moeren/bouten loskrijgen van warmtewisselaars 911SC 1982

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 moeren/bouten loskrijgen van warmtewisselaars 911SC 1982

  • Maker
    Discussie
  • Hallo

    Ik ben bezig met het verwijderen van de warmtewisselaars. Een van de twee heeft zeer weerbarstige bouten/moeren waarmee ze vast zitten aan het motorblok. In dit geval: Zestkantmoer (3x) en moer met inbuskop (1x). Zie fotos
    Heb er al WD40 op gespoten, maar veel helpt het niet om ze los te krijgen. Probleem is dat je ook amper een dopsleutel goed rond de bout krijgt.
    Iemand advies? Dank bij voorbaat!
    bas
    2016-02-2813.46.03.jpg

    2016-02-2813.46.24.jpg

10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
    • Hallo,

      Heb uiteindelijk een drietal draadstangen moeten uitboren. Volgende stap… Wat is het beste: Helicoil of ENSAT systeem (http://www.kramp.com/shop-be/nl/830580/582996/190771/ENSAT+draadinzetstuk+M8x15) VOor een M8 moet ik voor het ENSAT systeem 18 mm diep boren.Kan dit zo diep? Voldoende dik?

      Gr
      bas

        Inderdaad – alleen de moeren HEET stoken .. en vooral uitkijken dat je geen gat in het lichtmetaal brandt :wtf:

          met een autogeen brander, of op z”n ‘vlaams’ gezegd met een chalumeau.
          wel opletten voor het alu in de buurt want dat heeft een lager smeltpunt dan je stalen bouten.

            Op welke manier verwarmen? Gaat dat met een kleine soldeerbrander (met butaanblikje) of inductief? Of nog andere?
            Gr
            Bas

              Inderdaad .. warm-stoken.

              Zeg maar gerust HEET….

              En inderdaad – er zal er vast wel ééntje afbreken 😐

                Merci Wim, is een goeie tip!

                Wim

                  Tip: gebruik voor montage koperen moeren en eventueel imbus moer.

                  Voordeel, roest niet vast, en als ze vast zitten na vele jaren, is een tik met scherpe beitel voldoende om ze te splijten.

                    Inderdaad Deepee, roestoplosser van wurth is goei marchandiese8
                    Gebruik deze ook.
                    Floere.

                      WD40 is geen kruipolie, gebruik eens een echte roestoplosser/verwijderaar van bijv Würth

                      J

                        De enige oplossing die echt werkt is te voet naar Scherpenheuvel en een kaarske gaan branden, vrees ik…
                        Er zijn veel middeltjes die helpen maar geen enkel is zaligmakend…
                        Moeren roodgloeiend stoken is er eentje, proberen losmaken met massa’s kruipolie en geduld.
                        Zelfs dan loop je risico dat er eentje afbreekt.
                        Best is ze pas vervangen wanneer echt nodig en liefst met motor uit de wagen. (Kruipolie kruipt beter naar beneden dan naar boven)

                        Succes!

                      10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.