keuring en rolkooi??

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen keuring en rolkooi??

  • Maker
    Discussie

  • jeansprint
    Deelnemer

      hallo, werk in een garage en de volgende vraag werd me vandaag gesteld: mag er in een personenwagen/porsche een rolkooi geinstalleerd worden? en aan welke voorwaarde moet deze dan voldoen m.a.w. hoe reageerd de jaarlijkse keuring als ja daar arriveerd met een kooi in je wagen/porsche, vindt het persoonlijk wel mooi staan in een porsche, graag jullie ervaringen, thx………jeansprint

    12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
      • 😆 😆 😆 😆 😆

          [quote=”911-lover”:217h3itu]Maar ik zie niets over de gordels?[/quote]

          Koen ik kan ook niet alles gaan opzoeken hé, je mag ook nog iets doen 😈

            Maar ik zie niets over de gordels?

              thx…….. iedereen voor de deskundige uitleg (zeker van RSR), als ik het zo bekijk kan er in mijn “oldtimer” 911 een rolkooi e.a. mits de VAS wetgeving te volgen, elk jaar de kooi eruit vijzen zou ik allezins niet zien zitten! cu later guys! 😈

                VERBOUWINGEN

                Toegelaten verbouwingen

                geattesteerd door voertuigconstructeur of mandataris

                vervangen van de originele zetels door goedgekeurde met behoud van originele bevestigingen

                vervangen van de originele zetels door goedgekeurde zonder behoud van originele bevestigingen (enkel voor rallyvoertuigen type 2)

                spoilers, bredere spatborden en/of sierroosters (mits te voldoen aan reglementaire plaatsing van de lichten)

                verbreden carrosserie (mits geen uitstekende onderdelen)

                vervangen van de schokdempers door schokdempers met regelbare demping-> voldoende prestatie wegcontactmeter

                vervangen van schokdempers door willekeurige andere -> voldoende prestatie wegcontactmeter

                verwijderen van zetels achteraan

                Toegelaten verbouwingen mits te voldoen aan de Europese verordening 1400/2002

                alle wijzigingen en verbouwingen die het plaatsen inhouden van “reserveonderdelen van gelijke kwaliteit”, o.a. vervangen van remschijven door geventileerde; uitlaten (eindstuk), zetels, enz… (mits attest)

                Niet toegelaten verbouwingen:
                (opmerkingen op GROEN keuringsbewijs)

                Code 3: Beperkte geldigheid drie maanden

                vervangen van de schroefveren door andere met andere karakteristieken (afmetingen hoogte, diameters, dikte draad, spoed enz…)

                verlagen of verhogen op andere manieren dan deze toegelaten

                vervangen van zetels zonder behoud van originele bevestigingen

                Code 5: Normale geldigheid

                niet origineel stuur

                Niet toegelaten verbouwingen:
                (opmerkingen op ROOD keuringsbewijs)

                Code 2: Beperkte geldigheid van 14 dagen

                verwijderen van de uitlaatdempers en/of katalysator

                wijzigen van de stabilisatiestang

                vervangen van de wielbevestiging door een kit met centrale bevestiging

                verwijderen van deurknoppen, zowel aan de binnen als buitenzijde

                vervangen van luchtfilters door andere waarbij een uitwendige verbouwing aan de motorkap nodig is of verwijderen van luchtfilters

                velgen die spoorverbreding (meer dan de toegelaten tolerantie) tot gevolg hebben

                vervangen van neerklapbare zetels door niet neerklapbare zetels, zelfs goedgekeurde, in een auto met zitplaatsen achteraan zonder achterdeuren

                Code 1: Verboden tot het verkeer

                spoorverbreders

                  [quote=”nine-eleven”:17v8oqpq]Hallo,

                  ik heb mijn 911 omgebouwd om er dit jaar historic-circuit mee te rijden (vas-wetgeving). ik wou de wagen ook nog gebruiken voor de openbare weg. ik heb info gevraagd aan de keuringschef (keuring roeselare) en volgende zaken waren geen probleem: plaatsen van een fia-gekeurde rolkooi (6-punts geschroefd op gelaste ‘voetjes’); vervangen van de originele zetel door een goedgekeurde kuipzetel, mits behoud van de originele bevestigingspunten; plaatsen van 4-puntsgordels (mits behoud van de originele gordels); weglaten van de achterbank en verwijderen van de achterste gordels.
                  meer info op http://www.goca.be .[/quote]

                  Idd dit mag weer wel maar dan is de wagen wel ouder dan 25 jaar en je moet dan ook de VAS wetgeving opvolgen.

                    Ik dacht dat je geen twee sets gordels mocht hebben?
                    Ik heb de originele nog en mijn driepunters.
                    Ik wilde de driepunters al verwijderen om naar de keuring te gaan.
                    Dat hoeft dus blijkbaar niet?

                      Hallo,

                      ik heb mijn 911 omgebouwd om er dit jaar historic-circuit mee te rijden (vas-wetgeving). ik wou de wagen ook nog gebruiken voor de openbare weg. ik heb info gevraagd aan de keuringschef (keuring roeselare) en volgende zaken waren geen probleem: plaatsen van een fia-gekeurde rolkooi (6-punts geschroefd op gelaste ‘voetjes’); vervangen van de originele zetel door een goedgekeurde kuipzetel, mits behoud van de originele bevestigingspunten; plaatsen van 4-puntsgordels (mits behoud van de originele gordels); weglaten van de achterbank en verwijderen van de achterste gordels.
                      meer info op http://www.goca.be .

                        Een rolkooi in de wagen mag niet, de rede hiervoor is dat je de structuur van de wagen veranderd en dit speelt parten bij een aanrijding. Nu is het wel zo dat er velen een demonteerbare rolkooi monteren in hun wagen ( en halve ) en om naar de keuring te gaan word deze gewoon verwijderd. Ook verpootbruggen zijn verboden zowel die boven als die onder mogen niet meer voor de keuring.

                        Luc

                          Ik heb nooit last gehad met wagens door de keuring krijgen met een rolkooi erin.
                          Let wel , het waren steeds gekeurde rolkooien (Wiechers,Heigo) en geschroefde. Geen gelaste.

                            ik heb er een in elk jaar er uit halen is niet veilig zeggen ze dus met bouten vas zetten he

                              normaal mag er geen rolkooi in de Porsche wanneer je geen
                              fia paspoort hebt van de wagen. Het beste is geen gelaste kooi in je
                              wagen te plaatsen maar ene die je kan losschroeven om naar de
                              keuring te gaan.
                              Indien de wagen gehomologeerd is door het merk zelf met rolkooi
                              bvb gt3 ,is dit wel mogelijk.
                              maar toch doet men nog soms moeilijk; indien U bvb met een 964 RS N-gt
                              naar de keuring gaat ,laten ze U er soms niet door om op de weg te laten rijden!
                              (zoals U misschien al dan niet weet is dit de rs cup versie die door Porsche
                              gehomologeerd werd om dit model toe te laten op de openbare weg -optieM003-)

                              greetz,
                              Lieven

                            12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.