Home › Forum › Stel jezelf even voor ! › Mijn “nieuwe” 928S (1984, 4.7, 310pk, manueel)
- Dit onderwerp bevat 57 reacties, 15 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 weken geleden door Tommy.
-
Hij is deze morgen aangekomen, mijn tweede Porsche, een manuele 928S van 1984, mijn geboortejaar.
Origineel geleverd via Porsche Barcelona en tot 2017 in Andorra verbleven bij 3 eigenaars.
Recent mechanisch onder handen genomen in Duitsland en nu hier in de garage.
Platina metallic (originele kleur, maar nieuwe lak sinds 2018), met bruin/beige volleder interieur.
Optiecodes:
I119 – Version for Spain
I240 – Version for countries with inferior fuel
M261 – Outside mirror – plain-Passenger’s side, electrically adjustable and heatable
I323 – Sticker, without ESE-Regulations
I330 – Blaupunkt Atlanta SQR22
I417 – Rear package box
I430 – Fog headlamp yellow
M438 – 6-way Comfort seat right, electrically adjustable, 78-84
M533 – Alarm
I593 – Antilock brake system (Bosch)
M650 – SunroofHij is ondertussen ingeklaard door de douane en gaat deze week naar de keuring. Inschrijving volgt dus ergens in de komende weken.
Hier en daar nog wat werkjes te doen (het interieur moet een grondige reiniging krijgen, één van de spiegels staat los, schakelaar schuifdakje werkt niet altijd, etc.).
Ik heb me al even laten gaan en een nieuwe Blaupunkt retro radio met DAB+ en bluetooth aangeschaft.Hij werd verkocht zonder historiek, maar tot mijn verbazing zat er wél een originele (Spaanse) handleiding en onderhoudsboekje in het opbergvakje van de deur. Officieel Porsche onderhouden in Barcelona en Andorra tot ’97. Op dat moment 161.000km. Daarna is het stil en nu zou hij 172.000km hebben. Hij is op punt gezet in 2021 en heeft toen ook zijn laatste onderhoud gehad.
Ik heb de auto laten inspecteren door een onafhankelijke specialist in Duitsland, en die heeft hem goed bevonden, dus heb ik de knoop doorgehakt en hem laten overkomen.Fantastisch om dat ding hier te zien staan, de kleur is echt top! Interieur heeft wat TLC nodig, het is natuurlijk bijna 40 jaar oud, maar het dashboard, de deurpanelen en de hemel zijn in prima staat. Tapijtjes en zetels krijgen binnenkort een grondige reiniging en dan zien we wel.
Het wachten tot hij op de baan kan zal nu nog even nijpen.
Enkele foto’s:
Die ziet er machtig mooi uit en een origineel, zacht en mooi kleur. Super!
Thanks gasten, hij staat inderdaad erg netjes.
Ben al een beetje aan het prullen en proper maken. Het leder al eens een poetsbeurt gegeven en het voelt al heel wat soepeler aan.
Toch ook wat elektrische gremlins ontdekt. Zo reageren de spiegelbediening, ramen en het dakje soms niet. Ik ga de schakelaars eens goed uitspuiten en de massapunten in de auto eens overlopen.
Het achtermistlicht wil bvb. niet branden. Lampje werkt, en als ik de contacten uitmeet zonder gemonteerde lamp, dan krijg ik 12V achteraan, maar zodra de lamp erin zit doet hij niets.
Schakelaar in de cluster werkt naar behoren (en licht correct op). Na wat onderzoek op oa. rennlist lijkt nr.1 op de todo lijst bij elektrische problemen altijd het controleren van alle massapunten, dus laat ons hopen dat het daarmee opgelost is. Keuring is denk ik njet zonder werkend mistlicht…Vreemde zaken! Vanochtend ging het mistlicht achteraan plots wél. Wil ik de lens terug monteren, werkt dat ding daarna wel weer niet zeker?!
Zitten prullen aan de kabel, maar het is geen slecht contact, of toch zeker niet in de lamp zelf.
Goed, dan toch maar verder met het plan om de massapunten schoon te maken.Het massapunt achteraan, dat zit helemaal in het hoekje achter de binnenbekleding. Om dat paneel los te maken moet de achterstoel er ook uit. Gelukkig zijn er makkelijk werkplaatshandboeken te vinden!
Een hele onderneming en een halve voormiddag later eindelijk bij de contacten geraakt, zag er niet speciaal slecht uit, maar toch even losgemaakt en opgeschuurd.
Jammergenoeg nog altijd geen licht.
Dan in het zekeringenkastje (of beter kast) gaan neuzen, maar ook niets bijzonders op te merken. De zekering voor het mistlicht losgehaald en met wat staalwol opgeschuurd, en jawel, het ding licht op!Nu het noodzakelijke voor de keuring in orde is blijf ik er voorlopig verder af.
Op het lijstje staan nog de schakelaars voor ramen, dakje en achterwisser. Die reageren niet altijd even goed.
Ook de spiegelverstelling heeft kuren: niet altijd reactie op de knop, en de rechterspiegel beweegt enkel op/neer. Wanneer ik die rechterspiegel bovendien L/R wil verstellen, dan beweegt hij ook gewoon op/neer, en tegelijk hoor ik dan ook een klik in de linkerspiegel.
Daarnaast vult het lijstje zich verder aan. Verwarming/airco blaast enkel hete lucht en de centrale vergrendeling reageert niet op de sleutel in de deursloten (noch links of rechts), de knop op het dashboard stuurt wel alle sloten aan.Toch al even gaan tanken ook, direct een lach op het gezicht!
I’m lovin’ it!
Hij gaat morgen eindelijk naar de keuring. Hopelijk geen zever daar en daarna een vlotte inschrijving. Het wordt tijd om te kunnen rijden!
ontsteek maar 4,7 L lampolie ipv kaarsen en neem preventief v8 stuks dafalgan, want die keurders kunnen u flink wat koppijn bezorgen.
suc6 !Oh my, je had helemaal gelijk!
Afspraak om 8:45, weggeraakt om 10:15.
Er stond heel wat volk, zelfs met afspraak. De jongeman had wat problemen met het chassisnummer. Op de documenten stonden de WP0ZZZ er niet bij. De stationschef zei gelukkig dat het goed was.
Daarna gingen de rode lampen branden op hun toestel om de lichten te testen. 2e keer opnieuw.
Na de schokdempertest even aan de koplampregeling gedraaid en opnieuw de lichten getest, gelukkig groen licht deze keer!Toen begon de miserie pas écht. Het laatste inschrijvingsformulier (uit Andorra) bevat geen cilinderinhoud. Dat konden ze dus niet controleren (of daar veel aan te controleren valt weet ik niet, het staat toch ook niet op de motor geschreven hoeveel cc hij heeft). Enfin, dat viel dan met de chef te bespreken hoe we verder moesten. De jongeman had een officieel document nodig. Ik zag de bui al hangen. Ik las hier eerder dat een COC bij D’Ieteren opvragen snel een paar maanden in beslag neemt..
Aan de kassa kwam er een groen keuringsdocument uit, maar geen papieren voor inschrijving. Ik moest nog eens terugkomen met een document waaruit de ze cilinderinhoud konden afleiden.Ik was mee met mijn garagist (op zijn Z-platen), en die kent daar gelukkig wat volk. We gingen even terug en een andere keurder zei dat een documentje van het internet ook voldoende was, zolang maar blijkt dat er in ’84 een 4664cc in de wagen lag. Toen ik vroeg of de originele handleiding, met motornummer en motorcode ook volstond, was dit blijkbaar wel het geval.
Dan even terug naar de chef met deze info. Die vond het al raar dat ik een groen keuringsformulier gekregen had, dat mocht eigenlijk ook niet gebeuren zonder inschrijvingsformulier. Niet iedereen is blijkbaar evenzeer op de hoogte. Op basis van de Spaanse handleiding was er gelukkig geen probleem meer. Het invoerformulier E705 vermeldde trouwens ook al de cilinderinhoud, dus het was zeker in orde.
Anderhalf uur na aankomst dus naar huis met een groene kaart en een inschrijvingsformulier. OEF.Deze namiddag bij de verzekeraar gepasseerd en meteen proberen online inschrijven. Foutmelding, zoals verwacht. Inschrijving op O-plaat lukt niet via Web-DIV.
Afspraak in het provinciaal kantoor lukt ten vroegste volgende week maandag.
Ik dacht ‘tja, nu ben ik al zo lang aan het wachten, het zal op geen paar dagen meer komen’, maar het kriebelt toch, dus ik ga maandag langs in Oostende.
Hopelijk dinsdag dus op de baan!Ik moet zeggen, ik kreeg het toch wel even warm deze ochtend! Maar eind goed al goed!
De keuring, altijd een groot vraagstuk.
Blij voor jou dat het is afgelopen met een groen document.Ook de DIV is blijkbaar geen evidentie…
Vandaag naar Oostende met de papieren, op afspraak. Er is opnieuw miserie rond het oude inschrijvingsbewijs uit Andorra, dat slechts een verkort chassisnummer bevat (zonder de WP0ZZZ). Het E705 invoerformulier bevat dus ook dat nummer, maar het nieuwe inschrijvingsformulier van de keuring bevat het volledige nummer. En dat marcheert dus niet in het systeem.
Gelukkig was de dame aan het loket vriendelijk, en mocht ik het lokale douanekantoor opbellen in de hoop het formulier in orde te krijgen.
Nog een ander geluk was dat mijn wederhelft toevallig thuis was, en in de garage een foto van het chassisnummer op de auto kon gaan nemen. Zonder die foto was het een no-no voor de douane hoofdzetel in Zeebrugge. Na heel wat telefoons hebben ze in Zeebrugge het formulier kunnen aanpassen en kon ik kort daarna de update in myminfin vinden.
Ik mocht gelukkig nog even terug naar de dame aan het loket in Oostende, tussen de andere afspraken door. De update zat ook in haar systeem en de inschrijving is daarna gelukt.Opnieuw een uur en een kwartier administratie, en twee keer 50′ rijden.
Nu kan de post morgen nog staken…
Anyway, binnenkort
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.