Koppeling 996 GT3 cs

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Koppeling 996 GT3 cs

  • Maker
    Discussie
  • Grote vraag omtrent koppeling 1999 996 GT3 cs.
    Wie o wie weet er het fijne van.
    Mijn GT3 schakelde steeds moeilijker. Het leek ook dat die niet 100% ontkoppelde bij volledig ingedrukt koppelings pedaal.
    Bij 4 garages geweest met steeds hetzelfde probleem, echter steeds een andere uitleg.
    1 st een OPC bij aankoopkeuring, ontluchten koppelingssysteem, heb dan ook maar beide pompjes vervangen. resultaat niet ok.
    2 de vond het normaal 😯 3 jaar geleden, toen schakelde de bak nog goed maar vond ik het aangrijppunt niet ok.
    3 de wisselde de olie en zette er terug een standaard schakel systeem op ipv de short shifter. zij vonden het schakelen ok, ik niet.
    Nu de wagen de laatste 2 jaar maar 2000 km gereden heeft ging het nog moeilijker en ik wil zo niet verder rijden.
    4 de garage rijd 500 meter met mijn wagen en zegt dat er waarschijnlijk foutieve koppeling onderdelen inzitten 😯 ik geloof hem omdat het altijd al raar aanvoelde.
    Dus ik heb dinsdag mijn versnellingsbak gedemonteerd om te laten nakijken door Leo De Rijck (de man is net nu in verlof :bounce: )
    Dus nu ben ik ook op zoek naar de waarheid omtrent mijn koppeling + vliegwiel + bedieningsvork + druklager (wat eigenlijk een trek lager is 😀 ) Op de koppelings onderdelen staan enkel nummers van sachs op.
    Dus hoe weet ik of het de juiste koppeling is of niet. Ze is nog bijna nieuw. Wil 100% zeker zijn vooraleer terug te monteren.
    Heb al gedacht om gewoon een complete nieuwe set te kopen, echter een bijna nieuwe koppeling zomaar vervangen is ook te gek.

15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 82)
    • 100 K is inderdaad de min prijs. Mijn GT3 is er 85 k volgens taxatie.
      Bij verkoop word gemiddeld ongeveer 80% van taxatie verkregen.
      Zal dus nog wat moeten wachten 😀 Echter zal die GTS ook enkel nog stijgen vrees ik.
      De laatste atmosferische M3 :music:
      Er is enkele maanden eentje gepasseerd op mobile aan 80k, was wel overduidelijk een ringkanon geweest. Dacht dat ie 30 k km had.
      Was schade zichtbaar aan bodem, werd ook niet weggestoken in de advertentie :respekt:

        [quote=”Ghost” post=209782]
        Ik denk echter niet direct meer aan verkopen, inruilen op een BMW M3 GTS daarentegen :think:
        [/quote]

        Da’s een boeiende denkpiste !
        Die staat ook al een tijdje op mijn watchlist. Helaas de prijzen, ben nog niks onder de 100k tegengekomen …

          +1

            Ik vind het onschatbaar wat je ervan bijleert, als ik aan het geld moest denken dan had ik helemaal geen Porsche :think:

              Alles wat hier boven komt is zowat ook allemaal ook al bij mij over nagedacht.
              Origineel is natuurlijk steeds het beste gezien herverkoop waarde.
              Ik denk echter niet direct meer aan verkopen, inruilen op een BMW M3 GTS daarentegen :think:
              Ook denk ik niet dat een kortere eindoverbrenging veel zal doen in – waarde.
              Ik denk dat de P dan levendiger zou gaan rijden. Ik vind die nu altijd zo lui onder de 5000 tr/min.
              Ik ben dan ook die turbo motor van mijn Focus gewent, die heeft al vanaf 1500 tr/min genoeg koppel om bvb in te halen of zo.
              In de GT3 is het dan eerst steeds terugschakelen om in hoge toeren te zitten, wat dan wel weer :music: :music: is 😀
              Wat Deepee dan weer schrijft dat er net meer zal moeten worden geschakeld kan kloppen.
              In mijn Focus is dit ook zo :think:
              We zullen eerst maar afwachten of het nodig is om iets te vervangen den ik, dan kan ik nog beslissen.

              Wat betreft het zelf doen van de werken.
              Ik krijg van diverse mensen PB omtrent het best niet zelf doen en waarde vermindering door zelf aan de wagen te werken.
              Wel eigenlijk is dit ook een beetje noodzaak geweest, zie mijn eerste post eens terug.
              Meerdere garages bezocht met steeds hetzelfde probleem, zonder resultaat :bounce:
              Ook heb ik hulp hoor. Mijn beste maat komt mij helpen en die heeft vele vele jaren ervaring in de racerij.
              Waaronder ook een 8 jaar F1 bij Sauber in Zwitserland dus die weet wel wat hij doet hoor 😉
              Ook vind ik het zeer fijn het zelf te doen zo leer je nog wat bij over de wagen.
              Zo weet ik intussen dat Porsche eigenlijk nog niet veel verschillende koppelingen heeft gebruikt.
              Tot de 997 GT3 RS 4.0 toe heeft dezelfde koppeling als in de mijne, die reeds in de 964 al werd gebruikt.

                Zat zelf met klein olieverlies tss boite en motor…. En terwijl we dan toch bezig waren…
                Alles onde handen genomen.
                Ik post binnenkort alles even in een topic.

                  Ik kan maar 1 ding zeggen, succes 😉

                    in de racerij worden de verhoudingen van de boite gewisseld in functie van ieder circuit (dat wist jij en je Sauber maatje ook).
                    wat de fabriek er standaard in steekt zal wel een goed gemiddelde zijn zeker?

                    ga je te klein, dan zit je constant met die pook te schuiven. en als je koppelcurve breed genoeg is, dan hoef je de motor toch niet adhv je versnellingsbak rond een bepaald toerental te houden.

                      Als je kijkt naar maximalisatie waarde van mogelijke verkoop is standaard beste.
                      Als je kijkt naar gebruik, pak die kortere overbrengingen. Veel meer dan 250 km/u haal je toch niet eind Kemmel op Franco !

                        Aha, da’s goed nieuws dat je gevonden hebt wat er scheelde 🙂 !

                        Wacht rustig Leo zijn advies af : hij zal je eerlijk zeggen wat er eventueel moet gereviseerd worden.

                        Ik kan mij moeilijk voorstellen dat er in de versnellingsbak veel moet vervangen worden na 90.000 km.

                        Wat betreft tandwielverhoudingen : ik zou die netjes standaard houden, ik neem aan dat er destijds goed is over nagedahct in Stuttgart 😉

                        Just my 2 cents 😉

                          Ik denk nu wel dat ik intussen weet wat het eigenlijke probleem was.
                          De beugel van de hulpveer van de koppeling stond niet goed gepositioneerd. Hierdoor verloor ik ongeveer 4 mm beweging van mijn master cilinder van mijn koppeling. Dit doordat mijn pedaal niet volledig tot tegen de aanslag terug omhoog kwam.
                          Mijn versnelling bak gaat nu sowieso open ( Na het verlof van Leo De Rijck ) om na te kijken en te vervangen wat nodig is. Is niet abnormaal dat ie revisie nodig heeft rond de 90000 km.
                          Iemand een idee of het zinnig is om eventueel een andere tandwiel verhouding in te bouwen indien ze toch moeten worden vervangen.
                          Ik lees soms dat er zijn die een kortere eindoverbrenging steken om een betere acceleratie te krijgen.
                          Dat geeft dan wel een lagere topsnelheid.
                          Al is dat niet echt een probleem voor mij, + 300 km/h :driver: doe je nu ook niet elke week 😀

                            Bert bedankt.
                            Ik heb net even gekeken naar de oude die ik nog had.
                            Is de nummer met 05 die jij opgeeft.
                            Ik heb ze beide opgemeten aan de buiten zijde en zijn gelijk.
                            De binnen zijde van de 05 is 19.05 mm.
                            Wat ik wel opmerk is dat wanneer ik de oude 05 volledig uittrek dat die verder uit elkaar komt dan de nu gemonteerde 06.
                            Ga nog eens proberen de montage van de cilinder te lossen en te zien wat ie dan doet.
                            Misschien kan ik ze wat verder uit elkaar monteren.
                            Als ik dan toch mijn zetel eruit heb kan ik ook nog eens verder zoeken naar die tempmeter van mijn airco 😀 :think:
                            Wat een puzzel :wtf:

                              Moet je normaal niet 996 423 171 05 hebben.

                              volgens Pet 996 423 171 05 (-02)
                              996 423 171 06 (04-)

                              De eerste is dus tot 2002. 💡
                              Of er echt een heel groot verschil gaat zitten tussen beide :think: weet ik ook niet

                                Ik heb dezelfde reeds, wel 1 versie ouder.
                                Nu dus beide, bedankt Deepee.
                                Het nummer van de cilinders is echter hetzelfde als in mijn wagen :think:
                                Ik weet het niet meer.

                                15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 82)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.