motor met of zonder luchtpomp 3.0 SC

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 motor met of zonder luchtpomp 3.0 SC

• Maker
    Discussie

• sam
    Deelnemer

Beste porschefanaten,

Deze middag heb ik samen een heerlijk toertje gedaan met een ander sc uit ’82 ,lekker wat bochtjes nemen ,optrekken ,..Op een zeker ogenblijk komen we naast elkaar te staan aan de lichten (bewust gedaan).De gasklep open en optrekken 1STE 2DE 3DE enz.. Het verschil was een anderhalf auto dat die voor was.Nogthans dezelfde motor 3.0 sc 204 pk ,maar de ene met een luchtpomp had de voorsprong.Ik rij wel met 17″ cup velgen de ander met 16″ fuchs velgen ,zou dat het verschil uitmaken .Geeft die luchtpomp meer vermogen en wat is de functie ervan?

groetjes,sam

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
      • Zelfs met dezeflde banden/velg-maat kan het nog een rol spelen welk merk ze zijn , en in welke staat ze zijn…
        veronderstel alleen al de slijtage:
        2 mm slijtagen aan het oppervlak is 4 mm in diameter.
        dat geeft dat de omtrek reeds 1,3 cm kleiner is …

stel dat een nieuwe band een omtrek heeft van 2meter dan heeft de versleten band slecht 1,987 meter (ik weet het likt weinig verschil)

wat na 1000 meter rijden (=500 omwentelingen van het wiel)

dus een verschil geeft van 500×1.3 cm = 650cm = 6,5 meter

en deze berekening doet dus niets met Pk verlies, of overbrenging, schakeltijd, koppelen, gewicht…
        enkel en alleen banden slijtage. (met pefecte bandenspnning!)

zoals hierboven geschreven:

Grote bandenomtrek
          verschillend gewicht
          verschillend aantal pk (dit kon nog eens schelen bij het verlaten van de fabriek) + hoeveel pk heeft deze nog over na 20 jaar
          andere bestuurder

Luchtpomp totaal geen invloed… Blaast lucht in na de verbranding, aan de uitlaatzijde in de cilinderkoppen… Is zoals gezegd eerder beetje pk opetend. De 17 duims hebben wel invloed, zoals Wim hierboven al vermeldde.
            😉

Wim

[quote=”sam”:1c3lpije]Beste porschefanaten,
              Ik rij wel met 17″ cup velgen de ander met 16″ fuchs velgen ,zou dat het verschil uitmaken .Geeft die luchtpomp meer vermogen en wat is de functie ervan? [/quote]

Kan inderdaad het verschil zijn, meer afrol lengte en weerstand, vooral als je wat breder hebt als normaal.
              Lucht pomp neemt alleen maar vermogen weg.

Vergeet niet dat de chaffeur volgens mij ook veel doet, waarmee ik niet wil zeggen dat je niet kunt rijden 😉 . Maar we rijden nu allemaal iets anders (schakelen, gasgeven, …) + waarschijnlijk hebben beide wagens ook niet dezelfde geschiedenis achter de rug … Dus hebben ze allebei nog wel 204 pk? Ikzelf haal ook nooit de tijd die ze opgaven in de boekjes, maar ben mij er ook bewust van dat ik geen super racechauffeur ben 😳 .

Interessant 😀

Nochthans wordt die luchtpomp bij mijn weten juist door velen uitgeschakeld/weggehaald omdat dit nu net vermogen kost…
                  (En die luchtpomp toch maar een goedkope truck van Porsche was om aan de Californische emissienormen te kunnen voldoen).

Hoeveel benzine zat er in jullie tanks?
                  Als de ene bijna leeg was en de jouwe vol kan dat (gewichtsverschil!) al een verklaring zijn.
                  Als jullie beiden alleen zaten natuurlijk 😉

Wat denken de anderen?

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.