Motor stukgelopen

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Motor stukgelopen

  • Maker
    Discussie

  • Black Dragon
    Deelnemer

      ik heb hier ‘n lastig probleem.

      Heb onlangs ‘n porsche carrera gekocht (3.6) .

      Nu heeft m’n garagehouder me opgebeld gehad dat er te weinig olie in zou zitten. En dat heeft hij dan bijgevuld. NU blijk blijktbaar dat hij met niet lopende motor gepeild had. En dus volgegoten had tot het meetbaar was op de meetstok (3 liter ongeveer)

      Nu met naar huis te rijden heb ik een kleine 15km wel even doorgereden gehad, ff doorgetrokken en daarna ff aan 200 per uur gereden. Wat overeen kwam met ongeveer 5500 toeren dacht ik me te herinneren. Oliedruk en dergelijke was allemaal normaal.

      Nu kreeg ik net voor de afslag de melding dat de oliedruk te laag was, en heb onmiddelijk de motor afgegooid…. Uiteraard was het kwaad al geschied. bekeek de motorolie en één en al witte smurrie in de oliestop (koelvloeistof bij het water). En bij het starten van de motor uiteraard helaas ‘n zwaar takkend geluid….

      Wat ik me nu afvraag, is dit doordat er in mijn ogen teveel olie heeft ingezeten, of was hier eerder al iets aan de hand ? Want water bij de olie…. dat moet natuurlijk ergens van komen. Gaat dit om ‘n gescheurde cillinderwand of weet ik veel wat ?

      Alvast vriendelijk bedankt.

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 94)
      • Geweldig….zit nog veel gecompliceerder ineen dan ik al dacht 🙂

          hartech engine rebuild porsche 996 3,4L timelaps https://player.vimeo.com/video/196262371

          [video width=425 height=344 type=vimeo]196262371[/video]

            Gek dat de verkoper moet dokken :

            “Verkoopt een tweedehandsauto in de staat waarin hij zich bevindt.” Staat toch in de verkoopovereenkomst?

              haha..scherp. Nu ja, jammer van je tijd, Wez, maar blij dat het achter de rug is, neem ik aan.

              Ter info, ik heb bij mijn AKK een inspectie via endoscoop laten doen bij cylinder 4-5-6, om zeker te zijn dat er geen krassen op de wanden stonden. Toch al iets meer “zekerheid”.

              Groeten en succes met de jacht op een 996 Turbo 🙂

              PB

                Ik hoop voor jou dat er net wel druk op je Turbo zit. 😉

                  zoals beloofd zou ik hier posten hoe alles afgelopen is.

                  De vorige eigenaar heeft uiteindelijk porsche in gebreken gesteld (omdat hij de wagen had binnen gedaan voor ‘n controle op het oog de wagen te verkopen). Uiteraard door de vaststellingen die mijn garagehouder gedaan had, is er ‘n expertise gekomen, waar zowel ik, de vorige eigenaar, en de eigenaar van de porsche garage aanwezig was.

                  Na ‘n hevige discussie heb ik samen met m’n garagehouder geëist dat er ‘n oliestaal naar het labo gestuurd zou worden. Hieruit is gebleken dat de vorige eigenaar vaak olie bijvulde, en heeft ie ook toegegeven dat het rode lampje van de olie af en toe wel eens ging branden. Uiteraard kan ‘n porsche garage hier niet verantwoordelijk voor gesteld worden, want meneer vulde dan doodgewoon wat olie bij, en heeft niets gemeld gehad bij de garage over dit voorval. De volledige schuld is onherlegbaar aangetoond bij de vorige eigenaar, en niet bij porsche zelf.
                  Uiteindelijk ben ik met de eigenaar op die manier overeen kunnen komen dat de wagen particulier verkocht werd, en dat hij het verlies bijpaste (kwam goedkoper uit dan alles herstellen).

                  Uiteindelijk is ‘n wagen kopen zonder keuring voor verkoop geen garantie of je ‘n goede motor krijgt. Want dit test men gewoon niet op ‘n keuring , en kunnen ze alsmin zien ! Om maar even bij te lichten op de insinuaties van sommigen hier.

                  Al bij al heb ik dit verhaal kunnen afsluiten, jammer genoeg even geen porsche. Maar we gaan even doorsparen, en hoop dan als de tijd en financiën het toelaten, direct een porsche turbo te kunnen kopen. Allesinds, er zit geen druk op 🙂

                    [quote=”python” post=189826]Ik ken weinig van waterkokers maar blijkbaar is er hier toch wel wat fout gegaan.
                    3 Liter olie is toch niet niks , ik weet niet in hoeverre ze die dingen kunnen uitlezen maar ik hoor dat ze zelfs gemaakte toerentallen enz. kunnen terug vinden dan zou ik het nogal raar vinden dat ze geen 3 liter te weinig olie opmerken :think:

                    Frappant om te zien hoe een half autoforum blijkbaar moeilijkheden heeft met zijn oliepijl te controleren 🙄
                    Als we onszelf willen zien als voorstaanders van een hoogstaand merk dat zijn sporen in de autosport heeft verdiend ,als personen die het pure rij genot in een PORSCHE weten te vinden en prefereren boven andere merken.
                    Dan zou je veronderstellen dat men toch op zijn minst zijn eigen oliepijlstok weet te vinden.[/quote]

                    + 1

                      heb em zeker niet onder de marktwaarde gekocht aangezien ze allemaal rond die prijsklasse staan wat ik ervoor gegeven heb. Maar dat even erbuiten gelaten.

                      Nico heb je even ‘n pm gestuurd. Deze technische informatie was waar ik eigenlijk ‘n beetje naar op zoek was.

                      Greetz

                        [quote=”Bert V.” post=190862]Of de motor op hol slaan :popcorn:[/quote]

                        Motor zal niet snel op hol slaan aangezien er geen turbo op staat.

                        Te laag oliepeil geeft smeerschade aan de meest gevoelige onderdelen voor gebrekkige smering, zoals de lagering tussen drijfstangen en krukas.

                        Daarnaast heeft deze motor distributiekettingen die gespannen wordt door hydraulische kettingspanners, de hydraulische kettingspanner wordt op druk gezet d.m.v. motorolie die(dankzij de oliepomp) in de kettingspanner geleid wordt via een boring in het motorblok.

                        indien gebrekkige smering zal de distributieketting onvoldoende spanning geven op de kettinggeleiders en zal de ketting beginnen ‘slagen’. Hierdoor kan de distributietiming verspringen waardoor de kleppen niet meer op het juiste moment open en toe gaan volgens de motor zijn arbeidsdiagram.
                        Wanneer dit het geval is zullen de kleppen de zuigerbodems raken met motorschade tot gevolg.

                        Wat hier niet gebeurd is trouwens 🙂

                        Ik denk eerder in de richting van de oliekoeler

                        de oliekoeler heeft het begeven, deze heeft de olie vermengd met de koelvloeistof, motorolie zal altijd naar de koelvloeistof gaan en niet omgekeerd daar er meer druk op de motorolie zit.
                        Dit geeft natuurlijk een gebrekkige koeling doordat de koelvloeistof vervuild is en doordat de koelkanalen komen toe te zitten. Daarnaast gaat er steeds minder olie in het motor zitten waardoor gebrekkige smering optreed dan krijg je weer de bovenstaande symptomen.

                        Enkel wat ik denk, weet het natuurlijk niet zeker, heb de motor niet gezien.

                        Mag ik vragen aan de topic starter wie aangesteld werd om de expertise uit te voeren? Of welk bureau er aangesteld werd?

                          Of de motor op hol slaan :popcorn:

                            “De Marktwaarde”
                            Deze dage zit er veel speling op Bij de 996

                            Soms zelfs zo laag , dat ik DENK:
                            Ik doe mijn 968 cabrio weg
                            Voor een 996 cabrio
                            (Voor een aantal jaartjes dan wel).

                            Maar dat heeft een rede waarom ze zo goedkoop zijn .!!?
                            (dus blijf ik bij mijn 93’er :driver:)

                            PS:
                            -iets te veel olie: gaat de motor niet stuk.( wel niet goed).

                            -veel te veel olie : Dan zal je het heel zeker wel zien bij het rijden . ( HEEL VEEL rook dat languit blijft volgen op de weg zo hoog en zo breed als de wage is) kan je niet langs kijken .
                            Als je dan toch zal blijve door rijden ……
                            Zal er wel iets stuk kunne gaan ..

                              Ik weet niet maar indien de verkoper particulier is en zijn auto verkoopt met een verkoopcontract waarin staat dat de auto verkocht wordt in de staat dat die zich bevindt, dan heb je weinig te koeken denk ik. Zeker als de aankoopprijs lager is dan de marktwaarde. Nu ik weet niet in welke omstandigheden de auto is gekocht.

                                Zulke draadjes waar mensen problemen bespreken over zaken die zijn misgelopen zijn dikwijls goede informatie die later bruikbaar kunnen zijn als je zelf voor een aankoop staat. Toch vind ik dat hier het verhaal langs alle kanten rammelt. Vooral het verhaal van de olie is op zijn zachts gezegd opmerkelijk. Een wagen waar normaal gezien een 8 liter olie inzit, heeft 3 liter te weinig en het olie lampje brandt niet?!??

                                  Succes met de afwikkeling en hopelijk valt het mee en is het weer snel in orde!

                                    Ik zal het verder zelf wel uitklaren en zal uiteindelijk wel posten hoe het afgelopen is.

                                    Voor sommige bedankt voor de antwoorden. Op deze manier toch wat kunnen opsteken. Mijn dank hiervoor.

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 94)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.