Koelmodificatie 996 / 997

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 997 Koelmodificatie 996 / 997

  • Maker
    Discussie

  • stefan
    Deelnemer

      Na een bezoekje gisteren van een mede-forumlid van hier, die een bezoekje bracht met zijn 996 4S kwamen we op het gesprek “modificatie koelprobleem” op de 996 en 997 motoren… :geek:

      Het viel mij gisterenavond dan ook op dat er op het forum bij de noorderburen een serieuze topic staat betreft het koelprobleem van cylinder 4 – 5 & 6, en kan op dit forum hier eigenlijk weinig van terugvinden 😕

      Zijn hier maar weinig 996 & 997 rijders of zijn jullie hier helemaal gerust in dat het een storm is in een glas water….. :coolness: , want ik zou het niet weten daar ik niets van techniek of van een enigszins serieus problemen af weet van deze motoren, en kan ik hierover niet meespreken…. (ik ben maar een leek hierin)

      Ik heb eens langs mijn neus weg gevraagd aan Bernard (Dossogne) en hij liet mij verstaan dat mocht je dit probleem hebben/krijgen dat je gewoon “pech” hebt zoals je geluk kan hebben met de 6 goeie op de lotto, hij was hier wel gerust in zo te verstaan… :popcorn:

      Wat kunnen jullie mij hier van meedelen/vertellen? gewoon doorbollen of is deze modificatie toch een must om te laten uitvoeren op de motor?
      Is er hier iemand die hier al problemen mee gehad heeft ?

      Alvast bedankt voor de reacties
      Stefan

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 42)
      • 996 mk2 is standaard.
        Gebruik de auto eigenlijk altijd voor langere ritten en vakantie.
        Warm rijden altijd, 20 km niet boven de 3000 t/m zoals hier meermaals vermeld is.

        Water staat in mum van tijd altijd op 82 °C. In file bij warme omstandigheden loopt het op naar ongeveer 85 °C.
        In warme omstandigheden komen de ventilators zeer snel tussen beide, daar dienen ze voor :salut:

          maar….., ik kan natuurlijk verkeerd zijn héé…. 🙄
          Maar wat als de auto geconfronteerd word met zéér hoge buitentemperaturen (vb 35°) en je komt eens bijvoorbeeld in een file te staan ? Kan het hier ook niet mislopen dan? want dat gaat ie ook snel over zijne rooie (lees zeer hoge motortemperatuur) en dan is de kans op een beschadiging aan de motor (bank 4 5 en 6) toch ook een grote kans niet ? of ben ik hier verkeerd in ? 🙄 🙄

            +1; de meeste motorproblemen ontstaan door ongelijkmatig opwarmen van motoronderdelen waardoor ze meer/minder uitzetten tov elkaar en meer/minder speling tussen bewegende delen zit.
            zoals Bert al zei: rustig aan warm rijden; radiatoren goed proper houden (het gaas in je bumpergaten is al een grote plus)

            … en dan gaan met die

              +1 heb in het weekend nog wat genoten van de sportplus stand, olietemp 110°
              Het beestje gewoon rustig warm rijden, voor je de paardjes laat galopperen en de laatste kilometers rustig aan :popcorn:

                Niet doen…..

                  verdorie Luc je doet me weer aan het twijfelen…., doen of niet doen…, nodig of niet nodig…. :bounce: :bounce:

                    Bij mij kwam de water temp. ook nooit hoger dan 80gr. olie daarentegen vlot naar 100gr en meer :driver: :driver: :driver:
                    Modificatie nooit gedaan in de 4jaar dat ik ermee gereden heb ( gisteren mijn 997 4s cabrio verkocht) :salut: :salut: :salut:

                      mmhhh…, het viel me verleden week op met een buitentemperatuur van bijna 30° toen ik vanuit richting Kasterlee kwam… 😀 , de watertemperatuur ondanks de buitentemperatuur en het “lossen van de paardjes” op de autosnelweg deze watertemperatuur gestaag op een 82° bleef, ondanks de olietemperatuur wel omhoog kwam tot een 95 ° (of zelfs een ietsje hoger)
                      Ik ben nu het noorden wel een beetje kwijt.. :bounce:

                        dat lijkt me een gekleurd verhaal :sarcastisch
                        bij warm weer in de file zie je toch degelijk de watertemperatuur stijgen tot de ventilatoren in de voorbumper aanslaan.

                          wie weet raad !!

                          Ik heb een berichtje ontvangen van Michel van Auro-resto dat mijn wagen niet bekend zou zijn bij hun betreft de koelmodificatie gezien het door gemailde chassisnummer.
                          Ik kreeg eerder het gevoel dat deze wel gedaan zou zijn daar mijn temperatuurwaardes van water en olie toch eerder laag bleven, 80 à 82° voor de watertemperatuur en ongeveer een 90 à 95° voor de olietemperatuur, deze waardes waren volgens de meeste hier op het forum “perfecte waardes”…. , dacht ik ook dan..
                          Nu laat Michel mij volgende weten… –> “”Ps: de watertemperatuur blijft bij een 997 altijd 80gr aangeven ook al is ze 100gr of meer. Is de olie 95 dan is het water dat bijvoorbeeld ook.””

                          Dit vind ik maar een raar verhaal zou Porsche dit temperatuurmetertje beïnvloeden voor één of andere reden, en volgens Michel (na ik hem hierover belde) mij wist te vertellen dat ze dit deden om “de chauffeur een beter gevoel te geven”….
                          Heeft hier nog al iemand over gehoord of weet van dat de water temperatuurmeter niet bewust hoger zou kunnen gaan tot een 80 à 82° ??
                          Graag jullie feedback…

                            Ok Bert , thx :respect2:

                              Zonder modificatie, is wel al een MKII

                                Bert, is dit met of zonder de modificatie ?

                                  Oeps ben vanmorgen blijkbaar wat rap geweest, ofwel had ik last van de ochtendzon 😳

                                  Deze namiddag een toerde gaan doen, was weer zalig trouwens :driver:
                                  watertemp. blijft netjes op 80° staan en de olietemp. blijft bij rustig rijden op 90°
                                  Wanneer de paardjes worden aangesproken, stijgt de olietemp. naar + 100°

                                    Hey Bones, bedankt voor even te laten weten dat het ginder geen feestdag is vandaag… :up:

                                    Ik heb dan ook onmiddelijk gebeld met de vraag of het op chassis nummer of op een andere manier te controleren valt of mijn wagen al reeds onder handen genomen is geweest door hun, maar Michel was er niet en Marcel kon mij hier geen antwoord op geven… :popcorn:

                                    Ik heb dan ook laten weten dat ik mijn chassis nummer via mail zal toesturen wat ik dan ook gedaan heb en ze gingen kijken of ze hier misschien iets van kunnen terugvinden, op hoop van zegen… :coolness:
                                    Dus even afwachten maar… :coolness:

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 42)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.