Motor olie: synthetisch of mineraal

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Motor olie: synthetisch of mineraal

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    Heb een forum search gedaan en heb gekonstateerd dat er een aantal verschillende soorten motorolie gebruiken voor een 3.2. Heb ook gehoord dat minerale van minder kwaliteit is dan synth. alsook de kost, maar de druk zal hoger houden en ook minder olielekken zal voorkomen.

    Iemand enige ervaring of aanbeveling ?

    Op mijn motor staat een label om 10W30 te bebruiken maar heb zojuist 10W40 ingedaan daar door een aantal op dit forum aangaven. Op NL porscheforum geven ze 15W40 aan.

    Alvast bedankt voor jullie reactie.

    Mvg,
    Filip

7 reacties aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
    • gebruik voor je 3.2 maar die Agip 10W40…HALF-synthetisch wel te verstaan…je kan er niet mee misdoen, geloof ons maar 😉

      …het kan wel zijn dat je motor de eerste keer wat olie gaat verbruiken omdat je omschakelt naar een andere olie…vanaf de 2de oliewissel met deze olie zou het verbruik binnen de norm moeten liggen

        Welke olie moet je in welke Porsche gebruiken? 🙂
        Misschien handig om zo’n lijstje aan te leggen, zodat iedereen toch de juiste olie in reserve heeft?

          Sorry…maar kan niet meer volgen.

          Bvb Ik heb zojuist Agip SAE 10W40 en die is vol synt. en er is ook dus 10W40 half synt. Iemand van garage aanbevolen die vroeger met een Porsche RSR reed op Zolder.

          Kan me iemand aangeven wat deze nummers betekenen ? Raad je aan deze Agip te gebruiken ?

          Filip

            3.2 daar zou ik echt geen 5w30 of 10w30 full synthetisch opdoen ga liever voor semie synthetische olie dan vb Mobil super M 10w40. je zou wel eens overvloedig olie verlies kunnen krijgen of olie verbruik. Daarom hebben ze het niet allemaal voor maar 70 % heeft het niet graag.

              ik gebruik in mijn 3.2 Mobil Synt S 5W-40 Fully Synthetic motor oil , tot zover geen problemen , Dany

              S2

                10W30 , 10W40 of 15W40 heeft niets te maken met het feit of de olie al dan niet synthetisch is, wel alles met de stabiliteit van de olie bij verschillende temperaturen.

                Zo is een SAE 10W-30 bruikbaar in alle omstandigheden, omdat het een viscositeit (vloeibaarheids meetstaf) heeft equivalent aan een SAE 10W bij lage temperatuur en toch nog voldoende smerend vermogen heeft als een SAE30 bij hogere temperaturen.

                Het werkingsgebied van de olie is dus:
                SAE 10W-30 : 48,9°C ~ – 23.3°C
                SAE 10W-40 : 58,9°C ~ -23.3°C

                Van de SAE 15W-40 heb ik de gegevens hier niet op mijn desk, maar 15W heeft minder koudebestendigheid dus dit zal iets worden in de trend van 58,9°C ~ – 16°C

                Dus voor ons klimaat zijn al deze olieën meer dan voldoende.

                (Natuurlijk zijn alle temperaturen = omgevingstemperaturen )

                Verder is de “houdbaarheid” van een synthetische olie veel langer dan van een minerale olie. Daarom kunnen hedendaagse wagens 20.000 km tussen 2 onderhoudsbeurten waar dit vroeger 5.000 km was.
                Je volsynthetische olie elke 5.000 km verversen is eigenlijk weggegooid geld (al is er natuurlijk wel een mooie cent aan te verdienen).

                Wel heeft Mich 100% gelijk dat een synthetische olie veel dunner is dan een minerale olie. Je zal geen olielek krijgen van synthetische olie te gebruiken, maar een olielek zal wel veel sneller zichtbaar worden doordat die olie overal tussen kruipt 🙂

                  die 10W 30 lijkt me uitstekend…ook wat ze op het NL forum aanraden is goed.

                  Kleine reactie op mineraal-synthetisch: ik zou nooit volsynthetische olie kappen op de 3.2…toleranties van motorconstructie zijn in die tijd minder nauw en volsynthetische lijkt me te dun met dus meer kans op olieverbruik.
                  Volledig minerale olie is vrij dik waardoor die inderdaad minder snel zal lekken maar ze kan ook niet zo’n hoge temperaturen aan.
                  Halfsynthetische lijkt me hier dus de gulden middenweg

                7 reacties aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.