Kilometerheffing vanaf 2024 of 2025

Home Forum Zeverhoekje Kilometerheffing vanaf 2024 of 2025

  • Maker
    Discussie
  • Geen sprake meer van nuloperatie, verlaging brandstofprijzen of verlaging van de jaarlijkse wegentaks :bounce:

    De kilometerheffing die de Vlaamse regering vanaf 2024 of 2025 wil invoeren, moet op alle wegen in Vlaanderen betaald worden. Een cruciale voorbereidende studie in opdracht van de Vlaamse regering onderzoekt enkel nog dat scenario. Dat meldt De Tijd vandaag.

    Aanvankelijk zou de studie twee scenario’s bekijken: een Vlaamse heffing in het hele gewest, en een lokale heffing op filegevoelige plekken, zoals de ring rond Antwerpen. Van het tweede scenario is geen sprake meer.

    Volgens de onderzoekers is een gebiedsdekkende heffing de enige manier om sluipverkeer door de maatregel tegen te gaan. Dat betekent dat automobilisten op elke weg in Vlaanderen voor het gebruik ervan moeten betalen. Maar er zijn verschillende varianten mogelijk, bijvoorbeeld een veel hoger tarief op drukke wegen.

    Sinds enkele jaren wordt de kilometerheffing vaak naar voren geschoven als de ideale manier om de drukte op de Vlaamse wegen te verminderen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft steeds een algemene kilometerheffing in Vlaanderen verdedigd.

    Hij benadrukte dat de inkomsten van zo’n heffing dienen om bijvoorbeeld de belasting op de inverkeerstelling (BIV, een eenmalige belasting die iedere eigenaar van een nieuw of tweedehands voertuig moet betalen vanaf de ingebruikname van het voertuig op de openbare weg, red.), te verlagen. Tegelijk zouden ook buitenlandse chauffeurs die over de Vlaamse wegen rijden moeten betalen.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
    • Ik heb even nagekeken hoeveel verkeersbelasting men jaarlijks op een bescheiden moderne 1,0L turbo benzine betaalt zoals in de salaris-Golf van mijn zoon: 88€. Wetende dat een auto gemiddeld 15000 km doet, is dit 0,0059€ per kilometer. Ik lees bedragen van 10X of 30X zoveel om toch maar een impact te maken op het gedrag.

      “Budgetneutraal” is dus gewoon een flagrante leugen voor wat betreft het gros van de autobestuurders. Niet verwonderlijk dat de resultaten van de studie worden voorgesteld in… juni! Vlak na de verkiezingen, wat een toeval…

      Verder:

      Vaststaat dat de spits duurder wordt dan de daluren. Er komt wellicht een opsplitsing tussen snelwegen, secundaire hoofdwegen en kleinere wegen. En volgens onze informatie bestaat de kans dat de regio’s rond grote steden als Gent en Antwerpen ook iets duurder worden dan de andere Vlaamse wegen

      Lees: het wordt interessant om de “korte” weg binnendoor via de dorpskernen te nemen en niet snelle omweg via de E-wegen… Goed bezig!!

      Voorts houdt het tarief wellicht rekening met de milieuvriendelijkheid van de auto, via criteria die nu al worden gebruikt om het fiscaal voordeel van salariswagens te berekenen. Een nieuwe Europese richtlijn maakt dat wellicht verplicht. Tolsystemen moeten vier doelen dienen: de congestie aanpakken, de luchtkwaliteit verbeteren, de CO2-uitstoot verminderen en de geluidshinder terugdringen.

      Wie dacht dat een Camionyenne evenveel file veroorzaakt als een VW Up en dus hetzelfde tarief zou kennen, is er wellicht aan voor de moeite…

      Op Canvas wilde de minister (Weyts) ten slotte geen definitief kruis maken over de kilometerheffing. ‘Al degene die mij schouderklopjes gaven (voor de plannen met de kilometerheffing) in de coulissen, zoals Groen, hoor ik nu niet meer. In de politiek kan je niets alleen. Nu is er geen draagvlak, maar ik zeg niet dat het over vijf weken niet anders kan zijn.’

      123

          [quote=”TheFab” post=275672]Wat met de bedrijfswagens?
          2 gsm’s >> 1 voor in de firmawagen en 1 voor de hobbywagen?
          Of dit een oplossing is om de files te verminderen, daar heb ik mijn twijfels over !!![/quote]

          Ik vermoed dat dit met een goede app toch realiseerbaar is. Je geeft aan met welke wagen je onderweg gaat. Er zullen detectiesystemen opgesteld staan die controleren of het voorbijrijdende vehikel wel correct is aangemeld.

          Natuurlijk gaan de files verminderen. Kwestie van de spits-tarief hoog genoeg te plaatsen. 0,14€/km dat tikt aardig aan.

            Stijn,

            Dé reden waarom ik mijn perfecte Cayman van mijn bedrijf van de hand doe, is de wijzigende fiscaliteit. Tot vorig jaar had ik daar een afschrijving op (de auto is nu 100% fiscaal afgeschreven) die ik aan 70% mocht inbrengen, wat ik redelijk vond (CO2 180g was juist gepast). Ook alle andere kosten zijn tot dit jaar aan 70% (benzine aan 75%). Maar vanaf 2020 wordt dat maar aan 50% meer ingebracht, terwijl de VAA gewoon blijft lopen. De enige remedie is een voertuig kopen met zo weinig mogelijk C02. En bij VLD hebben ze al gezegd dat tegen 2028 of zo enkel zero emission dinges in aanmerking komen voor fiscale aftrek!!

            Dus ik heb binnenkort een speed pedelec en die is zowaar aan 120% aftrekbaar… In geval van noodzaak “huur” ik wel één van onze andere auto’s.

            123

              tuurlijk niet, mensen moeten gewoon nog altijd gaan werken en het OV is hopeloos niet in staat om iets praktisch te organiseren.

              als de salariswagen weg is en de km heffing er komt en Europa nanny systemen op de auto’s monteert, ga ik nog altijd een auto moeten hebben om naar mijn werk te rijden. En die ga ik gewoon van mijn belastingen aftrekken.

              Er komt dan misschien wel een moto bij voor dagen met goedweer, en misschien wat meer carpoolen en thuiswerken erbij..
              en als er veel mensen dat doen gaje misschien “iets” minder file hebben (niet dat ik op Ieper-Gent veel file zie), maar ik kan je garanderen dat je dan ook wel meer ongevallen zal zien met motos en van auto’s die minder goed onderhouden zijn omdat ze nu prive managed ipv fleet managed zijn.

              Dat europa dus minder doden zal zien met hun nanny systems is dus ook al bullshit

                Wat met de bedrijfswagens?
                2 gsm’s >> 1 voor in de firmawagen en 1 voor de hobbywagen?
                Of dit een oplossing is om de files te verminderen, daar heb ik mijn twijfels over !!!

                  Het is natuurlijk de bedoeling om iets aan de files te doen met het rekeningrijden en dat werkt uiteraard niet op de brandstof! Elektrische wagens zouden anders gratis de files veroorzaken.

                  J

                    Ja, iedereen verplicht tanken als ze de grens over rijden, lijkt me onpraktisch.
                    Leuk aan de grens in de drukke vakantiemaanden.
                    Dan moet je een dag vroeger vertrekken om gaan aan te schuiven aan de pomp..
                    Mensen die dagelijks of meermaals per dag over de grens moeten, die gaan ook
                    lachen.

                    Via de smartphone of een app? Lijkt me ook niet haalbaar. Gsm vergeten, gestolen, verloren, batterij plat? Pak de fiets dan maar….

                    Dan lijkt me een systeem gekoppeld aan brandstof prijzen nog het meest aangewezen. Dan betaal je voor elke liter die je verbruikt…
                    Iemand met een grote wagen of zware voet betaalt dan meer. Idem voor iemand die veel kilometers doet.

                    Ik sta er eerlijk gezegd niet om te springen maar aan de andere kant kan ik dat beetje extra wel betalen voor de weinige kilometers die ik met mijn 911 doe.

                    Misschien een wegenvignet voor buitenlanders? Al weet ik niet of dat kan en mag van europa.

                    Het zal er in ieder geval niet goedkoper op worden om met de auto te rijden.
                    Automobilisten zijn de rokers van de weggebruikers. Ze weten dat we onze auto niet of moeilijk kunnen missen, ideale slachtoffers om leeg te knijpen.

                    Wat zijn de alternatieven? Trein tram en bus? Laat me niet lachen.
                    Neem maar eens een trein op een drukke lijn tijdens de spits, rechtstaan van Gent tot Herentals als je pech hebt.

                    Beste optie is een blik red bull en allemaal leren vliegen…

                    end rant

                      [quote=”vandamme” post=275647]Als ze verkeers belasting en BIV willen laten vallen

                      Kunnen ze toch ook gewoon de benzine tax omhoog trekken, en iedereen verplichten om te tanken als hij het land buiten rijdt (dan kunnen ze niet over de grens ontwijken)

                      Lijkt mij een stuk eenvoudiger en minder fraude gevoelig
                      En al die oude cafe routiers aan de kleine grensovergangen terug open met een pomp er bij (aan hogeprijs)[/quote]

                      Serieus blijven Vandamme… De grenzen zijn tot nader order open.

                      Op zich geen probleem met kilometerheffing. De vervuiler/gebruiker betaalt. En CO2 is betaald via de brandstof. Nu hopen dat ze de cilinderinhoud niet ergens doorrekenen in de tarief, dan kan ik goedkoop met mijne 4 liter buiten de spits rondhossen!

                        Ha!!

                        In een proefproject werd uitgegaan van € 0,14 per kilometer tijdens drukke momenten en € 0,02 per kilometer tijdens verkeersluwe periodes. Volgens die tarieven zou iemand die jaarlijks 20.000km aflegt, waarvan de helft tijdens drukke periodes, € 1.600 moeten ophoesten.

                        1600 euro!!! Is dat budgetneutraal? Ik betaal voor mijn Cayman nu een kleine 700€ VB en iemand met een bescheiden benzinewagen zal nu maar 150€ betalen.

                        123

                          Als ze verkeers belasting en BIV willen laten vallen

                          Kunnen ze toch ook gewoon de benzine tax omhoog trekken, en iedereen verplichten om te tanken als hij het land buiten rijdt (dan kunnen ze niet over de grens ontwijken)

                          Lijkt mij een stuk eenvoudiger en minder fraude gevoelig
                          En al die oude cafe routiers aan de kleine grensovergangen terug open met een pomp er bij (aan hogeprijs)

                            Vlaamse kilometerheffing zal via de smartphone gebeuren. Altijd en overal.
                            Dat en een indicatie van de tarieven (uit het proefproject) ontdek je via deze link

                            123

                              nog een bedenking, als het per gsm gebeurt, gaan ze het dan niet aan de auto koppelen?

                              Kwil maar zeggen, km heffing los van de emissies van de auto?

                              Dan veronderstel ik dat ze de verkeersbelasting en zo niet gaan vervangen, want das afhankelijk van de emissies.

                              al die discussie over, dan gaan we misschien minder betalen voor onze youngtimers die weinig kms doen.. forget it.

                                zolang ze maar niet met zulk een bakje als in de vrachtwagens gaan werken. Stel je voor : je gaat een leuke trip maken naar bv Italië en gaat via Luxemburg, Frankrijk,Zwitserland, Italië, terug via de oostkant door Oostenrijk, nog een stapje in Stuttgart (ah ja 🙂 ). Dan heb je vignetten van Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland tegen je raam plakken, mogelijk nog een extra sticker van de Péage in Frankrijk en nog een misbaksel van een elektronicadoos van Vlaanderen tegen je voorruit. Qua zichtbaarheid en veiligheid kan dat wel tellen hé ? Doe nu toch eens simpel : één enkele wegentaks voor heel de EU en dat ze onderling de pot verdelen. …

                                123

                                  en wat met buitenlanders???

                                  Wat moet je doen als je GSM kapot is? mag je dan niet meer in de auto stappen?
                                  das lastig? Hoe moet ik naar de winkel rijden om een nieuwe GSM te kopen??

                                  Wat als je batterij plat is? Want die GSM op GPS die trekt zijn batterij gewoon in 123 leeg
                                  Waze trekt mijn batterij zelfs leeg als hij op de lader zit ..

                                  Wat als je een andere applicatie hebt en die crasht de boel terwijl je aan het rijden zijt?
                                  Ik mag mijn GSM niet in de handen nemen als ik aan het rijden ben.

                                  dat spel ga noois werken met smartphones… dat wordt een echte klucht.

                                  Weyts is heading for destination fucked.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.