[quote=”Hansolio”:n9zofkrk]Hallo,
Er wordt veel gesproken over het reviseren van een motor. Wat houdt dit precies in? Welke onderdelen worden vervangen of gecheckt?
Tweede vraag: hoeveel kost zo’n revisie voor een 911 3.2?
Groeten,
Hans[/quote]
3.2’s zijn meestal iets goekoper af dan bv een magnesium case early 911
alu cases zeker die na 75 zijn over ‘t algemeen zo te hergebruiken
koppen en kleppen is altijd inspectie en kijken wat de score is
kan gaan van opkuisen en hermonteren, tot nieuwe valveguides en valve seats ,nieuwe keppen en tot vlakken en soms zelfs haarscheurtjes lassen
cyllinders, nikasil’s zijn meestal goed, nieuwe ringen en vamos
maar kan ook zijn dat de zuigers versleten zijn en de ringen teveel ruimte hebben..wat vroegtijdig falen veroorzaakt
nokkenassen, kunnen pitten in zitten, of niet
maar als je nokkenassen vervangt moet je ook de tuimelaars vervangen omdat die samen inslijpen
krukas.. over ‘t algemeen zijn ze goed, en gewoon polishen
soms licht krom, of in geval van een kapot lager, krassen en kapot
uiteindelijk hangt het nog altijd af van wat die motor heeft meegemaakt
das een individueel verhaal voor elke motor
soms valt het mee
soms valt het heel erg tegen
mijn 73S, open gemaakt, en ALLES behalve de krukas en de oliepomp was kaduk
alles moest gereviseerd, hersteld of vervangen worden
dat was dan 10K en nog es 1500 voor de mfi pomp
en wat prutsen
overlaatst een 3.2 open gemaakt… alles zag er nog spiksplinter nieuw uit
zelfde verhaal voor de 2.4T, as new, zelfs de lagers (voor de liefhebbers, kheb nog die 5R case)
Turbo’s en early S motoren die nog nooit open zijn geweest, daar kun meestal best rekenen op worst case scenario… zijn ferm gekietelde moteren, veel pk/liter, en dat zie je aan de inwendige componenten
944 motoren, daar kom je meestal weg met nieuwe ringen lagers en pakkingen… tenminste als ze gereviseerd worden voor er een lager dropt..of de distributieriemen falen… en dan weet je wel hoe laat het is
gelukkig veel 2e hands te vinden en stukken goekoper dan 911
ook opletten over wat men onder revisie verstaat
sommige “specialisten” zeggen revisie, en hermonteren alles gewoon met bare minimum aan kosten.. sommige doen enkel de koppen (topend revisie),
sommige “specialisten” die vervangen alles per defaut, wat niet altijd nodig is…
zorgen dat je bij een goeie shop zit, iemand die volledige revisie voor 3K belooft is een prutser… voor 3K heb je niks, met moeite genoeg om motor te droppen en met nieuwe pakking kit te hermonteren…
als je een revisie laat doen, zorg dan dat je goed geinformeerd bent, dat diegene die het werk voor je doet, de moeite neemt om jou uit te leggen wat ie doet, en te documenteren wat ie doet, het gaat over veel geld, en je kan niet in de motor kijken als ie draait…