Jaarlijks onderhoud 993 – garage of zelf doen?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Jaarlijks onderhoud 993 – garage of zelf doen?

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    Ik heb m’n 993 nu iets langer dan een jaar en hij moet dus op jaarlijks onderhoud. Ik heb eens rondgekeken en bij een garage zal dit zo’n 300 tot 500 Euro kosten schat ik.
    Maar als ik het technisch bulletin (‘Yearly Maintenance Requirements’) in de sticky lijst van Deepee goed begrijp is het enige dat er moeilijk uit ziet de vervanging van de olie.

    Ik heb dit nog nooit gedaan, en heb ook het materiaal niet om bvb de auto op te krikken, maar heb al wel een beetje ervaring (oa met verwijderen van een aftermarket alarm, spoiler en zijruit herstellen, ed) dus ik ben nu aan het overwegen om het toch zelf te doen.

    Wat denken jullie? Beter niet doen als newbie, of toch maar? Enige tips (heb op Pelican en Rennlist al wat info gevonden)?

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 45)
    • [quote=”911cabriog50″ post=203924]Kan eigenlijk niet goed begrijpen dat ze gewoon om olie te verversen 300 euro vragen, hoe komen ze aan dat bedrag??? 12 liter olie en daguur kost toch zoveel niet?
      [/quote]
      Ik begin te vermoeden dat ze telkens de oliefilters wisselen (ook al is het pas om de 48000km nodig volgens Porsche) omdat dit ‘easy money’ is? Een filtertje kost niets, maar er kruipt wel wat tijd in om het te vervangen…

        [quote=”Carcentric” post=203887]Krikken jullie ook via het motorblok? Of hebben jullie zelf een (mini)brug?[/quote]

        Alleez hupperdepup, eerst leren krikken en dan … nog al de rest… Man toch !!!

          Kan eigenlijk niet goed begrijpen dat ze gewoon om olie te verversen 300 euro vragen, hoe komen ze aan dat bedrag??? 12 liter olie en daguur kost toch zoveel niet?
          zoveel heb ik nog nooit betaald, ga wel bij een specialist en niet bij een OPC maar dan nog…
          zonder ervaring zou ik er zelf niet aan beginnen, ik hou het bij stofzuigen en laten blinken, dan ben ik zeker dat ik niets verkeerds doe 🙂

            oprijplaten ofwel opkrikken via de gewone punten en dan blokken onder de banden.

              Dank Deepee, blijkbaar dus maar om de 48000 km de oliefilters vervangen volgens Porsche…

              Rocco, zonder opkrikken zal het inderdaad niet gaan, maar als je opzoekt hoe je dit best doet kom je ook verschillende meningen tegen. Enige manier lijkt te zijn om de krik onder het motorblok te zetten, en dan 2 assteunen net voor de achterste banden te plaatsen. Volgens Porsche mag je echter absoluut niet opkrikken onder het motorblok!?

              Om onder het motorblok te krikken moet je trouwens eerst de achterste bodemplaat verwijderen, maar daar moet je eerst ook de auto zien voor in de hoogte te krijgen (via krik aan zijkant of via oprijblokken?).

              Krikken jullie ook via het motorblok? Of hebben jullie zelf een (mini)brug?

                ik had het voor mezelf opgezocht, mss heb je wat aan een onderhoudsschema voor de 993 ?

                  oké, maar vergeleken bij de 2,5L motorolie van een 4cyl keverblok met er ook heel wat meer olie gefilterd worden …

                    Als je intensief rijdt misschien ok, maar als je weinig km doet en veronderstel dat 2 filters dubbel zo goed filteren als 1 dan kan ik de redenering volgen

                      [quote=”Rocco” post=203466]Moet er wel bijzeggen dat men voor klein onderhoud enkel olie verversen adviseert en men de oliefilters pas bij groot onderhoud vervangt volgens Porsche[/quote]

                      Heb ik ook gezien in het technisch bulletin, maar toch vervangt iedereen blijkbaar ook de filters bij klein onderhoud… Enig idee waarom?

                        [quote=”Rocco” post=203465]… Zal moeilijk gaan zonder opkrikken …[/quote]

                        moet toch sowiso, bij de meeste kan je er amper een tennisbal onderdoor rollen 😉

                          Moet er wel bijzeggen dat men voor klein onderhoud enkel olie verversen adviseert en men de oliefilters pas bij groot onderhoud vervangt volgens Porsche

                            Bij de 993 is het lastig vanwege 2 oliefilters waarvan 1 moeilijk bereikbaar is : http://www.jackals-forge.com/lotus/993/993_60k_oil.html

                            Zal moeilijk gaan zonder opkrikken …

                              PB verzonden

                                Dank voor de tips!
                                Ik ben nu wel heel benieuwd waar je die olie koopt…
                                Het goedkoopste dat ik vind voor 5L is 30Euro, dus zo’n 6 Euro/L. Dit is voor Shell Helix olie. Andere Porsche approved oils vind ik niet goedkoper dan 8Euro/L.
                                Kan je me, evt via PB, iets laten weten? Thanks!

                                  ik heb Porsche approved 5W-40 olie gekocht in een 60L vat @ 4€/L, terwijl een garage hiervoor een veelvoud aanrekent en je zowat 12L nodig hebt per onderhoudsbeurt.
                                  ik zou het iig zelf doen, maar ieder beslist dit voor zichzelf. olie aflaten met filters vernieuwen kan niet zonder een boeltje te maken, maar op zich niks moeilijks.
                                  wel OEM parts gebruiken !! om maar iets te noemen: aftermarket oliefilters hebben geen ingebouwde terugslagklep waardoor je bij koudstart olie hoort klotsen. da’s vervelend maar eenvoudig te vermijden.

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 45)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.