Koeling

  • Maker
    Discussie
  • Hoi,
    Met het mooie weer vandaag nog een ritje gemaakt.
    Bij het in de garage rijden en de motor uitgezet bleef de ventilator nog wel vijf minuten nadraaien.
    Toen ik de motor pas had uitgezet hoorde ik niets, maar enkele minuten later toen ik nog wat uit de auto haalde hoorde ik achteraan een ventilator draaien.
    Na zeker vijf minuten stopte die pas.
    Zou dit normaal zijn na een rustig ritje…

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
    • Nee, inderdaad….vervelend kan je’m moeilijk noemen….dat klopt :up:

        Ik heb dit ook wel met mijn 993 weliswaar meer in de zomer en ik heb de indruk dat als de wagen enkele minuten stationair heeft gedraaid voor ik hem in de garage plaats het meer voorkomt.
        Dit lijkt me dan ook logisch omdat de warmte dan meer opgeslagen blijft onder de motorkap en er dan in de garage zeker geen ventilatie en of afkoeling meer is.

          Dank, maaruh d’n 993 cabrio is ook geen vervelende wagen … :mrgreen: :lekker:

            Nee, nooit voorgehad, maar bedankt Mart, ben ik weer gerust.
            apropos, Mooie auto heb jij ….proficiat en stikjaloers

              Daxmanian zegt het volgende in een andere topic.

              “In onderstaande link staan foto’s van de desbetreffende servo’s en wat uitleg. Kan van pas komen.

              http://www.porschehvac.bergvill.com/

              Wel effe doorklikken naar “See my HVAC operation page for all details” :mrgreen:”

              In die link betreffende de 964 en 993 staat het volgende:

              Rear fan always on, even when ignition is off

              The rear fan is supposed to run at ignition off for up to 20 minutes to cool the engine, depending on the temperature in the fan air tunnel. If the fan does not stop, the rear fan temp sensor may be disconnected or faulty, or the fan relay may be damaged. See the details page for more info.

              Dat is dan weer duidelijk, maar toch nog een aanvullend vraagje in deze:
              – Maar wat als je je contact aanzet terwijl de auto dus koud is, gaat dan bij jullie de rear fan draaien of niet?

                Het mini-vennetje dat in de airco unit zit draait ook nog na, nadat de sleutel uit het contact is verwijderd. Ofwel, er gebeurt nog van alles nadat je de auto na lekker warm worden uit hebt gezet! Uiteindelijk moet ie toch z’n warmte kwijt…

                Doe ik ook hoor, als ik hard gerend heb in de zomer, ff shirtje uit en met een krantje nawapperen … en een koud pilsje, maar ja luchtgekoeld he …

                Via waar die warmte wordt weggeblazen? Dat zou wel eens via de voorste wielkasten kunnen zijn. 😉

                  Ik ga ervanuit dat dit wel ok is (hoop ik toch :-))
                  Nog nooit echt getimed maar het gebeurt mijn 993 ook wel dat de ventilator nog draait nadat ik hem in de garage heb gezet.

                    Ik heb dit ook nog gehad bij het stallen in de garage na een zeer trage rit (file )maar is eerder zeldzaam bij mijn 993 .ik denk dat dit normaal is en heb er verder nooit last van gehad .

                      [quote=”Mart” post=146503]Het nablazen na het uitzetten van de auto is bij de 964 normaal, dan zal dat bij de 993 ook wel zo zijn.[/quote]

                      :wtf:

                      Ik heb het in de afgelopen 12 jaar met 5 Porsche’s 964 en de 993 nog nooit geconstateerd 😕

                        Ik vond het zo raar….is de eerste keer dat het zolang duurde.

                          Een rustig of een stevig ritje, maakt voor de motortemperatuur niet zoveel uit lijkt me, die wordt toch wel warm, ook al rij je rustig. Het nablazen na het uitzetten van de auto is bij de 964 normaal, dan zal dat bij de 993 ook wel zo zijn.

                            Ventilator ? Achteraan ? Bij een 993 ?
                            Kan m.i enkel de aanjager van de verwarming geweest zijn :think:

                          12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.