Mijn “nieuwe” 928S (1984, 4.7, 310pk, manueel)

Home Forum Stel jezelf even voor ! Mijn “nieuwe” 928S (1984, 4.7, 310pk, manueel)

  • Maker
    Discussie
  • Hij is deze morgen aangekomen, mijn tweede Porsche, een manuele 928S van 1984, mijn geboortejaar.
    Origineel geleverd via Porsche Barcelona en tot 2017 in Andorra verbleven bij 3 eigenaars.
    Recent mechanisch onder handen genomen in Duitsland en nu hier in de garage.
    Platina metallic (originele kleur, maar nieuwe lak sinds 2018), met bruin/beige volleder interieur.
    Optiecodes:
    I119 – Version for Spain
    I240 – Version for countries with inferior fuel
    M261 – Outside mirror – plain-Passenger’s side, electrically adjustable and heatable
    I323 – Sticker, without ESE-Regulations 
    I330 – Blaupunkt Atlanta SQR22 
    I417 – Rear package box
    I430 – Fog headlamp yellow
    M438 – 6-way Comfort seat right, electrically adjustable, 78-84
    M533 – Alarm
    I593 – Antilock brake system (Bosch)
    M650 – Sunroof

    Hij is ondertussen ingeklaard door de douane en gaat deze week naar de keuring. Inschrijving volgt dus ergens in de komende weken.
    Hier en daar nog wat werkjes te doen (het interieur moet een grondige reiniging krijgen, één van de spiegels staat los, schakelaar schuifdakje werkt niet altijd, etc.).
    Ik heb me al even laten gaan en een nieuwe Blaupunkt retro radio met DAB+ en bluetooth aangeschaft.

    Hij werd verkocht zonder historiek, maar tot mijn verbazing zat er wél een originele (Spaanse) handleiding en onderhoudsboekje in het opbergvakje van de deur. Officieel Porsche onderhouden in Barcelona en Andorra tot ’97. Op dat moment 161.000km. Daarna is het stil en nu zou hij 172.000km hebben. Hij is op punt gezet in 2021 en heeft toen ook zijn laatste onderhoud gehad.
    Ik heb de auto laten inspecteren door een onafhankelijke specialist in Duitsland, en die heeft hem goed bevonden, dus heb ik de knoop doorgehakt en hem laten overkomen.

    Fantastisch om dat ding hier te zien staan, de kleur is echt top! Interieur heeft wat TLC nodig, het is natuurlijk bijna 40 jaar oud, maar het dashboard, de deurpanelen en de hemel zijn in prima staat. Tapijtjes en zetels krijgen binnenkort een grondige reiniging en dan zien we wel.

    Het wachten tot hij op de baan kan zal nu nog even nijpen.

    Enkele foto’s:

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 57)
    • Vandaag zonder opmerkingen door de keuring gereden. Hij kan er weer twee jaar tegen.

        Tommy, het zou kunnen dat deze binnenkort terug zichtbaar zijn, ik vermoed dat ze nog ergens op een hd staan, ik moet alle links nog manueel checken… Komt zeker in orde.

        • Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door David Claes.

          Jammer dat alle foto’s uit dit topic verdwenen zijn (waren naar het vorige forum geüploaded, geen externe opslagtoetstanden).

          Bij deze eentje van mijn huwelijk vorige week:

            De andere computers maakten geen verschil. Volgende item op de lijst: andere injectoren. Er is veel rommel op de markt en mogelijks is de set in de mijne niet goed. Ondanks dat ze vernieuwd geweest zijn door de verkoper, gedocumenteerd met factuur van 850 euro excl. BTW, excl. werk. Als ze dus niet goed zijn, dan heeft iemand daar een mooie marge op gehad. We shall see.
            Van een fellow 928 rijder in NL een setje goede Bosch injectoren kunnen overnemen (hij heeft zijn 928 omgebouwd naar een VEMS systeem). Deze gaan er binnenkort in.

            Enkele weken geleden echter plots olie beginnen verliezen, en niet weinig ook. Het ziet ernaar uit dat een pakking tussen nokkenashuis en cilinderkop het begeven heeft. Blijkbaar komt dat nog vaker voor, ook met nieuwe, originele pakkingen. Is nogal een dingetje bij deze motoren. Bij draaiende motor druppelt het er aan een redelijk tempo van tussenuit.

            De auto gaat dus even terug naar Nederland om deze pakking te vervangen (zelf doen is haast onmogelijk met de motor in de auto).
            Omdat rijden uitgesloten is en transport nogal kostelijk ben ik op zoek naar een betrouwbare garage ergens in het Noorden van Antwerpen. Via de depannage kan ik de auto laten slepen naar eender welke garage in België. Als ze de auto dan komen ophalen uit NL, dan scheelt dat alweer 150km enkele rit dan wanneer ze dat bij mij thuis moeten doen.

            Kan iemand hier een garage aanbevelen? De auto zou er gewoon een dagje moeten staan en overnachten, tot hij uit NL wordt opgehaald. Iemand betrouwbaars dus.
            Ik dacht misschien aan het Porsche Center Antwerpen, maar op mijn informatieve email antwoorden ze in elk geval niet. Ik kan wel eens bellen, maar misschien is iets dichter bij de grens nog interessanter.

            Ondertussen dus alweer een maandje out. 🙁
             

              mooi mooi man, doet me denken aan mijn kindertijd, had er toen zo eentje op afstandsbediening in de grijze kleur, wat een tijd was me dat zeg…..

                Mooi mooi, toch ook een icoon uit de Porsche geschiedenis 
                Proficiat met jouw 928, nu nog   aan dat verbruik werken…..lijkt mij niet echt realistisch….
                Ik verbruik met de 3.2  911  tussen de 10 en de 13 Liter, afhankelijk van het traject en de rijstijl.
                Het zijn twee totaal verschillende wagens, maar toch, meer dan 10 liter verschil de 100 Km kan toch niet de bedoeling zijn hé 
                Succes 

                  Maar weer proper gezet ondertussen.

                   

                   

                   

                   

                   

                  XXX

                    Geniet ervan, deze wagens doen maar een ding; Turns Petrol in Fun 
                     

                        De laatste 150km waren aan 25 l/100km, drive it like you stole it!

                        Afstelling toch nog eens bijgeregeld en hij stond erg rijk. Ondertussen een stuk beter, maar nog steeds te rijk volgens de richtlijnen van Porsche. Maar we krijgen hem niet armer. Alles is volgens specificatie, benzinedruk, vacuum. Injectoren, bougies en luchtmassameter zijn nieuw. Er is geen duidelijk aanwijsbare reden waarom de afstelling niet scherper raakt en het verbruik zo hoog is.

                        Ik heb via rennlist van een Duitse 928 fanaat een set computers op uitleen gekregen (momenteel op de post). Ik zal die eens switchen en zien of het een verschil maakt. Dan zijn we tenminste zeker of het wel of niet aan de elektronica ligt. Als dat niets uithaalt zal ik de injectoren toch nog eens vervangen. De set die er nu in zit is door de verkoper geplaatst, op factuur pokkeduur, maar misschien niet perfect. Het is niet 100% duidelijk. Ze hebben het juiste typenummer, maar de originelen van Bosch (met dat nummer) zijn niet meer te krijgen. Misschien dus namaak (en dan heeft iemand er een mooie winst op gemaakt).
                        Maar eerst dus de elektronica uitlsuiten voor ik er nog meer €€€ tegen gooi.

                        Hier nog een fotootje na de eerste 1000km. Uiteraard vuil, het is geen weer geweest in januari!
                        (De besneeuwde week is hij wel binnen blijven staan.)

                         

                          Moddelissimo

                            Ondertussen heb ik de auto een dikke week terug thuis. Niet bij het beste weer maar dat kan me momenteel niet veel schelen :-).

                            Inrijden is bij zo’n alusil blok blijkbaar niet zo uitgebreid. De eerste honderd kilometer kalm, maar daarna moest ik zorgen dat het ganse bereik voldoende aan bod kwam, dus ook hoger in de toeren. Op de terugweg (250km) dus al meteen wat aan de tand gevoeld.

                            Ondertussen een 750km gereden en ik denk dat er een aantal paarden weer wakker geworden zijn. Het zit misschien tussen de oren, maar ik heb het gevoel dat hij beduidend sneller geworden is!

                            Het verbruik is wel nog steeds aan de hoge kant. Alles is overlopen en gecontroleerd. Injectoren zijn de juiste en slechts 2 jaar oud. Brandstofdruk dempers zijn vervangen geweest vorig jaar, en de druk is binnen de spec zoals voorgeschreven. Geen vacuumlekken.
                            Tijdens de snelwegritten (gisteren 2x 80km) blijf ik wel 18,25 liter verbruiken, daarbuiten nog meer.
                            Misschien zakt het wel nog na verloop van tijd (momenteel weer zo goed als nieuwe motor), ik hou het in de gaten.

                            Het onderstel is nog in prima staat. Daar is niet meteen werk aan. Het stuurhuis is ook volledig gereviseerd, na het geklungel van de vorige ‘specialist’.
                            Het interieur wil ik wel nog eens aanpakken, maar dat zal wss ook niet voor meteen zijn. Eerst nog even de huidige factuur doorslikken.

                              De laatste week voor het verlof is er goed doorgewerkt. In hun woorden: “De auto rijdt hartstikke lekker!”.
                              Ik kan em volgende week gaan ophalen :-). Tenzij er nog iets opduikt komende week tijdens de testritten.

                              Het worden echt feest-dagen 

                              Terug the real deal ipv het 1:18 substituut.

                                met een beetje geduld komt dit allemaal dik in orde.

                                  Wegens ziekte wat vertraging opgelopen. Alles staat klaar om terug herenigd te worden.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 57)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.