Lucht vs Water

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Lucht vs Water

  • Maker
    Discussie
  • Waarom koop je dan niet voor vrijwel hetzelfde geld een 996 die 10 a 15 jaar jonger is? Waar je ook bij vochtig weer kan mee buiten komen? Die *altijd* start? etc… etc…

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 38)
    • @911addict :first: :drink: Da’s gesproken, hier mijn wenslijstje

      Een Cayenne Turbo om te gaan werken
      Een GT3RS 4.0 voor’t circuit
      een Panamera S voor madam
      Een Sportclassic voor de looks
      Een 991 Cabrio 4s voor de zonnige dagen

      En mijn oude 3.2 Targa om te genieten :relaxman: :relaxman:

        [quote=”Funny” post=97229]
        Wij kunnen alleen maar tips geven ,lees ze en hou ze in je achterhoofd ,die oude knarren ,senioren zijn zo dwaas nog niet . 😉
        Funny[/quote]

        En wij lezen ze met graagte en leren er veel uit en vergeten misschien een keertje te zeggen: “Merci!” :respect2:

          Had ik het geld, ik kocht ze allebei. Een watergekoelde als daily drive, en een luchtgekoelde uit nostalgie. Er daar zit het hem nu juist. Welk budget kan en wil je spenderen, voor wat wil je hem gebruiken, en wat zegt je hart… De 996 vindt je nu voor belachelijk lage prijzen. Alleen, persoonlijk vind ik een standaard 996 de minst geslaagde 911. De kont is te smal, en die spiegeleieren vooraan zijn een stilistische blunder van jewelste. Tevens klinkt hij niet met een standaard uitlaat. Juist op die redenen gaan ze ook voor weinig geld van de hand. Reken natuurlijk naast de prijs wel op de hoge taxen en verzekering per jaar. Vermits ik de wagen puur als hobby heb, en een Porsche wou waarvan ik als kind reeds stond te kwijlen is het een luchtgekoeld elfje geworden. In de kleur zoals ik hem wou, wit. Voor mij is de wagen puur nostalgie. Bij elke rit is het alsof ik 25 jaar terugkeer in de tijd. 5 grote ronde analoge klokken voor mijn neus, een luide boxer achter mij, een versnellingsbak waar je een relatie moet met opbouwen. Natuurlijk is hij niet zo betrouwbaar als een recentere, maar,vermits het een oldie is betaal ik maar € 30 tax. Met de meer dan € 1000 die ik per jaar aan tax spaar tov een niet classic kan ik na een paar jaar al een leuke revisie laten uitvoeren…. Zoals ik dus al zei, het hangt er gewoon van af met welk doel je een P koopt. Daily en keihard scheuren : watergekoeld / nostalgie en ouderwetse Porschemagie : luchtgekoeld.

            Al heel veel zinnige zaken hier gelezen .Het feit is dat je veel zaken bekijkt met je hart ipv soms met je verstand .
            Zijn we allemaal niet van kindsaf Porsche gek ?Hebben we allemaal niet gezegd later wil ik een Echte Porsche !En meestal de eerste die we kopen is degene die we ons herinneren van in onze jeugd .
            Ik ben begonnen met een 2.2 uit 1971 ,vervolgens een 996 ,nog eens terug in de tijd met een 964 jubi om nu eindelijk te weten en te beseffen dat een 997 Gt3 mijn ding is .
            Daar is een hele tijd aan vooraf gegaan ,door er jaren met bezig te zijn ,te lezen ,te rijden met alles wat kon van oud tot nieuw van boxster tot panamera turbo enz .
            Toch blijf ik erbij volg je hart ,zeker bij een vrijetijdswagen .Zoek een technisch goed model en de dag dat je ondervindt dat het toch je ding niet is zal de afschrijving niet al te groot zijn .
            Zoals alles in het leven vallen en opstaan om dan hopelijk te leren uit je fouten .
            Wij kunnen alleen maar tips geven ,lees ze en hou ze in je achterhoofd ,die oude knarren ,senioren zijn zo dwaas nog niet . 😉
            Funny

              [quote=”bladerunner” post=97201]

              Tja, als je dit allemaal niet wil koop je idd beter een waterkoker 😀 waar je nadien niet meer vanaf geraakt zonder een deel van uw zuurverdiende euros in te leveren. :respect2: :respect2:[/quote]
              Met het geld dat we uitsparen aan naft, revisies en carrosseriewerk kopen we gewoon een tweede erbij 😉
              Waarom is die van Terrum niet al lang weg eigenlijk? Als hij efkes zakt in prijs neem ik ‘m wel ook al is’t ne rode, als investering natuurlijk, want idd ‘t brengt meer op dan op de bank.

              En nogmaals: als je al eentje hebt zoals Rocco, Bladerunner etc… hou ‘m bij!! Ik wil maar aangeven dat als je *nu* de keuze moet maken… blablabla…

                Mushroom heeft het hier al mooi verwoord.

                Belangrijk is waarvoor je de P gaat gebruiken.
                Zelf had ik ik een fantastische 2.7S, mooiste kleurencombo die er is. Heb ik jaren van genoten…als hobby wagen.
                Maar ik wou dagelijks met een elfje rijden en om dat nu met die 2.7S te doen vond ik zonde.
                Heb dan een 964 C4 overgenomen van een kennis en daar zonder problemen meer dan 4 jaar dagelijks mee gereden. Wat deze beter maakte voor dagelijks gebruik: ABS, Servo, Airco…. De 4×4 was dan weer fantastisch om de winters mee door te komen, in de sneeuw op de brusselse ring was dat toch wel niet iets beter rijden. Ik zie mijn ex 2.7S nog regelmatig, afgelopen zatedag heb ik hem nog mogen bewonderen… vriend van mij geniet daar nu enorm van, en ik ben blij dat hij not op mijn radarscherm zit.
                Daar de 964 toch wel wat begon te lekken was het even afwegen: revisie of een iets anders. De 964 opzij gezet en even de flater begaan en een nieuwe diesel gekocht… na 10 maanden beu dus en verkocht. Nu rij ik toch al even met en 996 MK2 en heb daar nog geen moment spijt van. Zalige daily driver en geloof me vrij: een ECHTE 911.
                Van de 964 kan ik nog geen afscheid nemen, die staat onder zijn pyjama in de garage. Staan nu 136.000 km op. laat die maar staan, beter dan aandelen momenteel.

                En voor het mogelijke ploffen van de 996? Hou daar 6 a 7000€ voor opzij en je bent gerust. De kans dat je het voor hebt is zeer klein, ken persoonlijk niemand de het al heeft voorgehad. Als je dan toch de pech hebt en het laat herstellen heb je wel aan bulletproof motor. Voor eender welke 911 kan je ook best een budget opzij houden. Voor mijn 964 zou dit dan dienen om het lekprobleem op te lossen.
                Lees ook eens de “Porsche 996 The Essential Companion: Supreme Porsche” van Adrian straether. die beschrijft de 996 als “El Supremo”.
                Zijn boeken zijn ten zeerste aan te raden. koop het boek VOOR je de P koopt. bestaat voor de 964, 993…

                Al wie enkel zweert bij de luchtgekoeld; ga eens een deftige rit doen met een watergekeolde. Vergelijk dan eens de fun die je hebt per liter verbruikte benzine. Return on investment 😉

                Elke P heeft zijn charmes en koop dewelke jou het meeste aanspreekt en die het beste in je budget past. En koop ook naargelang gebruik. als het is om enkel ‘s zondags eens mee buiten te komen isn een 356 ook een aanrader
                Maar hou een budget opzij, eender welke je koop!. Als het je eerste is zal het zeker niet je laatste zijn 😉

                Succes!

                  Sorry maar voor mij telt alleen mijn luchgekoeldje.

                  Ik vind de 996, de 997, en de 991 natuurlijk ook mooi en indien deze niet beter zouden zijn dan de oudjes dan was er wel iets zeer erg aan de hand bij Porsche. 😯 😯

                  t’Is maar te zien waar je je auto voor wil gebruiken. De mijne komt alleen buiten bij mooi weer, als ik zin heb om even te cruisen of zelf om mee op vakantie te gaan en als ik bang moet zijn om ermee te vertrekken omdat hij zou stilvallen of niet meer starten??? ja, dan verkoop ik hem liever maar dit is nog nooit gebeurd.

                  OK, bij regen of vrieskou dampt de hele boel aan, maar ja dan rij ik niet en in de zomer is het te heet zonder airco maar dan doe ik het dakje er af of zet de raam open zoals vroeger. Bij 120km/u hoor ik mijn radio niet meer door het luchtgeruis, maar swat, mijn radio staat nooit aan, ik hoor liever de luchgekoelde motor brullen. Hier geen technisch vernuft van enkele duizenden euros met een elektronisch knopje om je watergekoelde motor te laten klinken als een luchtgekoelde, het IS een luchtgekoelde motor.
                  Dit zijn de charmes van een luchtgekoelde.

                  Tja, als je dit allemaal niet wil koop je idd beter een waterkoker 😀 waar je nadien niet meer vanaf geraakt zonder een deel van uw zuurverdiende euros in te leveren. :respect2: :respect2:

                    volledig mee oneens !

                    grapjeuhhh :mrgreen:

                    allemaal heel valabele rationele argumenten die te overwegen zijn vooraleer men beslist over de aanschaf, echt ik heb dat ook allemaal overwogen … maar het gaat toch om de emotie, het geluid, de analoge meters, dat verleden dat er aan vasthangt.
                    Dat je hem nu elke dag gebruikt dan kan ik dat begrijpen dat je geen auto met kuren wil en gewoon elke dag netjes op je werk geraakt, maar de meeste van ons hebben al een rationele watergekoelde zuinige daily.

                    Maar ik ben blij dat nu niemand nog een luchtgekoelde wil, des te beter :mrgreen:

                    PB

                      Telkens als ik met Oldie rij, is het voor even “Het van Hét!”

                      en amper een tijdje later wil ik iets recenter…

                      om dan terug vanvoorafaan te beginnen. :mrgreen:

                        ‘t Is altijd kommer en kwel :first:
                        Zowel bij lucht als water, maar je krijgt er zoveel voor terug! :engeltje:

                        Bij elke Porsche die je koopt zeker een paar 1000 Euro opzij houden voor onvoorziene kosten. Mijn SC had ook enkele roestblaasjes die gefixt werden voor ophaling, wist ik toen veel dat diezelfde roestblaasjes er een jaar later terug gingen zijn, wist ik veel dat’t veel dieper zit dan alleen de carrosserie, etc…
                        Een 996 is niet zaligmakend, echt niet, ‘t kan ook kommer en kwel zijn, je weet alleen dat hij 10 a 20 jaar jonger is, da’s de enige zekerheid. Vroeger betekende dat veel.

                        Dat was net heel mijn punt (ik wil echt geen enkele afbreken hoor):
                        Vroeger was’t: hoe recenter hoe duurder, en naar die “ouwe rommel” keek niemand meer om. Een 3,2 werd geheid omgebouwd naar de 964 look… als je dat nu doet doen ze je dood. Ondertussen hebben de eerste elfjes een leeftijd bereikt waarop ze weer hip worden en zijn de luchtkoelers de hemel in geprijsd omdat ze… tja, luchtgekoeld zijn.

                        Nu zijn de recente dankzij de luchtgekoelde hype goedkoper dan de oudjes terwijl de recente, tja, euh… recenter zijn en dus per definitie ook beter, een plof hier en daar niet te na gesproken.

                        Je mag ook niet vergeten dat er tussen de laatste 993 en de eerste 996 misschien een week tijd zit (of een maand, of weet ik veel), dat een 993 eens kuren vertoont is dan normaal want dat is een oudje, als een 996 eens een lampje laat branden wordt er direct van langs alle kanten plofferdeplof geroepen.
                        De 996 blijft precies het “nieuw model”. Om één of andere reden wordt die niet oud en mag hij geen mankementjes vertonen terwijl de oudste intussen ook 15 jaar zijn (wat dus stokoud is in de huidige autotermen).

                        Porsche is geëvolueerd, nu alleen zijn publiek nog 💡

                          Ik zou er graag nog één niet onbelangrijke opmerking willen aan toevoegen.
                          Kijk eens in de geldbeugel en tel wat je te besteden hebt.
                          En wees met dit bedrag in gedachten realist ipv (overdreven) optimist.

                            HALLO???
                            Was “desperately seeking”… Droom opbergen? 🙁 Of toch niet? 😀
                            Is luchtgekoeld dan echt enkel kommer en kwel? Zijn er enkel “dure” verhalen? Enkel miskopen? Enkel technische misbaksels?
                            Waar blijven de Porschisten van ‘t Forum met de Romantiek met grote “R”?

                            Om het draadje van Maarten niet verder te vervuilen, stel ik voor deze discussie verder te voeren in het nieuwe topic: “Luchtgekoeld: pro en contra. De verhalen”

                            Ik hoop dat mijn droom niet gestorven is. Enne, laat de verhalen maar komen.

                            Gertie

                            Anoniem

                              Mush :respect2: Helemaal met U eens.
                              Zie mij nu maar met mijn turbo van 1986. Het zijn de kleine dingen die mij niet bevallen en
                              ik kan niet wachten om hem in te ruilen op een 996 GT3.
                              Sinds ik er vorige week met eentje heb gereden weet ik dat ik dat wil 😀 Ik ga morgen nog eentje bekijken.
                              De klassiekers hebben hun charme, de recentere hun betrouwbaarheid 😀

                              Zoals Mushroom schrijft, rij ze allemaal eens en keertje.
                              Leer ook van anderen hun fouten, moet je ze zelf niet maken.

                                Mush 100 % met je eens ! Is de pure realiteit !
                                Een moderne is betrouwbaar, en tussen de 4 en 6800 T/m is de sound ook vol karakter 😀 Zelfs van m’n 2,5 Boxster :driver:

                                  Mush, ik ben helemaal akkoord :first:

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 38)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.