Lek in het koelvloeistofcircuit

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman Lek in het koelvloeistofcircuit

  • Maker
    Discussie
  • Gisteravond melding dat het koelvloeistofniveau van mijn 987 cayman te laag was. Direct rode melding, dus stoppen met rijden. Gelukkig vlakbij mijn schoonvader dus niet ver moeten wandelen.

    Ik was er zelf niet bij, en het was te druk om er tijd voor te maken gisteren, dus pas vandaag kunnen kijken. Blijkt er in de garage hier thuis inderdaad een plas roze koelvloeistof te liggen :(. Ik gok op een dikke liter ofzo. Lag redelijk centraal onder de auto, maar met die gesloten onderpanelen kan het eigenlijk van overal komen.

    Depannage gebeld en de auto is nu onderweg naar RS Motors. Ik hou mijn hart al vast voor de kosten…

8 reacties aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
    • “Het was toch meer werk dan we hadden verwacht”, om daarna bijna het dubbel aan te rekenen…

      Ahja, 1100 euro later rijdt ie gelukkig weer zoals het hoort.

      123

        [quote=”crossbytje” post=277066]Das wat ze me bij het PC lieten weten daarnet, zal dan wel enkel de pomp zijn zeker.
        Enfin, ik hield in mijn hoofd al rekening met de bedragen die je noemt, dus ‘t valt al bij al nog mee.[/quote]

        de pomp vervangen is op zich geen monsterlijke klus.. die is redelijk goed bereikbaar
        binnen paneel open
        riem eraf
        paar bouten op klote plek los draaien, maar met juiste tools gaat dat wel vlot
        dan onderaan slang los, water af
        nog 5 tal bouten
        oude pomp eraf
        nieuwe erop met nieuwe pakking
        reverse procedure bouten
        riem erop
        slang erop
        water erin
        ontluchten
        done

        Ik heb er nog de koudere thermostaat bij gehangen …. die gaat bij 70C open ipv op 80C, krijgen de koppen wat rapper extra koeling …

        die coolant pipe is veel lastiger, omdat hij er on mogelijk uit kan met motor op zijn plek.
        je moet de motor er duis uithalen
        of zoals ik deed 15 cm laten zakken aan de voorkant, partial drop..

        zeker op vloer werkende best rotklus, met brug al iets makkelijker natuurlijk.. maar t vergt manuren.

          [quote=”crossbytje” post=277060]Ja, toen ik hem kocht heb ik het overwogen, hij was toen 6 jaar oud en had amper 18 000 km. Er kwam echter een serieuze jaarlijkse som bij waardoor ik het niet gedaan heb. Ik denk dat het meer dan 2000 euro was. .[/quote]

          Je moet je licht eens opsteken bij meerdere OPC’s, want de garantieverlenging is niet overal even kostelijk, ik vroeg de prijs op bij 3 OPC’s en kreeg 3 verschillende prijzen… 😯 en ik betaalde in december 2350.-€ voor 2 jaar Approved garantie inclusief de 111 punten check, want die betaal je normaal bovenop de approved garantie, dus stel een goei 1175.-€ per jaar…, en rij met een “gerust” hart, geen oplopende kosten , geen hoofdpijn, dus het scheelt af en toe je licht eens op te steken bij meerdere aanbieders…. 😀

            Das wat ze me bij het PC lieten weten daarnet, zal dan wel enkel de pomp zijn zeker.
            Enfin, ik hield in mijn hoofd al rekening met de bedragen die je noemt, dus ‘t valt al bij al nog mee.

            123

              waterpomp en of retour coulant pipe.. heb ik zelf gedaan voor 500 euro en wat afgeschaafde kneukels.

              ik gok 1300 bij specialist of 2000 bij PC

              das cava prijs voor pomp only.
              dir plastic pijp is lastiger te doen

                Het is blijkbaar de waterpomp die lekt. Stukken, werk en btw samen iets van 650 euro. Het kon erger.

                Ze proberen hem tegen vrijdag klaar te hebben.

                  Ja, toen ik hem kocht heb ik het overwogen, hij was toen 6 jaar oud en had amper 18 000 km. Er kwam echter een serieuze jaarlijkse som bij waardoor ik het niet gedaan heb. Ik denk dat het meer dan 2000 euro was. Dan moet er al eea stukgaan natuurlijk.
                  In de voorbije 5 jaar heb ik enkel eens een nieuwe aircoradiator moeten steken twv ik gok 1500 euro (was samen met onderhoud een factuur van +-2200). Ik zou er dus geen voordeel uit gehaald hebben.

                  Anyway, hij is ondertussen 11 jaar, en die garantie loopt maximaal tot een leeftijd van 10 jaar, dus ‘t is geen optie meer.

                  Ik hoop op een klein probleem, losse darm of koppeling ofzo. ‘t Is niet dat er geleidelijk vloeistof verdween, maar ‘t is ineens een heleboel, een klein lek ergens in een radiator lijkt me minder waarschijnlijk.

                    [quote=”crossbytje” post=277058] Ik hou mijn hart al vast voor de kosten…[/quote]

                    Al eens nagedacht over een garantieverlenging ? dan zit je voor een beperkt bedrag safe… 🙄 :popcorn:

                  8 reacties aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.