Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › motronic wil niet meer…
- Dit onderwerp bevat 102 reacties, 18 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 4 maanden geleden door F.
-
MakerDiscussie
-
24 december 2013 om 00:52
Toen ik een paar weken geleden op de keuring stond viel ineens de motor stil. Er gebeurde niets meer, takelen was de enige optie. Verleden week tot de constatatie gekomen dat de motroninc van mijn 3,2 1986 het niet meer doet.
Iemand een idee waar ik deze zou kunnen laten herstellen of waar ik pvoor een redelijke prijs aan een goed exemplaar zou geraken?
-
MakerDiscussie
-
proberen waard van een bmw die nog te vinden zijn en aan een betere prijs
maar we zoeken nog verder
http://forums.pelicanparts.com/1294693-post12.htmlKarl, ben je hier iets mee ?
Hij is toegekomen! (defect natuurlijk)
Even de nodige info om eentje te kunnen vinden die me kan verder helpen.
De gegevens die er op staan (en dat is niet veel):
-0 261 200 051
-911 618 111 000
-klein geel stikkertje met vermelding :E 83094 JBDe defecte IC’s zijn: (F1)2438 van Interdesign of Ferranti en Bosch 0127
Daarme zou het geknipte materiaal moeten kunnen gevonden worden…
Ik weet nog niet wat het mij zal kosten maar ik vermoed dat het +/-80€ zal zijn (60+BTW+verzending)
Om er eentje te bestellen wacht ik nog tot ik de mijne terug heb om zeker te zijn dat ik dezelfde referentie koop. Blijkbaar zijn er dus meerdere referenties en die passen niet onderling (?)Bij die goedkopere op ebay moet je wel opletten, dit is precies meestal met core en die komen van US. zal dus nog wat transport bijkomen ook 😕
van zodra hij terug is in mijn bezit zal ik eens kijken wat de referenties zijn van de motronic en van de chip die het probleem is. dan kunnen we allen samen zoeken 😀 :relaxman:Ik heb er zonet 2 zien staan op e-bay
Krijg de link hier niet in :bounce:
Enkel de foto :think:
Anyway, kosten iets van een 375 € met garantie.Het kan wel eens de boosdoener zijn:
3. S100 – The mystery chip: the F12438. According to what I’ve read, this is the only custom part in the DME* and is the only part you couldn’t buy for less than $5 from DigiKey and replace. It’s apparently a custom chip designed by Bosch to drive/read the reference and speed sensors. If this goes, time for a new DME.
Da’s inderdaad pech hebben.
Wat moet je ze nu betalen dan?
P.S. Ik kan me wel voorstellen dat er ‘chips’ gemonteerd zijn op die printplaat waar alle data op staat m.b.t. inspuiting e.d. maar misschien is het dan nog een optie om die chips te vervangen door gemodificeerde chips zoals je hier kan lezen.
Enfin… misschien beter eens afwachten wat er exact stuk is maar dan heb je alvast wat leesvoer en misschien weer wat hoop 😐Dat is om te :bounce: :bounce: :bounce:
Ik ben geen elektronicus, verre van, maar dat begrijp ik echt niet.
Die dingen worden toch gemaakt met componenten van elders ?
Of ontwikkeld en bouwt Bosch al die onderdeeltjes zelf ?
En dat ene dingetje welk ontbreekt is nergens meer te vinden ?
Vele vraagtekens , met als resultaat dat ik al ongerust begin te worden .
Mijne motronic is tenslotte ook al 27 jaar, kans dat er dan iets stuk gaat is reëel.
Moet er niet aan denken dat het maanden duurt alvorens een oplossing hiervoor kan gevonden worden.
Hoe dan ook, keep us posted :respect2:Lieve mensen, het verdict is gevallen!
NIET HERSTELBAAR!
Ze gaan met de motronic terugsturen en eens hij hier is zal ik alle referenties die van belang kunnen zijn hier eens neerschrijven. Misschien komt iemand wel een bruikbare motronic voor mij tegen.
Ik hoop in elk geval tegen de zomer opnieuw te kunnen rondsnorren…Klopt is voor de LMM , ik zal er met mijn hoofd even niet bijgezeten hebben 😳 :bounce:
Ik heb de link nog eens geopend en als ik het goed versta is het inderdaad enkel er vervanging van de luchtweger.
“Durch das im Adapterkabel integrierte Steuergerät werden die Masseninformationen (kg/h) des MAF Sensors mathematisch exakt auf entsprechende Volumeninformationen (m³/h) umgerechnet und an das Motorsteuergerät gesendet.”
=> De info wordt dus gewoon versleuteld en doorgezonden naar de Motronic.Spijtig genoeg dus niet de oplossing voor dit probleem lijkt me.
Hetgeen Wim heeft laten zien is een vervanging voor de LMM, toch geen alternatief voor de motronic of vergis ik mij ?
Da’s inderdaad geen goed nieuws 🙁
Vooraleer ik bij Bercu uitkwam om de mijne te laten herstellen had ik ook eens prijs gevraagd voor zo’n programmeerbare ECU (welke ook in racerij-toestanden gebruikt wordt) maar dat was een zeer kostelijk alternatief dus als dat van Wim iets is lijkt me dat nog de beste oplossing moest de jouwe echt onherstelbaar zijn.
Voordeel is dan dat je ook nog een upgrade hebt (in tegenstelling tot een 2de hands motronic-stuurdoos).
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.