Luchtvering?

Home Forum Zeverhoekje Luchtvering?

  • Maker
    Discussie
  • Iemand ervaring mee?
    Ik zie de voordelen maar vraag me af of er nadelen zijn.
    Voordelen:
    Je kan ‘m bij gewoon gebruik lekker laag zetten en indien nodig (binnenrijden van een ondergrondse parking, verkeersdrempels, etc…)hoger dan normaal.
    Nadelen?

    Is dat “done” op een Porsche?
    Mag dat tegenwoordig op de keuring?

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 50)
    • [quote=”cabrio wim” post=103971]Hoe zou dan dit moeten gaan met mijn VW Karmanekke als ik die zou verkopen aan een Belg. :happy: :happy: :first:[/quote]

      Die mag ‘m dan zondermeer uitlaten op Zolder en SPa-Francorchamps :sarcastisch

        Ohja, voor iemand dat denkt, ik heb niks te maken met de keuring of het ministerie ofzo, en sta zelf niet helemaal achter het systeem, maar weet wel heel goed hoe de wet op ombouw en invoer van voertuigen is, omdat ik met deze wet voor mijn job en voor mijn vroegere hobby heel veel te maken heb gehad (lees last ervan) :engeltje:

        wat ik wel weet is dat als je bvb een wagen lager legt,je ook de stuurinrichting moet aanpassen, en dat bijna niemand dit doet.
        Ik zou dan ook nooit mijn handtekening zetten als verantwoordelijke installateur op een KW-set zonder volledige stuurinrichting aan te passen.
        Of dat je bij bredere velgen eigenlijk de hele ophanging moet aanpassen , tenzij je het midden van de velg gelijk houdt ( et-waarde) en bvb zwaardere remmen moet voorzien, omdat een velg eigenlijk een vliegwiel is als het draait , en de krachten door ander gewicht exponentieel toenemen op remmen, lagers, draagarmen etc.
        daar houdt de gemiddelde tuner zich niet echt mee bezig…

          Ik mag nog zo begaafd zijn als keurmeester als ik wil, ik zou ook nooit mijn handtekening zetten onder het werk van een ander en de verantwoordelijkheid aanvaarden (en betalen) als er iets misgaat, als ik er niks aan verdien… .

          PB

            Nee dat zijn ze niet.

            Wim

              Zijn jullie keurmeesters dan van die kwaliteit dat ze niet zien of het vaktechnisch goed gemonteerd is of niet. 😉

                Probleem is dat de enige die kan keuren of de wagens volgens de normen van het merk omgebouwd zijn, de merken zelf zijn, en deze doen dat niet (op enkele zeldzame merken na) wegens niet interessant (lees brengt niet genoeg op),en wegens het feit dat geen enkel merk de verantwoordelijkheid wil dragen daarvoor.

                Stel nu voor dat ik de Renault Trafic zo aan jou verkoop.
                Dan zijn de Belgen hem verplicht op hem op deze manier ook in te schrijven volgen de EU afspraken en normen.

                : en daar loopt het mis, omdat de extra goedkeuring (opname in het attest van de RDW) niet europees geregeld is, en enkel geldig is in NL. De wagen kan in belgie enkel ingeschreven worden op grond van het oorspronkelijk PVG, evt met belgische attesten erbij, maar geen nederlandse. Als je jouw Kangoo bvb aan Duitsland verkoopt, zal die ook de velgen moeten apart “eintragen im Fahrzeugbrief”. Alleen zal dat in Belgie niet gemakkelijk zijn… Voor velgen maken ze eigenlijk geen enkel probleem op de keuring zolang de buitendiamer en de breedte binnen bepaalde perken blijft maar in principe staan de toegelaten velgen op je Europees gelijkvormigheidsattest. (dat nederland dan weer niet heeft, nog een probleem om nederlandse auto’s naar belgie in te voeren, dus zo vooruit zijn jullie nou ook weer niet 😈 )

                Wim

                  Hoe zou dan dit moeten gaan met mijn VW Karmanekke als ik die zou verkopen aan een Belg. :happy: :happy: :first:

                  PB

                    Verlaging al dan niet met schroefkit mag wel, als je de nodige stappen zet om het in orde te te krijgen.

                    Een verlaging kopen mét de nodige attesten.

                    Laten plaatsen door een garagist én hij moet een montageattest afleveren!

                    Afspraak maken bij een keuringsstation waar ze een “keuring na ongeval” kunnen uitvoeren.

                    That’s it. :mrgreen:

                    Wim

                      [quote=”yabba944″ post=103949] er zijn bvb redelijk wat speedster lookalikes de laatste 2 jaar verdwenen van de Belgische markt, omdat de truc met de oldtimers en zelf ingekorte chassis van kevers waar eerst met de kever naar de oldtimer keuring gereden werd en die daarna volledig omgebouwd werd, niet meer aanvaard wordt op de keuring… . Iedereen die er eentje heeft en ingeschreven als oldtimer, die rijdt er nog mee maar eigenlijk is dit verboden…[/quote]

                      In Nederland kan dit nog wel, al dien je dan eerst het chassis te laten keuren na inkorten, of het gedaan is volgen de hun voorgeschreven wijze.

                      [quote=”yabba944″ post=103957]En de speedsters met normale plaat , zijn ofwel ORIGINELE APALS! dus door de constructeur gebouwde auto’s met hun eigen Gelijkvormigheidsattest, ofwel auto’s die vroeger door de mazen geglipt zijn, maar eigenlijk nog steeds illegaal zijn.[/quote]

                      Dat snap ik niet, als ze een eigen attest hebben, zal deze toch indertijd goed gekeurd zijn, anders kun je dit volgens mij niet hebben.
                      Dus hoezo illegaal. 🙄

                      [quote=”yabba944″ post=103957]Men schijnt het niet te snappen[/quote]

                      Inderdaad snapt België het niet niet, want na elke verandering aan een auto in Duitsland of Nederland, ga je terug naar de keuring.
                      En als blijkt dat je aan de veiligheidsnormen voldoet TUV of iets dergelijks of originele onderdelen van het betreffende merk gebruikt hebt, krijg je een aanpassing op je kenteken of vermelding, en is de wagen weer verzekeringstechnisch in orde.
                      En dat België niet snapt, dat er in Europa een wet bestaat die auto’s die in een ander EU staat een kenteken gehad heeft, en hun dit dan moeten overnemen volgens de afspraken.
                      Tsja, daar kan ik ook niet aan doen. 😥

                      Voorbeeld:

                      Onze zoon heeft een Renault Trafic met 150PK, daar wilde hij graag brede wielen en sloffen onder.
                      Deze wielen en sloffen hebben dan besteld bij een firma, en daar krijg je een papier bij met de gegevens velg en banden, daar staat een code op die bekend is bij de RDW.
                      Nadat deze dan gemonteerd zijn op de desbetreffende velg, ga je naar de keuring en neemt desbetreffende papieren mee van verkopende partij naar de keuring.
                      Ze zien daar dat de velgen een type goedkeuring hebben voor gewicht en laadvermogen Trafic wat bij hun bekend is, en je krijg je een goed keuring.
                      Dan krijg je een papier wat je bij de kenteken papieren moet stoppen, zodat je onderweg als er controle is, geen problemen hebt, en ze zien dat het gekeurd is.

                      Dus tot zover dit verhaal.

                      Stel nu voor dat ik de Renault Trafic zo aan jou verkoop.
                      Dan zijn de Belgen hem verplicht op hem op deze manier ook in te schrijven volgen de EU afspraken en normen. 💡

                      Dus hoe moeilijk kun je doen, wil niet zeggen dat ik je verhaal niet snap, want als alle zelf sleutelaars zo maar de weg op gaan zou ik het ook niet vertrouwen op gebied van veiligheid.
                      Maar als je met originele merk gebonden veren werkt net als van Land Rover, lucht of gewoon en dit is gekeurd, wat is dan het probleem !!!!!!!!!!!!!!!

                        mushie, kent ge het goto command van vroeger nog 😉

                        eigenlijk mag alleen de M030 origineel van porsche, als het op dat model ingedragen is op de pvg. Soms wordt een oogje dichtgedaan, of het gewoonweg niet gezien, of wordt er een attest aanvaard, maar de regel is eigenlijk duidelijk vastgelegd in de ministeriele omzendbrief omtrent tuning, hier enkele uittreksels die de forumleden zullen interesseren:

                        45) vervangen van uitlaat door e- of E-goedgekeurde uitlaat – voorwaarden:

                        •e- of E-goedgekeurd
                        •maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat :music:
                        •normale emissietest mogelijk
                        •validatieprocedure
                        46) vervangen van uitlaat door niet originele uitlaat – voorwaarden:

                        •maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat
                        •normale emissietest mogelijk
                        •validatieprocedure

                        nog eentje:

                        54) monteren van veiligheidskooi – voorwaarden:

                        •achter voorste zetels
                        •verwijderen van achterbank en achterste veiligheidsgordels
                        •stevig en degelijk gemonteerd (niet gelast)
                        •geen invloed op integrale en functionele karakteristieken van personencompartiment
                        •validatieprocedure
                        55) monteren van velg met adapter – voorwaarden:

                        •vaste adapter aan velg
                        •geschikt voertuig
                        •stevig en degelijk gemonteerd
                        •validatieprocedure

                        belangrijk stuk ivm de veren etc : Overeenkomstig artikel 8, § 5, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 wordt elke verbouwing van een voertuig waardoor het niet meer overeenstemt met het goedkeuringscertificaat bekrachtigd met een afwijking ervan. Wanneer de verbouwing echter wordt uitgevoerd door een andere persoon dan de fabrikant of zijn gemachtigde, wordt de aanvraag alleen in aanmerking genomen met de instemming van de fabrikant of van zijn gemachtigde.
                        (En hiermee bedoelen ze de fabrikant van het voertuig, niet de fabrikant van het rnieuwe onderdeel, dus eigenlijk is een attest van HR bvb niet geldig. sommige stationschefs kijken dit door de vingers, maar eigenlijk is dit verboden, tenzij met een attest van Porsche zelf (en ik denk niet dat dat gegeven wordt, of ik moet me vergissen,)
                        Onder verbouwingen verstaat men grondige veranderingen, bijvoorbeeld, ter hoogte van de stuurinrichting, het ophangings-, uitlaat- of remsysteem, of fundamentele veranderingen aan het chassis of het zelfdragend koetswerk, die strijdig zijn met het bestaande goedkeuringscertificaat, proces-verbaal van goedkeuring (PVG) of certificaat van overeenstemming (C.O.C.).

                        volledige omzendbrief: http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/omzendbrieven/mo-120310/1144-mo-120310

                          Mits voorleggen van motageattest en validatieveslag.
                          Schroefkit moet geborgd zijn op laagste stand op 11 cm grondspeling met chassis.

                            Als ik alle discussies hier zo over lees, mag dat ook niet – en kan je beter op zoek gaan naar een andere kentekenregistratie met een plaat die in je aankomende houder past 😉

                              Geen luchtvering dus…
                              Volgende vraag: mag een verlaagde vering dan wel?
                              Bvb een schroefkit van H&R, of een gewone verlaagde vering van H&R?

                                jup, zelfde ervaring met de DD van mijn schoonbroer ( heeft ‘m nu weggedaan, de VAA werd te veel naar zijn goesting 😀 ) , en rijdt nu een BMW, zelfde configuratie ongeveer, kleinere motor, maar toch is het enig e wat hij zo echt mist het comfort van die luchtvering zegt hij…

                                  Ik heb een volledige luchtvering op mijn daisy driver zitten (A6 Alltoad) – is standaard. Bij gewoon gebruik merk je er weinig van. Het verschil begint bij 200+. Wij rijden allemaal met dezelfde auto’s en moeten geregeld naar ons hoofdkwartier in Duitsland. Ik ben de enige met een Allroad, mijn collega’s hebben een ‘gewone’. Bij hoge snelheid blijft mijn Allroad stabieler en ‘voelt’ veiliger.

                                  Mijn vorige had een gelijkaardig systeem (Mercedes ML 320). Dit was een manueel systeem, ttz. de auto paste niet zelf de settings aan naargelang het rijgedrag en de snelheid. Uiteindelijk reed je 99% van de tijd in comfort stand

                                  Ik heb nu net een nieuwe dd besteld zonder dit systeem. Ik zie niet echt de meerwaarde tov de exte prijs

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 50)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.