Keuring en de Tuningwet van Landuyt

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Keuring en de Tuningwet van Landuyt

  • Maker
    Discussie

  • stefx911
    Deelnemer

      Vandaag naar de keuring geweest… RODE KAART ❗

      Sinds 15 februaris is de “tuningwet” blijkbaar in voegen en is het echt niet meer te doen.
      Tolerantie is een verloren woord !
      Als je tuningstukken aan je auto hebt moeten ze gekeurd zijn en moet je de attesten bij hebben. Uiteraard betaal je daar extra voor !
      Zo heeft mijn garagist zelfs een klant die 273€ betaalde voor een “Tuningkeuring”. Een gewone keuring met een extra blad waar de niet originele stukken op vermeld staan.

      Mijn elver probeer ik zo origineel mogelijk te houden en diegenen onder jullie die mijn P kennen zullen dat zeker beamen.
      Ga al jaren naar hetzelfde keuringstation, met dezelfde banden, uitlaat, stuur…
      Vandaag was het ineens allemaal niet in orde en moest ik plots attesten gaan ophoesten en bevestiging bij Porsche gaan halen…. Tja, mijn PVG nummer zit niet in de computer en wat ze dan nog op microfiche terug vinden klopt niet echt! Dat vinden ze dus zelf ook hé

      Denk dat ik wel een omweggetje gevonden heb voor één van “mijn problemen” maar toch, leuk is anders !

      Technisch is mijn elver dus PERFECT in orde hé, dat vind ik nu zo tergend aan de hele zaak ! Dat kreeg ik zelfs als opmerking “Uw wagen is echt in uitzonderlijk goede staat… zo zie je ze niet vaak van die leefijd”
      Maar ja, mijn uitlaat is niet origineel van Porsche en heb ik nu net de pech dat die gast daar iets van kent !
      Dus lof over mijn wagen + bevestiging dat hij technisch perfect is en toch afkeueren ! Heel logisch !

      Pfff… enfin, weer heel wat over en weer geloop en geregel in het vooruitzicht.
      Luc is er ook al mee bezig waarvoor mijn dank !

      Let dus op dat ge geen verkeerde ruitenwisser plaatst of een niet gekeurde luchtverfrisser op je dashboard plakt ! O ja, voor een woofer in de koffer betaal je ook extra, dus laat die even thuis…

      Mijn grootste dank uiteraard aan Minister Renaat Landuyt voor het goedkeuren van deze wet !
      Als ik ooit is iets kan terugdoen… 👿

      Ze klagen al dat er zoveel niet verzekerde wagens rondrijden in Belgie. Denk dat met deze wet het aantal niet gekeurde wagens ook enorm zal stijgen !

      Enfin, mijn hart is weeral een beetje gelucht… nu zien dat ik alles rond heb voor de Lentebloesemrit.

    15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 117)
      • Terug naar de keuring geweest met attesten die ik van de leverancier van mijn uitlaat (DASNK) verkregen heb

        Groene kaart maar wel 36.50€ EXTRA moeten bijbetalen voor TUNINGKEURING van de uitlaat !

        Tuning 1 validatie = 6€
        Tuning Rapport = 6€
        Tuning Cat (B) en/of (C) = 24.50€

        Gewoon schandalige geldklopperij ❗

        Voor mijn bandenprobleem heeft mijn “creatieve” oplossing dus echt geholpen 😉

        Aan de wagen zelf dus niks gewijzigd…

          Net terug van controle, alles ok 😀

          Wat mij wel opviel is dat ze alle gegevens van de banden noteerden maar voor de rest naar niets speciaals keken (uitlaat, pinkerkleur e.d.), ze hebben hem ook met niets aangeraakt enkel met zaklamp geschenen. Wel leuk ik had haar zelf ook nog niet vanonder gezien, zeer proper…
          Enige dat ik kan opmerken is dat de gast die controle uitvoerde (toevallig zelfde die zich in mijn rover had opgesloten 2 weken geleden 😆 ) nog een plakske moest hebben maar ik niet goed wist wat juist, chassisnummer had hij al…
          Dus: alles uit koffer en gans tapijt losmaken 😕

          Uiteindelijk moest hij de sticker van D’Ieteren hebben (is franse importwagen) en deze stond in deur gekleefd, geen plakske dus, had ik dat geweten 🙄

            daar lijkt het wel op betalen om afgekeurd te worden op deze manier kan het gewoon niet maar vraag me af wanneer er een andre oplossing komt voor mij mogen ze vanaf morgen het tuv systeem in voeren

            en dan kan heel veel verbouwingen inclusief die moet je laten keuren door een erkende instantie

            en dan gaat het niet om de mening van het ventje wat nu uw papieren aanneemt en al groen lacht als hij vind dat uw auto afgekeurd moet worden

            zou niet de eerste keer zijn dat je afgekeurd wordt en gewoon even rond de blok rijd en dan plotseling is alles gemaakt gangsters zijn het geldwolven

              en strafste is dat wij dan nog zo goed zijn om geld te “schenken” aan de autocontrole, want heeft weinig nut voor gasten die hun wagens zo goed verzorgen als wij allemaal.
              25% gaat nooit met zijn gewone wagen naar de controle, zal nu nog meer stijgen als ge het mij vraagt 😕

                [quote=”targaboy”:ltcwx5rw]als ik dat hier allemaal lees begin ik stilaan geen goeste meer te hebben om nog met mijn porsche te rijden[/quote]

                Heeft niets met Porsche te maken hé, eender bij welk merk… het kleinste detail dat je verandert levert problemen op…

                  als ik dat hier allemaal lees begin ik stilaan geen goeste meer te hebben om nog met mijn porsche te rijden

                    we moeten mischien maar eens een nieuw forum starten met de attesten van alle p onderdelen hihihihi dan is de site extra nuttig

                    vraag en aanbod

                    💡 💡 💡 💡

                      vervangen van het oranje glas richtingsaanwijzers! afgekeurd!!

                        Mijn gedacht: het is een ferm misbaksel van een wet, die aan elkaar hangt met haken en ogen. Ik kijk er echt naar uit wanneer ze de eerste aanpassingen aan deze wet gaan doorvoeren. Een attest??? ok, maar wat moet er op dat attest staan??? welke normen worden gehanteerd?? Europese??? In welke taal?? Ik denk dat er de komende weken veel attestjes op de computer zullen nagemaakt worden….

                          @RSR Luc, ik had ontact opgenomen met die duitse firma waar ik mijn demper gekocht heb.
                          Zoals je me reeds vertelde is het dus een Dansk demper.

                          Ze hebben mij het volledige testrapport evenals de TUV en EG keuringsattesten gemaild.

                          Nu nog de nummer op de uitlaat opzoeken en ik ben voor dit probleem in ieder geval geholpen.

                          Ik heb je de keuringsattesten doorgestuurd, kan handig zijn vermits jij ook nog een Dansk demper hebt liggen. 😉

                          Als er nog forummers de attesten zowel TUV & EG van de Dansk einddemper voor een 911 willen… laat maar weten en ik mail ze wel door.

                          Anoniem

                            Vandaag ook eens naar de keuring geweest met de 930 om een ‘staat van het voertuig’-keuring te laten doen gezien hij te koop staat.

                            Op 3 punten afgekeurd :

                            1. stabilisatoren-staat-Achteraan

                            2. Remsysteem – Niet reglementair–niet originele remleidingen

                            3. Niet originele uitlaat – Niet reglementair–geen enkele goedkeuring

                            Punt 1 : de stabilisatorstang achter vertoont in het midden (vlak onder de boite) een knik. Op de keuring dachten ze dat deze door het verlagen van de wagen verbogen was. Navraag gedaan bij de P-garagist : knik is normaal. Geen probleem dus als ik een officiële tekening van de stang zal meenemen wanneer ik hem de volgende keer echt ga laten keuren.

                            Punt 2 : Vooraan zitten er stalen race-remleidingen op. Is een stuk veiliger maar ‘t mag niet van ons Ministerke. Moet dus echt vervangen worden door die stomme idioot ! Kost gelukig niet veel dus ga ik gewoon laten doen.

                            Punt 3 : Galvanisé pot die er al jaren moet opstaan afgekeurd. Maar bij navraag aan de stationschef is hiervoor een wetswijziging op komst die het zal mogelijk maken om bij oudere wagens deze uitlaat toch goed te kunnen keuren. Wetwijziging zou er over een maand zijn. Ik kreeg van de stationschef de raad om de pot zeker niet zomaar te gaan vervangen of mij krom te gaan zoeken achter 1 of ander attest maar om hem gewoon tegen eind april eens terug te contacteren.

                            Verder was alles OK ofschoon het op een gegeven moment wel de moeite was, ze stonden er met z’n 5 te discussiëren over hoe en wat. Moet eerlijk zeggen dat die mensen – stationschef inbegrepen – d’er absoluut niet blij mee zijn met wat ons ministerke heeft uitgestoken. Maar zij zelf kunnen er niks aan veranderen, ze moeten gewoon dat stomme reglement toepassen.

                            Allé, al bij al valt het voor m’n 930 dus nog goed mee. 😀

                              [quote=”cab ’88”:1psg19vi]Bij de gelijkvormigheidskeuring van de mijne kwam er na de keuring op de parking nog een van die mannen afgelopen en vroeg of ik de achterkoffer nog eens wou openen en hij vroeg me of die turbine links de turbo was?? Het is een gewone 3.2 en die “turbine” is de motor van de verwarming ❗ KENNERS op de keuring. 😕 [/quote]

                              de ACHTERKOFFER 😆 😆 😆

                              ken

                                tis allemaal iets die veranderingen, ik heb ook al gehoord dat je moet bijbetalen voor getuned wagens, ook op de uitlaten worden ze strenger en strenger. met de P ben ik nog juist daarvoor gegaan.

                                Tis allemaal een grote pot nat en ze denken enkel en alleen maar aan geld, en trouwens een auto die lager ligt heeft toch een betere wegligging dus dat is toch veiliger?

                                Ik ben benieuwd maar zo zal en kan het ni verder blijven gaan denk ik.
                                Dat ze die wet maar rap wijzigen.

                                De grote baas van de keuringsstations (GOCA) is al ontslagen.
                                en die werken ook vooral tegen.

                                FBAT moet zoveel mogelijk op de hoogte gebracht worden van al de problemen, dan hebben ze ook iets om verder te gaan.

                                Anoniem

                                  Bij de gelijkvormigheidskeuring van de mijne kwam er na de keuring op de parking nog een van die mannen afgelopen en vroeg of ik de achterkoffer nog eens wou openen en hij vroeg me of die turbine links de turbo was?? Het is een gewone 3.2 en die “turbine” is de motor van de verwarming ❗ KENNERS op de keuring. 😕

                                  S2

                                    Onze minister heeft nu ook zijn eigen site:

                                    http://www.how2tune.be

                                    Alle info over wat mag en niet mag is hier te vinden.

                                  15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 117)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.