Invoer en verkeersbelasting

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Invoer en verkeersbelasting

• Maker
    Discussie

• Anoniem

Hallo allen,

met alle veranderingen ivm BIV en verkeersbelasting wou ik even het volgende weten:

Ik zoek misschien binnenkort een 911 3.2 te kopen in NL en in te voeren. De wagen werd het eerst in verkeer gebracht in NL in April 1989.

Nu was mijn vraag: aangezien de wagen nog geen 25 jaar oud is, zal ik nog even de normale verkeersbelasting moeten betalen.
      Indien ik de wagen pas inschrijf in mei 2012, bespaar ik dan op een jaartje betalen of niet ?
      Ik dacht dat verkeersbelasting op maandbasis wordt berekend en dus moest ik hem voor april 2012 inschrijven, dan moet ik nog een jaartje extra de volle pot betalen vooraleer hij op oldtimerbelasting terugvalt.

Ik weet ook niet of de nieuwe BIV enig verschil maakt, aangezien wagen wel ouder is dan 15 jaar.

Alle advies welkom !

Groeten,
      Frank

6 reacties aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
      • Je mag die 25 jaar letterlijk nemen: datum eerste ingebruikname en daar 25 jaar bijtellen.Als je de auto dan in het verkeer brengt betaal je de forfaitaire belasting. Is nu ongeveer 33 EUR.
        Als die 25ste verjaardag in de loop van een jaar valt waarvoor je al belasting hebt betaald, zal je pas bij de volgende vervaldag het lagere tarief genieten.
        Om dit te voorkomen kan je de inschrijving laten schrappen voor de 25ste verjaardag en opnieuw inschrijven enkele dagen na de 25ste verjaardag.
        Heb dit zelf, en met succes, al toegepast voor onze 924.

0

Tot 29 februari betaal je de oude BIV, zijnde voor auto’s ouder dan 15 jaar de forfaitaire 69€.
          Vanaf 1 Maart betaal je de nieuwe BIV, aan het tarief van een auto van 10 jaar oud of ouder ( tot hij 25 jaar oud is ,en dit zal rond de 709 Euro liggen.

Verkeersbelasting is per lopende maand, dus jaartal speelt geen rol (tenzij het jaar dat hij 25 jaar wordt, dan kan je best wachten tot de maand na de maand dat hij 25 geworden is om de oldtimerbelasting te hebben) dus beter de 1e van de volgende dan de 31e van de vorige, dat scheelt een maand rijtaks dan.

0

dat van funny kan ik tegenspreken, (sorry Funny)
            ik heb 3 jaar gelden toch nog inverkeerstelling mogen betalen, op een auto die toen 20 jaar oud was 🙂

maar precieze bedrag weet ik niet meer, maar was makkelijk te vinden op internet (toen nog duidelijk ook).

maar hee, BIV is 1 malig 🙂

0
            Anoniem

Volgens mij moet je op een wagen die ouder is dan 15 jaar geen biv meer betalen in het oude, huidige (tot 29februari )systeem .Hoe het in het nieuwe systeem zal zijn daar durf ik me niet aan wagen .

Wat wel vast staat is dat vanaf 2013 de verkeersbelasting zal berekend worden op de co2 uitstoot .Dus ik vrees voor ons met een Porsche dat de verkeersbelasting maal X zal gaan 👿 👿 .
              De verkeersbelasting zou bestaan uit een wegenvignet en daarbovenop een belasting op de co2 uitstoot .

De gewone werkende mens gunnen ze geen zwaardere sportievere wagen meer .

0

oude biv

voor de oude biv

nieuwe biv

de nieuwe

0

Tegenwoordig is het linke soep op zulke vragen te antwoorden. Ik zou me in eerste instantie wenden tot douane & DIV, in de hoop dat ze zelf weten hoe de vork aan de steel zit. Ik herinner mij jaren terug het “lichte vracht” gedoe. Kon ook totaal niet meer voor de gezinsjeep, doch via de juiste weg reden er toch Touareg’s & Cayenne’s rond met de achterbank. (armsteun was omlaag gefixeerd en mooi metalen rekje achter de achterbank) Nu kan je zelfs een C-klasse AMG break als lichte vracht krijgen. 😕

0
                6 reacties aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.