Meerdere keren BIV betalen ?!?

Home Forum Zeverhoekje Meerdere keren BIV betalen ?!?

• Maker
    Discussie

• Francois
    Deelnemer

Afgelopen winter heb ik mijn plaat retour gestuurd naar de BIV. Ik rij toch nooit de wintermaanden.
      Maart dit jaar weer “ingeschreven” en alles goed gegaan en alleen factuur gekregen voor de verkeersbelasting.
      Nu vertelde ik dat laatst tegen een vriend van me, en deze melde mij dat, indien je dit vaak doet, je ineens gewoon
      weer BIV zou moeten betalen ?!? Ik neem aan dat dit niet het geval is ?
      De 993 wordt steeds op zelfde eigenaar ingeschreven.

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
      • [quote=”Rollie” post=172093]hoi, vermits jou antwoord me intrigeerde(beroepshalve…) heb ik even contact opgenomen met de dienst verkeersbelasting in Aalst.
        Zij bevestigden me dat er wel degelijk terug BIV betaald dient te worden indien je je wagen die je ooit verkocht hebt terugkoopt.
        BIV is altijd verschuldigd bij aankoop wagen(nieuw of tweedehands). Uitzondering bij herinschrijving op naam zelfde titularis of bij
        overdracht tussen gehuwden.[/quote]

Ik heb het ooit gedaan met een moto, (ingeschreven; verkocht, terug gekocht en ingeschreven) en heb GEEN biv meer betaald.

Beste Rollie,

Het zal wel vervelend zijn voor de medeforummers, maar toch…

Hier in Oostende krijgen wij andere informatie.

BIV is niet verschuldigd bij “aankoop” wel bij “in verkeer stelling”.

“De belasting op de inverkeerstelling of kortweg de BIV wordt geheven op elke eerste inverkeerstelling van een voertuig op de openbare weg door één welbepaalde persoon.”

“U betaalt de BIV éénmaal bij de inschrijving van een nieuw voertuig. Maar ook nieuwe eigenaars die een tweedehandsvoertuig kopen moeten éénmalig de BIV betalen bij de inschrijving van het voertuig op hun naam.”

Bron: http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/belasting-op-de-inverkeerstelling-biv

En nu maar analyseren en interpreteren.

Ter relativering: het hier uitgespitte geval komt (zeer) zelden voor.

Overdracht tussen gehuwden wordt behandeld in hetzelfde artikel.

:salut:

hoi, vermits jou antwoord me intrigeerde(beroepshalve…) heb ik even contact opgenomen met de dienst verkeersbelasting in Aalst.
            Zij bevestigden me dat er wel degelijk terug BIV betaald dient te worden indien je je wagen die je ooit verkocht hebt terugkoopt.
            BIV is altijd verschuldigd bij aankoop wagen(nieuw of tweedehands). Uitzondering bij herinschrijving op naam zelfde titularis of bij
            overdracht tussen gehuwden.

[quote=”dirk l” post=171988]Altijd duidelijk op de aanvraag tot inschrijving vermelden in vak U1;

“herinschrijving op naam van de titularis”

Zou dan geen problemen meer mogen geven.[/quote]

Had ik idd niet vermeld omdat ik dacht dat het evident was: uiteraard je oud inschrijvingsbewijs met de vorige nummerplaat op vermeld meesturen ❗

@ Rollie,

Als het voertuig OOIT op uw naam is ingeschreven geweest, dan hoef je NOOIT nog een 2de keer BIV te betalen, mits juist handelen uiteraard.

Voila Rollie: da’s klare taal. Op naam van, je ex of omgekeerd ook niet terug BIV betalen. Raar maar waar !

Heb je ook je laatste inschrijvingsdocument(op jou naam) meegestuurd?
                    Procedure voor herinschrijving op eigen naam:blanco roos aanvraag om inschrijving invullen met gegevens voertuig(overnemen van je laatste inschrijving op je naam,je personalia met RR nummer en in vak X10:
                    Herinschrijving op naam titularis.vignet door je makelaar kleven en samen met je vorig inschrijvingsdocument opsturen naar DIV of best zelf binnenbrengen bij je lokale DIV antenne
                    Plaat wordt via post bezorgd en dan naar keuring.nooit BIV
                    Indien je je wagen zou verkopen en later terugkopen betaal je BIV
                    Immers je bent op dat ogenblik geen titularis van het voertuig vermits wagen niet op je naam en volgt er een gewone inschrijving na keuring voor verkoop.

Idd! Bij het invullen ervan deze keer extra goed gekeken en toch 😕

Altijd duidelijk op de aanvraag tot inschrijving vermelden in vak U1;

“herinschrijving op naam van de titularis”

Zou dan geen problemen meer mogen geven.

Vandaag net de verkeerbelasting na terug inschrijving gekregen…net zoals vorig jaar vragen ze BIV te betalen…
                          Allé terug briefje naar die gasten…..

Dat laatste twijfel ik ook sterk aan, maar verschiet van niks meer in dit apeland.

ahzo, dat laatste wist ik ni :up:

“Inschrijven op naam van titularis” en NOOIT meer BIV te betalen. In te vullen op de aanvraag tot inschrijving van het voertuig.

BIV wordt gerekend als de auto veranderd van eigenaar (titularis). Als je ooit BIV hebt betaald op een wagen hoef je dat eigenlijk later nooit meer te doen.
                                Dit blijft ook zo moest je later je verkochte auto terug kopen en opnieuw inschrijven.

Zelfde wagen & zelfde eigenaar = 1 x BIV !

Ik doe hetzelfde als jij, nooit problemen mee gehad !

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.