Lucht vs Water

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Lucht vs Water

  • Maker
    Discussie
  • Waarom koop je dan niet voor vrijwel hetzelfde geld een 996 die 10 a 15 jaar jonger is? Waar je ook bij vochtig weer kan mee buiten komen? Die *altijd* start? etc… etc…

8 reacties aan het bekijken - 31 tot 38 (van in totaal 38)
    • ik deel dezelfde mening als Mushroom

        MaartenR: eens mee rijden = eens meerijden 8)
        Kom naar een meeting en je mag met iedereen eens meerijden. Zo zal je al veel ondervinden van de verschillen tussen de auto’s uit de jaren ’80 en eind jaren 90 😉

        Nogmaals, indertijd had je de keus niet: een SC was het enige wat je je kon permitteren en daarom werd het “maar” een SC, nu heb je voor de prijs van een SC een technisch wonder dat 20 jaar jonger is…
        En ja, ik heb me geamuseerd met de SC, maar als je onderweg maar moet zitten hopen dat’t aub toch niet regent… Dan spreek ik nog niet over de 915 versnellingsbak 😉
        Ik hoor graag de verhalen over hoe makkelijk ze schakelen, iedereen die met mijn 912 al gereden heeft (en die verstand heeft van oude Porsches) zegt dat hij toch zo goed schakelt, wel 😯 , ik heb al beter schakelende auto’s gehad 😉

        Ik zeg het: wil je investeren en er minder mee rijden, be my guest, maar wil je rijden en wil je niet hopeloos de rest van je leven blijven vissen in de luchtgekoelde vijver (ik verander nogal graag ne keer ;)) staar je dan niet blind op dat “echte” gevoel.
        Ik zal jou eens meenemen om dat “echte gevoel” te ervaren, en dan kunnen de GT3 mannen je nog eens een echterder 😆 gevoel geven, etc…

        Ik zie ook de restauratiefoto’s van de 964’s op diverse fora, of de 3.0 of de 3.2, ik hoor ook de verhalen over de motor en boiterevisies, en dan komen zagen over een ploffer bij de 996? Laat je niks wijsmaken hoor! 😉

        En ja hoor: ze hebben “iets” de oudjes. Ze hebben zeker iets! Als ik 911 denk denk ik automatisch aan de 964. Voor mij zijn ‘t ook “de echte”, alleen mag je je niet blindstaren en ook eens aan al de rest denken,en ik was “de rest” redelijk snel beu met mijn SC.
        Als 2e P, voor erbij, moet’t zeker zo eentje zijn (allezja, niets moet, niets hoeft), maar als je 20.000 Euro te besteden hebt en je kan er maar één kopen…

        Nog zoiets: kilometertellers…
        Het zal misschien via via bij de 996 ook mogelijk zijn, maar ik heb verleden maand de kilometerteller uit de 912 gehaald om het glaasje langs de binnenkant te kuisen. ‘k Heb er nu niet naar gekeken maar volgens mij zet je daar de kilometerstand op die je zelf wil, en op magische wijze hebben al de oudjes in 95% van de gevallen nooit meer dan 150 a 170.000 km… :sarcastisch :mrgreen:
        ‘k Moet er geen tekeningske bij maken zeker? 8)
        Bij de 996 moet je al van heel slechte wil zijn denk ik, vandaar ook dat die met serieuze kilometerstanden aangeboden worden. 300.000 is “teveel” kilometers bij een 996, dan hebben ze liever een 9xx met “maar” 120.000 op de klok, terwijl de teller van de 996 klopt en de 9xx waarschijnlijk al 500.000 km gelopen heeft :relaxman:

        Enneuh, ik ben nu altijd over de 996 bezig, maar dit geldt voor de 997, Boxster, Cayman…

        Nogmaals, iedereen koopt wat hij wil, alleen effe nadenken 😉


        @Remmel
        , ik ben in se ook zo fout als al degene die persé een luchtkoeler willen vrees ik, bij mij moet’t een 911 zijn of niks 😳 Ik ben gewoon verleid aan dat lijnenspel 😳 Kan er ook niet aan doen 😛

          Misschien word je aan het eind van de zoektocht wel echt wijs…, en kiest voor het beste van VIJF werelden;

          – watergekoeld
          – een “echte” (P)
          – geen tricky rij-eigenschappen
          – betaalbare aankoop
          – de charme van een “oudje”

          …en komt uit op een 944 of 928! :applaus:

            @Mush: heel plausibele uitleg.

            Luchtgekoelde 911 was ook één van mijn dromen, maar het is uiteindelijk een Boxster geworden omdat ik beetje bang was van een (financieel) revisie-avontuur.
            Waarmee ik niet wil beweren dat onze Boxster geen kuren zou kunnen vertonen. Dat laatste blijft bij iedere auto bang afwachten.

            De oudjes blijven me charmeren, maar ondertussen is het genieten van een jongere watergekoelde P. En wie weet, ooit komt er nog wel eens een zgn. ‘echte‘ op den hof te staan. Mochten we alles op voorhand weten… 🙄

              mooie uitleg Mushroom, maar “rij er eens mee” is makkelijker gezegd dan gedaan.
              Ik ken er niet veel die met hun wagen laten rijden en al helemaal niet als het een dure/oude sportwagen betreft.

                Elk “Elfje” heeft iets en de beleving van zo’n oudje is idd anders.
                In “mijnen tijd” kocht je wat je je kon veroorloven, alle Porsches waren luchtgekoeld en de nieuwste was altijd de beste en de mooiste.

                Toen… kwam de 996 :mrgreen: and things had changed.
                Samen met de 996 kwam ook internet, met zijn fora, en samen met de 996 kwamen ook de bekende plofproblemen.
                De 996 had zijn smoeltje niet mee, en was dan ook nog eens watergekoeld ( :puke: ) en dat was voor menig Porscheliefhebber net iets van het goeie teveel.

                Fast forward naar vandaag: de 997 wordt betaalbaar als instapper en de 996 is dat al langer. Beiden werden geplaagd door motorproblemen, maar de 964 had indertijd ook zijn gekende problemen, alleen hoorde je daar niets van want Jan met de pet zat begin jaren ’90 nog niet op een forum te roepen dat de olie er langs alle kanten uitzeikte, er waren immers geen fora. De 993 heeft ook zijn probleempjes gehad en zo is dat voor alle 911 generaties al geweest. Alleen was de burger nu “mondiger” geworden dankzij het internet.

                Er zijn problemen geweest met de 996, maar intussen wordt een ploffer voor 6 a 7000 Euro bulletproof gerepareerd. Dat is: *als* hij ploft…

                Watergekoeld dan? Denk dat we daar al lang aan uit zijn dat dit de enige stap voorwaarts was die Porsche kon maken. We zitten intussen aan de derde generatie en no offence, maar watergekoeld is beter dan luchtgekoeld.
                Wij zijn ooit nog bevroren van de kou gaan nieuwjaar wensen met de SC, en de chauffeur van de Toyota Corolla voor ons aan’t verkeerslicht stapte uit om zijn vest uit te doen, zo warm was het in zijn Corolla :).
                Ik heb ooit een slagboom aangereden toen ik uit de carwash kwam met de SC omdat mijn ruiten zo aangedampt waren dat ik er niet meer door zag. Airco? Vergeet ‘t. Ontwaseming? Nope. Zonnekleppen losklikken en naar je zijruit richten? Sorry, no can do.
                15 a 16 liter naft op 100 km en 1 liter olie op 1000 km, ja dat wel :sarcastisch
                En dat allemaal voor dat “echte” gevoel?
                Dat “echt” gevoel grows old quickly hoor! 😆

                De prijzen dan (en zij die er eentje hebben, hou hem aub bij want ze gaan waarschijnlijk nog stijgen) 45.000 Euro voor een 993 met “onder de 100.000km” erop? Voor ‘t dubbele heb je een nieuwe 991, in eender welk kleur je wil! :respect2:
                Daar kan je mee rijden hé met zo een nieuwe?! Daar moet je je niet de bedenking maken dat als je er een beetje teveel kms mee doet hij in waarde gaat dalen, hij daalt nl. altijd in waarde! Net zo makkelijk 😉

                Nee, I’m not buying it anymore. Ik weet welk plezier ik van de 996 heb en ik weet ook wat het “echte” rijden inhoudt (ik ondervind het wel met de smurf), geef mij maar zo’n echte watergekoelde 😉
                Toen bij de smurf de poelie stuk liep stond hij na 10 minuten zo goed als in het rood, toen ik met mijn Astra *al* mijn koelwater kwijt was kon ik er de hele dag mee rondrijden zo lang ik niet boven de 2000t/m ging. Ik heb er dan ook effectief 2 dagen zo mee rond gereden toen mijn radiator stukgereden was op een stuk weg met wegenwerken… waar ik eigenlijk niet in mocht… 😳 8)

                Disclaimer: ik geef op niemands wagen commentaar en moest ik geld en plaats hebben ik kocht me van elke generatie 911 eentje, ik wil alleen maar mensen behoeden van eventuele teleurstellingen. Een wagen uit de jaren 80 is geen recente wagen, Porsche of niet. Rij er eens mee. Zie waarvoor hij moet dienen, rij er ook eens mee als ‘t nat en koud is en beslis dan. :engeltje:
                Wil je samen met je Porsche toch ook een soort belegging is’t misschien de moment voor een oudje, maar wil je er gewoon domweg van genieten vergeet dan zeker niet de recentere 911’s of de Boxster bvb. Je zou wel eens aangenaam verrast kunnen zijn 😉 💡

                Disclaimer2 : ik wil nogmaals stressen dat ik zeker niet neerkijk op de oudjes, integendeel zelfs!!! Alleen als je een bepaald budget hebt kan je misschien toch eens beter gaan shoppen bij een veel recenter model dat nu (door omstandigheden) eenmaal veel leuker geprijsd staat.

                  Mushroom heeft een punt, doch wat is de jaarlijkse taks van een 996?
                  Heeft echter ook met nostalgie te maken.
                  Inderdaad geen rationele verklaring, doch ik blijf na 6 maand nog altijd op zoek naar mijn Targa 3.2!

                    [quote=”Mushroom” post=97077]Waarom koop je dan niet voor vrijwel hetzelfde geld een 996 die 10 a 15 jaar jonger is? Waar je ook bij vochtig weer kan mee buiten komen? Die *altijd* start? etc… etc…[/quote]

                    tja,

                    ik heb een saai diesel-bedrijfswagen-werkpaard voor de dagelijkse verplaatsingen.
                    Zo’n luchtgekoelde “elf” is iets waar ik al lang van droom.
                    Rationeel is zo’n zoektocht niet, maar blijkbaar ben ik lang niet de enige…

                  8 reacties aan het bekijken - 31 tot 38 (van in totaal 38)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.