MOTORNUMMER / TYPE MOTOR

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 MOTORNUMMER / TYPE MOTOR

  • Maker
    Discussie
  • Dag iedereen,
    Heb mijn Porsche 911 sc vqn 1983 nu sinds een weekje.
    Ik heb wat twijfels over de exacte motorvemogen vqb mijn SC.
    Ik heb hem in Nederland gekocht maar oorspronkelijk werd hij aan de eerste eigenaar in Amerika geleverd. Hij heeft dus ook, de brede bumper stoorubbers; de speciefieke pinkers,…
    Nu de motor, of beter het motorvermogen. Is het een 180 of 204 pk ?
    Het chassis nummer dat ingeslagen is op de dwarsbalk boven de vooras is : WP0ZZZ91ZDS120127. Maar het chassis nummer op het type plaatje dat in de opening staat van de linker (chauffeur) deur staat is het nummer hetvolgende : WPOAAO919DS120127.
    Deze nummer komen niet overeen, komt het omdat het een Amerikaase uitvoering is ?
    Nu me motor nummer : hiervoor heb ik twee nummer gevonden, de ene op de bovenkant van de turbinehuis : nummer 930 106 102 OR. De andere nummer ingeslagen op het recht stukje net rechts onder de turbine, nummer : 64D0205.
    Nu heb ik ook al wat gesurfd en op de volgende site staan de twee motornummers weergegeven, :
    http://www.adelgigs.com/911scproductiondata.shtml
    maar welk geeft inderdaad aan of het een 180 of 204 pk. En wat is het technisch verschil tussen een 180 pk en 204 pk ? Kan een 180 pk gemakkelijk omgebouwd worden naar 204 pk ?

    Bedankt voor jullie hulp
    TIM

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
    • [quote=”TIM23ie”:1d34ccu0]Bedankt Luc,
      Dus het zou een 204 PK US zijn ? Heeft dit bestaan ?
      Nu even over de oliedruk. bij warme motor gaat hij niet naar 4 a 5 bar,. maar bij welk toerental bedoel je dan wel ?
      Heb voor alle zekerheid een nieuwe olidruk sensor gekocht, degene die gemonteerd wordt bij de leiding van de Hydraulische kettingspanner. Doordat ik Aico heb kan ik door de Airco pomp en zijn steun er moeilijk aan zonder aico pomp en steun er eerst af te halen. Moet die gebeuren of bestaat er een speciaal gereedschep waarmee het vanaft de bovenkant kan van de olidruk sensor ? ZOou kunnen, de olie druk densor heeft namelijk een streep, dus met een speciale dopsmeutel met een gleuf op die plek,…..
      Bedankt Luc[/quote]

      Als de wagen warm staat en je geeft dan eens flink gas zou hj zeker naar de 4 a 5 moeten gaan. En voor het demonteren heb je eigenlijk niets speciaal nodig hoor.

      Luc

        204 of 180 pk?
        Ik heb juist een 911 SC overgenomen met een 180pk us motor; motornummer 638xxx maar met koelventilatorbehuizing 930 106 xxxx

        Dus nu 204 pk of niet? 😆

        De ventilator/alternator kun je overplaatsen, dus die nummer ook. 😉

        Klopt wel dat het type motor 930 en volgende bepaalt welk type het is, maar de ingestampte motornummer kan de enige indicatie zijn, indien de cilinders niet veranderd zijn tenminste 😕

        I

          Je kan ook gewoon de compressor van je airco even “aan de kant leggen”
          De aandrijfriem er afhalen en de compressor losvijzen zonder de aansluitingen te demonteren.

          Dit kan je ook best doen bij een groot onderhoud als je motor er uit moet.
          Zo verlies je de freon niet hé 😉

            Bedankt Luc,
            Dus het zou een 204 PK US zijn ? Heeft dit bestaan ?
            Nu even over de oliedruk. bij warme motor gaat hij niet naar 4 a 5 bar,. maar bij welk toerental bedoel je dan wel ?
            Heb voor alle zekerheid een nieuwe oliedruk sensor gekocht, degene die gemonteerd wordt bij de leiding van de Hydraulische kettingspanner. Doordat ik Aico heb kan ik door de Airco pomp en zijn steun er moeilijk aan zonder aico pomp en steun er eerst af te halen. Moet dit gebeuren of bestaat er een speciaal gereedschap waarmee het vanaft de bovenkant kan van de olidruk sensor ? Zou kunnen, de olie druk densor heeft namelijk een streep, dus met een speciale dopsmeutel met een gleuf op die plek,…..
            Bedankt Luc

              Bedankt Luc,
              Dus het zou een 204 PK US zijn ? Heeft dit bestaan ?
              Nu even over de oliedruk. bij warme motor gaat hij niet naar 4 a 5 bar,. maar bij welk toerental bedoel je dan wel ?
              Heb voor alle zekerheid een nieuwe olidruk sensor gekocht, degene die gemonteerd wordt bij de leiding van de Hydraulische kettingspanner. Doordat ik Aico heb kan ik door de Airco pomp en zijn steun er moeilijk aan zonder aico pomp en steun er eerst af te halen. Moet die gebeuren of bestaat er een speciaal gereedschep waarmee het vanaft de bovenkant kan van de olidruk sensor ? ZOou kunnen, de olie druk densor heeft namelijk een streep, dus met een speciale dopsmeutel met een gleuf op die plek,…..
              Bedankt Luc

                Effe uitleg van de nummer

                vb 64D0205

                we zien hier dus 8 digits
                de 1 ste nummer is en 6 en staat voor 6 cyl. engine
                het 2 de nummer is een 4 en staat idd voor USA en 3 staat voor Europ en een 5 voor europ en canada
                het 3 de is hier een D en staat dus voor het bouwjaar dus een D is 1983 en E 1984 en een F voor 1985 en zo loopt het verder op
                de andere en laatste 4 in dit geval is de serie nummer van de motor

                Dus sorry maar ik was effen verkeerd het gaat hier dus duidelijk over een USA motor van 1983

                930 106 102 OR deze nummer geeft zeker aan zoals ik heb verteld dat het gaat over een 204 pk

                De olie druk blijkt me zeer normaal te zijn op statio. toerentalen als je gas geeft gaat hij dan naar 4.5 of zelf 5 ?

                2000 toeren is wel geen statio. toerental
                Luc

                  Heb even de inspuitleiding naar de injectoren nagekeken en het zijn stqlen leidingen.
                  Heb ook even bij Porsche Import gebeld en daar zeiden ze dat het nummer dat rechts onder de turbine geslqgen is (vertikaal), dus het nummer 64D0205 overeen komt met een US motor, dus 132 Kw/180 Pk.
                  Maar, het nummer dat aan de bovenkant van de turbine huis zit, nummer 930 106 102 OR, overeen komt met 930 10, en 10 staat voor een 3,0liter motor 204 pk,….Denk toch dat het een 180 pk moet zijn, je vervangt gemakkelijk een turbine(huis) door een van een 204 pk niet ?
                  Wls iemqnd anders het anders zou weten ?
                  Bedankt
                  TIM
                  Verder had ik ook nog een vraagje omtrent oliedruk afgegeven door de oliedrukmeter.
                  Voordat ik vorige week de auto kocht heeft de garage , terwijl ik wachtte, de olie ververst en olifilter. (olie 5W40 full synthetic)
                  BIj koude motor is de oliedruk bij 2000 t/min ongeveer 2,5 bar. Bij warme motor zakt het aanzienelijk, dan is het maar nog 1,5-1,7 bar bij 2000 t/min.
                  Is dit normaal ? Zij de oliedruk zemders en meters te betrouwen ?
                  Groetjes en nog eens bedankt !
                  TIM

                    Ik kan ook mis zijn hé Luc, maar ik dacht dat de ingedrukte nummer aan de voet van de ventilator/alternator de motornummer is. Die ventilator kan van een andere komen?

                    Groet 8)

                      Effen ook iets vertellen hé

                      motor code 930.10 is een 150kw/204 din ps
                      motor code 930.09 is een 138kw/188 din ps

                      en hij vertelde hier toch ‘Nu me motor nummer : hiervoor heb ik twee nummer gevonden, de ene op de bovenkant van de turbinehuis : nummer 930 10 6 102 OR. De andere nummer ingeslagen op het recht stukje net rechts onder de turbine, nummer : 64D0205.’
                      en wat zie ik daar 930 106 102 or

                      Ik kan ook mis zijn hoor

                        Beste Tim

                        je motornummer geeft idd aan dat het om een 180pk us-model gaat.
                        Volgens mijn ‘bijbel’ bestaat WPOZZZ en dan op het einde 120.. niet!
                        WPOAAO919DS120127 lijkt me het juiste nr en dat geeft het zelfde resultaat qua pk’s.
                        Doe eens navraag in een keuringsstation en als je niet tevreden bent proberen de auto terug te ‘geven’ aan de leugenaar in Nederland.
                        Ik wil je niet kwaad of bang maken, met 180 Pk kom je ook wel vooruit hoor…
                        Misschien is er wel een logische verklaring voor de 2 verschillende nummers?
                        Succes en hou ons op de hoogte.

                          Hij is nog niet in Belgie ingeschreven maar wel gededouaneerd.
                          Hij is wel sinds 1995 in Nederland ingeschreven.
                          Ben wel een beetje teleurgesteld dat hij maar 180 pk heeft en geen 204.
                          De verkoper had mij nog verzekerd dat het een 204 pk uitvoering was.
                          Is het rijgedrag tussen een 180 pk en 204 pk heel sterk te voelen ?
                          Groetjes
                          TIM

                            Tja, ik had het al een paar keer gevraagd.
                            Je motornummer 64Dxxxx komt overeen met de US 3 liter, 180 pk 😕 ….

                            De 204pk hebben metalen benzineleidingen naar de injectoren, de US flexibele leidingen. Dit kan wel al aangepast zijn.
                            De compressie van de 204pk is 9,8:1 en de 180pk US van ’83 heeft 9,3:1.

                            De 188pk versie in europa had al andere nokken en andere toleranties van de onderdelen. De 204pk gaat nog een stap verder.
                            Misschien dat jouw auto al een katalysator heeft, daar kun je al mee beginnen.

                            Raar: je hebt een ingeslagen nummer dat een Europees chassisnummer is van een ’83 er; het nummer op het plaatje is ofwel ’82 of ’83 US…. 🙁

                            Is de auto al ingeschreven in België? Die nummers kunnen problemen veroorzaken. 🙁

                            Groeten,

                            Robbie

                          12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.