Home › Forum › Porsche Marktplaats › Porsche Te Koop › Koopjes op Kapaza-2dehands-Ebay…Deel2
- Dit onderwerp bevat 1,207 reacties, 124 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 2 maanden geleden door Kristof.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Kent iemand deze http://nl.kapaza.be/limburg/porsche-911-targa-1981-73076608.htm ?
Info die ik kreeg van de eigenaar: Blijkbaar sinds 1995 bij zelfde eigenaar, ongevalsvrij, geen roest, deur slecht herspoten, stuurinrichting en ophanging vooraan vernieuwd, lekt wat olie na tijdje stilstaan.Bedankt Wim :applaus:
Ben alweer een beetje slimmer geworden door uw post te lezen.@Patrickvb :up:
Samenwerking met VW/Audi
Porsche ontwierp de 924 oorspronkelijk in opdracht van Volkswagen. Al eerder was er een (redelijk) succesvolle samenwerking tussen Volkswagen en Porsche geweest, die destijds resulteerde in de Porsche 914; ook wel bekend als de ‘VoPo’ (VolkswagenPorsche). Vanwege de oliecrisis in 1973 zag Volkswagen echter af van het in productie nemen van de nieuw getekende sportwagen. Porsche geloofde echter in het concept en besloot de auto als Porsche 924 op de markt te brengen. De 924 moest een betaalbare Porsche worden. Daarom werd de productie na uitgebreid overleg toevertrouwd aan Audi. In 1975 werd het contract met Audi gesloten om de wagen te bouwen in de bouwvallige NSU fabriek, in het noorden van Stuttgart.
Een groot verschil met eerdere Porschemodellen was de vooringeplaatste watergekoelde 2 litermotor. De bijzonder goede rij-eigenschappen dankte de 924 o.a. aan de ideale gewichtsverdeling van 50/50 die ontstond door de plaats van de motor voorin de auto en de versnellingsbak achterin. Een ongebruikelijk idee dat ook de basis vormde voor de latere 928, 944 en 968.
Porsche’s 924 bezorgde het destijds kwakkelende Porsche de omzet boost die het op dat moment nodig had. De 924 trok veel nieuwe klanten aan en was Porsche’s eerste echte volumemodel. Hoewel Porsche minder 924’s verkocht dan het had gehoopt, heeft de 924 ervoor gezorgd dat Porsche vandaag de dag nog bestaat.
Verkopen:
In de zomer van 1975 liepen de eerste honderd modellen van de band en het model kreeg toen pas de naam 924. De naam werd gekozen uit commerciële doeleinden (drie getallen passen beter in de Porsche modellenreeks). Tot dan toe heette het model EA425. In november begon de verkoop maar na een jaar waren er nog niet veel verkocht. Porsche verlaagde daarop de prijs en nu begonnen de verkopen aanzienlijk te stijgen.Verenigde Staten:
Een probleem was de verkoop van de 924 in Amerika. Door aanpassingen die nodig waren vanwege de strenge Amerikaanse milieu-eisen produceerde de motor van de modellen voor de Amerikaanse markt een vermogen van slechts 95 pk. Dit paste in de ogen van de Amerikanen niet bij het imago van Porsche.Uiterlijk en kleur:
De Porsche 924 werd het meest verkocht in een felrode kleur die Guards Red werd genoemd. De 924 was o.a. te herkennen aan zijn opklapbare koplampen, die overigens ook bij zijn voorganger Porsche 914 werden toegepast.Gedeelde onderdelen:
Porsche wilde de 924 vooral betaalbaar houden. Daarom werd een aantal onderdelen gedeeld met VW/Audi-modellen. De deurgrepen waren bijvoorbeeld ook te vinden op de Volkswagen Golf. In eerste instantie waren de grepen verchroomd. Later werden zwarte deurklinken op de 924 gemonteerd.Tijdlijn:
1972:Het idee komt tot stand.
1975:
Het contract met Audi wordt gesloten.
In de zomer komen de eerste modellen van de band.
In november begint de verkoop en de productie van 125 pk modellen voor Europa.1976:
De eerste modellen worden in de Verenigde Staten geleverd.
1977:
De Verenigde Staten krijgen 924’s met 110 pk.
In maart komt de eerste gespiegelde 924 uit (voor o.a. Groot-Brittannië)
In augustus krijgt de 924 een nieuwe achterophanging.1979:
Contactpuntloze ontsteking
016 Vijf-versnellingsbak1980:
Garantie van 7 jaar.
1986:
De productie werd overgenomen door Porsche onder model naam 924S. Onder andere werd de carrosserie geheel verzinkt en voorzien van aluminium draagarmen. Porsche gaf een garantie van 10 jaar tegen het optreden van roest, voor die tijd een ongewoon lange garantie. Omdat Volkswagen de productie van de tot dan ingebouwde motor staakte, werd voortaan de motor uit de Porsche 944 gebruikt, maar dan in een 10 PK minder krachtige uitvoering. Vanwege een lagere CW-waarde was de 924 wel sneller dan de 944, wat resulteerde in een aanpassing van de motor bestemd voor de 944. Bij de laatste modellen van de 924S (1988) werd het volledige vermogen weer teruggegeven (165pk). Dit omdat er van de 944 nu een tweede versie op de markt was gekomen met een 2,5 liter 16v 190pk motor. Het model 924S is niet zo bekend. Ook bleef de auto altijd geassocieerd met VW/Audi, hoewel er bij deze uitvoering een echte Porschemotor in zat.
Na jaren ’80:
Later zijn er verschillende Porsches 924 omgebouwd naar een cabrioletversie.
Dit gebeurde in samenwerking met de firma Bieber. Ze zijn uitgevoerd met leer etc. De motor is vaak de “standaard” 2.0i van Porsche. Het is niet exact bekend hoeveel er nog over zijn van deze versie. In Nederland zouden er nog drie zijn, waarvan sowieso twee belastingvrij (1979 en 1982).
Typen Porsche 924Porsche 924 Martini
Porsche 924 Sebring
Porsche 924 Le Mans
Porsche 924 Weissach
Porsche 924 50 Jahre edition
Porsche 924 Turbo
Porsche 924 Carrera GT
Porsche 924 Carrera GTS
Porsche 924 Carrera GTR
Porsche 924 Turbo Italy
Porsche 924S
Porsche 924S Le Mans[quote=”WES-RS” post=128263](ook al zijn jullie dat niet want het is “maar” een 924)[/size] :roll:[/quote]
Een 924 is ook een Porsche 8)
Trouwens, zonder het succes van de 924 was mogelijk nu geen sprake meer van Porsche.[quote=”bladerunner” post=128230][quote=”WES-RS” post=128189]Een zeer knappe 924 S voor niet teveel. Staat wel al 2 jaar stil… :?[/quote]
Die heb ik u 2 weken geleden al gepresenteerd 🙄 :roll:[/quote]
Hmm, heb ik gemist dan. 😕
Ik heb ondertussen antwoord gehad van de verkoper (incl. de 30 foto’s) ziet er top uit! :up:
Niet heel veel werk aan de wagen meer dus dat kan ik misschien zelf wel.
Ik ben enthousiast. 😀 (ookal zijn jullie dat niet want het is “maar” een 924) 🙄Je hebt al 4.600€;
Er zullen er hier wel genoeg zijn die je zouden kunnen tegenspreken, indien het geen koopje zou zijn of indien je iets vergeten was bij het groot onderhoud…Werkelijk 2 jaar stilstaan schikt natuurlijk af, heel eerlijk van je, maar normaal lees ik dan niet verder. Hoef maar te denken aan de 924 Le Mans, van een kameraad die hem “tip top in orde” een jaar wegzette. Ik herinner me maanden dat ik niet toekwam met mijn loon, dat beterde toen ik bij een officiële garage ging :censored: … Nu ik zie dat het van een ervaren forumlid komt, natuurlijk minder.
Je hebt nog een 3e optie, M059 “pralldämpfer vor und hinten”. Bijzondere schokdempers??
Spijtig, geen schuifdak.Kleur lak LY5B klopt met “Copenhagen” (nacht-)blauw volgens http://www.porsche924-944.nl/, maar binnenafwerking code (07?)waar vind je dat? (Zal ook wel origineel zijn met die km-stand.)
Kortom, mooi, maar intussen ben ik ook een beetje geëvolueerd naar een 944 schuif- of open dak. Waar ik nu woon heb ik maar 1 stelplaats binnen die straks vrij is.
[quote=”WES-RS” post=128189]Een zeer knappe 924 S voor niet teveel. Staat wel al 2 jaar stil… :?[/quote]
Die heb ik u 2 weken geleden al gepresenteerd 🙄 🙄
[quote=”PatrickB” post=128199][quote=”WES-RS” post=128196] Stiekem heb ik toch wel interesse. :oops:[/quote]
Lijkt me een beetje als sex hebben met de “lelijke vriendin” omdat de andere totaal geen interesse had. :happy:[/quote]
Hier is een kenner aan ‘t woord! :engeltje:[quote=”WES-RS” post=128189]Een zeer knappe 924 S voor niet teveel. Staat wel al 2 jaar stil… :?[/quote]
ik weet niet, zijn dit de echte km ??? dan zou ik gaan voor Wim zijn 944…
[quote=”WES-RS” post=128196] Stiekem heb ik toch wel interesse. :oops:[/quote]
Lijkt me een beetje als sex hebben met de “lelijke vriendin” omdat de andere totaal geen interesse had. :happy:Ik heb eens een mailtje gestuurd naar Kristof. Stiekem heb ik toch wel interesse. 😳
Is van Kristof. klikhierop Zit dacht ik ook hier op het forum.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.