg, ik heb mijn boxster verkocht aan een liefhebber, en heb bijna een S gekocht in Duitsland. Ik ben me bewust van de papierwinkel die soms roet in t eten kan gooien. (In mijn jonge jaren heb ik enkele engelse wagentjes ingevoerd, de een al wat met meer moeite dan de andere.)
      En er is opnieuw een probleem. De S die ik op t oog heb, naar m.i. een prachtig ding, heeft spacers achteraan. Was nodig om bilsteins te kunnen installeren. Maar spacers zijn blijkbaar verboden in België, volgens de man van de keuring. Iemand ervaring mee?
      Hij is van 2003, en dan is er geen europees gelijkvormigheidsattest voorhanden. Dezelfde man vertelde me dat de fahrzeugbrief voldoende is om aan te bieden op de keuring. Klopt?

    7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
      • Misschien toch nog een sprankeltje hoop… 🙂
        Ik ga het alleszins secuur nagaan. Want zijn ‘kont’ met spacers ziet er wel geweldig bruut uit. Zou leuk zijn als het alsnog zou kunnen blijven.
        Ik had ook misschien gedacht aan andere velgen met een andere ET waarde, dat de spacers overbodig zouden zijn… dat de bilsteins toch zouden kunnen blijven.
        Merci.

          spacer kunnen maar dan moet je die nemen die op de naaf worden vastgezet en niet die met de langere bouten.
          Mijn 2003 boxster ook laten keuren voor verkoop met die spacers erop en ok!

          photo-69.jpg

          F

            Is inderdaad jammer zeker als je weet dat mijn P al jaren zonder problemen door de keuring geraakt is met spacers (>5mm) vooraan
            Helaas zullen ze bij die eerste technische keuring wel alles iets nauwkeuriger nakijken :bounce:

              Merci voor de reactie.
              Heb vandaag contact gehad met porsche dealer, spoorverbreders van max 5 mm kunnen onder bepaalde voorwaarden.. grotere zeker niet.
              Het lijkt me de simpelste oplossing om de bilsteins te vervangen door een standaard ophanging. Jammer, het is wat het is. 🙁
              Groeten, Wim.

                Spacers zijn in Belgie niet d’office verboden. ze mogen, en alleen in die afmetingen, indien ze zoals bij een 986 boxster bij op het proces verbaal staan waarmee de auto tot het Belgisch verkeer is toegelaten. meer info lees deze topic op PFB.
                Anderzijds gaan ze op de TC wel een verslag van installatie en uitlijning eisen voor de bilstein dempers. Kortom een auto invoeren gaat behoorlijk vlot indien de auto weinig of geen technische veranderingen ondergaan heeft.

                  Toch eigenlijk wel straf, dat een auto die goedgekeurd wordt in Duitsland hier niet door de keuring zou raken

                    Spacers mogen sowieso niet nee, en er moeten velgen/banden opliggen die volgens het Europees gelijkvormigheidsattest erop mogen liggen. Van spacers ben ik sowieso al geen fan, maar dat kan persoonlijk zijn.

                    Europees Gelijkvormigheidsattest ga je toch nodig hebben volgens mij.. Hieronder alvast een zeer volledige ‘walkthrough’ die ik ooit op internet vond.

                    Hoe wagen importeren vanuit Duitsland?

                    A. Verkoper dient te bezorgen

                    1) Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung) = Certifacte of Conformity.

                    2) Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
                    ⇨ Equivalent van roze kaart, bestaat uit twee delen (Teil 1 und 2)

                    3) Keuringsbewijs (Tüv)

                    4) Factuur

                    B. Transporteren naar België

                    1) Nummerplaat losschroeven en op aan te kopen wagen vijzen
                    a. Verzekering verwittigen (en vragen op om chassisnummer te verwittigen)
                    b. Is niet legaal (rijbewijs + mogelijkheid invorderen voertuig)
                    “U rijdt in feite met een niet-ingeschreven voertuig rond. In principe heeft oom agent het recht om u nummerplaat en voertuig in te vorderen (in de praktijk zal dit zelden gebeuren maar neem toch het risico maar niet)

                    2) Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen)
                    a. Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan moet je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle)
                    b. Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je dus
                    i. Verzekering te hebben (Deckungskarte) http://www.deckungskarten.eu (http://www.deckungskarten.eu/)
                    ii. Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit dient te zijn van
                    1. Identiteitskaart
                    2. Verzekeringsbewijs (Deckungskarte)
                    3. Keuringsbewijs (Tüv)
                    4. Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung)
                    5. Aankoopfactuur
                    6. Geld
                    7. Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet). Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen.
                    “ Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein)
                    ⇨ mogelijks is dit nog zo in sommige Zullassungsellen.
                    ⇨ meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief.

                    3) Wagen ophalen met een transporteur.

                    C. Welkom in België → ga naar de douane

                    1) Waar is het dichtstbijzijnde douanekantoor? http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/cgi-bin/cscoquer?Lang=NL&Country=%
                    a. Je belt best op voorhand want mogelijks is niet iedere ambtenaar bedreven in deze materie!

                    2) Welke documenten dien je mee te nemen?
                    a. Aankoopfactuur
                    b. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
                    c. Gelijkvormigheidsattest = Übereinstimmungsbescheinigung
                    d. Duits keuringsbewijs (Tüv)
                    e. Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur
                    f. Indien je koopt via vennootschap zal je allicht statuten van vennootschap + eventuele publicatie in Belgisch Staatsblad nodig hebben. → Contacteer zeker de douane hiervoor!

                    3) Wat zal de douane je bezorgen?
                    a. Roze formulier = document aanvraag inschrijving voertuig waarop ze een douanevignet C705 kleven (Kost 10 cent)

                    D. Laat je wagen keuren

                    1) Waar is het dichtstbijzijnde keuringscenter?
                    http://www.goca.be/frames/newdesign.asp
                    a. Je belt best op voorhand

                    2) Welke nummerplaten?
                    a. Transitplaten
                    ⇨ Dit moeten wel die met een rode band zijn de zgn. Zollkenzeichen. Indien de verkoper hiervoor zorgt vraag dit dan zeker na!
                    ⇨ Dus NIET die met een gele band de zgn. Kurzzeitkennzeichen

                    b. Z-platen (In principe dient iemand van de garage je te vergezellen)

                    3) Wat neem je mee
                    a. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
                    b. Roze formulier voorzien van vignet die de douane je eerder bezorgd heeft
                    c. Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung)
                    d. Check of je je PVG nummer terugvindt op je COC, zoniet neem je best contact op met invoerder (Bornem voor BMW – D’Ieteren voor AUDI. VW)

                    4) Wat doen ze?
                    a. Keuring die verder gaat dan de klassieke jaarlijkse keuring van tweedehandswagens. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass.

                    E. Nu je wagen gekeurd is, kan je hem inschrijven

                    1) Vul je roze formulier zo volledig mogelijk in en ga naar het dichtsbijzijnde DIV
                    http://www.mobilit.fgov.be/divnl/nieuwdiv.htm

                  7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.