- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 jaren, 2 maanden geleden door .
-
Discussie
-
10 november 2007 om 21:25
The story
Een kleine 2 maand geleden kreeg ik geheel onverwacht een grote omslag van Jaguar in de brievenbus.
Verwonderd opende ik de enveloppe en ontdekte ik een prachtige uitnodiging voor de Jaguar Driving Days. 2 modellen werden aangeprezen: de XJ en de XK. Onder het moto “The proof of the pudding is the eating” (Ermee rijden vertelt meer dan 1000 woorden) werd ik uitgenodigd een testrit te maken met een van die 2 modellen. Een antwoordkaartje waarop je je keuze kon aanduiden maakte deel uit van het pakket. Ik kon het haast niet geloven (meestal lees ik zo’n zaken op het forum, door andere gelukzakken gepost 😉 ) ) maar zo een kans kon ik echt niet laten liggen. Ik verstuurde het antwoordkaartje dan ook met de XK aangekruist.En dan, vorige week, ik was het al bijna weer vergeten, kreeg ik telefoon van Jaguar Asse!
Wanneer het voor mij best paste om de testrit te komen doen?
Vrijdag namiddag 9 november om 15u bleek voor beide partijen het best haalbaar.
“De XK, ja die hebben wij hier staan, het zal de XK-R zijn.” (Een smile overviel mij spontaan 😉 ) )
Ik uiteraard nog meer verbaasd en vol verwachting keek ik uit naar die dag.Gisteren was het dan eindelijk zover! Ik verliet het werk wat vroeger dan gewoonlijk en begaf me richting Asse.
Eenmaal de plaatselijke file getrotseerd te hebben stapte ik de toonzaal binnen.
Na een kort gesprekje en wat uitleg van verkoper Steve kon ik aan de testrit beginnen. Dikke pluim trouwens voor deze verkoper. Ik vertelde eerlijk dat ik zeker en vast geen Jaguar zou kopen maar dat ik als autoliefhebber zo een kans niet kon laten liggen, wat hij zeker begreep 😉 ) Dus een zeer gemoedelijke sfeer zonder de minste opdringerigheid, chapeau!De sleutel gewoon op zak hebben was voldoende. Een druk op de startknop, en de V8 kwam met een brom tot leven.
Even ter info, de XK-R heeft een 4.2 V8 met 416pk en 560Nm koppel.
Zoals iedereen wel weet was het gisteren echt hondenweer. Al van bij de eerste meters werd duidelijk dat dit zeer jammer was, want ik had al wielspin van bij het vertrek.
Gelukkig heeft deze Jag recht op een heel goede tractiecontrole. Waar bij veel van de huidige wagens (en dan spreek ik over gewone wagens hè, vooral diesels) de tractiecontrole bruut ingrijpt en al het vermogen verdwijnt, werkt het bij de XK-R anders. Het is een beetje zoals in de racerij, bij wielspin hoor je een duidelijke brom van de motor, en probeert de electronica de tractie te optimaliseren, zonder al teveel “dood te vallen”.
Normaal gezien durf ik wel eens prutsen aan tractiecontrole instellingen enzo, maar vermits het zo vettig en nat was ben ik er bewust afgebleven. ‘t Was anders echt niet te doen!
Ik begaf me langs de binnenwegen van Asse naar St-Ulriks Kapelle en zo naar bij mij thuis. Op enkele verlaten stukken baan kon ik gelukkig even de volle paardenstal de sporen geven en een paar dingen vielen me wel op: Als je rustig rijdt is deze wagen echt héél confortabel, je merkt totaal niet dat je in een sportwagen rijdt, de motor is nauwelijks te horen en het comfort is zeer hoog. Je merkt ook wel dat deze wagen focust op een totaal andere doelgroep dan Porsche bijvoorbeeld maar daarover dadelijk meer. Wanneer je echter de automaat in de S stand zet, en zelf schakelt met de “flappy paddles” aan het stuur, wordt het een beest. (En dan vooral door het gebrul van de V8!) Plots hoor je de motor dus wel zeer duidelijk wat ik als zeer aangenaam ervaarde 🙂 )Voor mij was het trouwens de eerste keer met een dikke V8. Het geluid zal nooit tippen aan dat van een 6 cylinder op toeren (zowel in lijn als flat) maar ik moet toegeven dat het best indrukwekkend was! Het deed me denken aan die Corvettes tijdens de 24h van Spa.
Bij vol accelereren vond ik wel dat de neus wat licht voelde, alsof hij een beetje rechtuit stabiliteit miste.
De remmen voldeden ruimschoots tijdens mijn toch redelijk kalme rit. Het pedaal gevoel is wel iets vager dan bij Porsche, maar zeker niet slecht!
De automaat heeft me ook redelijk verbaasd. Normaal ben ik “tegen” automaten, maar de laatse tijd kan de electronica blijkbaar wonderen verrichten. In de S-stand wordt er bij “terugschakelen” zelfs “tussengas” gegeven.
Je blijft voelen dat het een automaat is, maar ik zou ermee kunnen leven, en dat zegt veel 😉 )Thuis aangekomen heb ik mijn vader ook eens een toertje laten doen.
Hij keek er ook echt naar uit, want ondertussen, maandag meer bepaald, was helaas mijn nonkel veel te vroeg gestorven aan kanker (broer van mijn pa). Voor ons beiden was dit dus echt een moment van gedachten verzetten en het heeft ons alletwee ferm deugd gedaan!Daarna was het alweer tijd om terug richting Asse te gaan. (Op een vrijdagavond en met mogelijk veel file wou ik op tijd terug zijn.)
Weer nam ik de binnenbanen waar er nauwelijks verkeer was, en kon ik nog volop genieten van deze bolide, en van de goede traction control 😉 )
Nog een handige hulp is de speed limiter. Je stelt hem bv in op 80 km/u en dan mag je keihard optrekken, bij 80 km/u houdt de electronica je met zachte hand in toom, echt handig! Het geluid is dan ook een BEETJE zoals een F1 in de pits, je hoort de motor een soort zeer zachte brrrrr doen (je voelt daar niks van, maar ik hoor dat natuurlijk wel zoiets 😉 ) ).Het zat erop, ik bracht de bolide terug naar zijn stalplaats, had nog een korte babbel met Steve, en ik keerde voldaan en met een leeggemaakt hoofd weer huiswaarts. Onderweg bedacht ik ook dat mijn 320Ci eigenlijk nog best wel een leuke wagen was, zeker bij 6500 rpm 😉 ) , en dat bracht me weer naar de realiteit, die eigenlijk toch niet slecht is hè, met nog een carrera 3.2 in de garage. Ik voelde me gelukkig.
Nog even een paar + en – puntjes op een rijtje:
+
Zeer comfortabel (vering, zetels,…)
Motorgeluid
Mooie 20 inch wielen
Geslaagd design
Geslaagde automaat (voor een automaat hè 😉 ) )
In de S-stand en bij zelf “schakelen” wordt het een beest
Zeer goede traction control en speed limiter–
Tractie van de achterwielen op nat wegdek = NIHIL
Door de compressor: dikwijls brute reactie op gas geven. Ik blijf een atmosferisch persoon :p
Bij vol accelereren wat lichte snuit, rechtuitstabiliteit wordt waziger
Je voelt dat het een zware wagen is
Die LANGE antenne!!!Jag vs Porsche?
Ik heb ook al het genoegen gehad een Carrera S aan de tand te voelen (kurkdroog weer) en enkele van de opvallendste verschillen zijn: De 911 voelt veel levendiger aan, je voelt de wagen veel meer. Qua acceleratie zal het niet veel verschillen, de 911 is immers lichter, maar de manier waarop je de power ervaart bij de 911 is totaal anders. De 911 is gewoon veel sportiever. Het prachtige geluid van de flat6 bij hoge toeren is bovendien een lust voor het oor.
Met het sport chrono pack kan je bijna even comfortabel rijden, maar als je hem op de sport stand zet krijg je een totaal ander gevoel, schitterend!
Verder vertrouwde ik de 911 onmiddellijk en voelde ik me er direkt thuis (je versmelt er als het ware mee), dit was niet zo in de Jag. Uiteraard zal de nattigheid er ook wel voor iets tussen gezeten hebben…
Tot slot gaf ik aan de verkoper op het einde toe dat als ik kon kiezen ik steeds voor de Porsche zou gaan. Uiteraard is dat ook een emotionele keuze, wat hij volledig begreep.Ik dank dus Jaguar Asse voor deze mooie testrit, en ik hoop dat mijn verslagje niet te lang was 😮
Groetjes,
SidewindR.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.