Nieuw oldtimerstatuut???????

Home Forum Porsche Talk Nieuw oldtimerstatuut???????

  • Maker
    Discussie
  • Ik kreeg deze middag telefoon van mijn vader IVM het oldtimerstatuut.
    Mijn pa zou in het één nieuws een kleine reportage gezien hebben waar ze hebben gezegd
    dat de leeftijdsgrens van 25 naar 40 zou opgetrokken worden????
    Iemand hier die ook die reportage gezien heeft?
    Ik vind er allesinds niets van terug op het net :bounce:

15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 94)
    • “Oldtimer” bepaalt noch de biv noch de tax
      Het is de leeftijd welke bepalend is voor de afte dragen bedragen aan de staat

      Heel wat van de ‘”betere” oldtimers kosten evenveel of meer dan een recente wagen.
      Waarom zouden op deze oldtimers dan geen plaatje kunnen van 1.000 euro voor personalisatie?
      In tegenstelling tot jaarlijkse taks is dit immers een éénmalige kost.
      Ter info: bij mij hangen er gewone platen op hoor :engeltje:

      Last not but least
      Mensen welke oldtimers als extra wagen hebben (en dus volgens mij gerust met een oldtimerplaat mogen rijden; ook een naar het werk of de kids afzetten aan het school, zeker als de zon schijnt :coolness: ) betalen al alle taksen op hun gewoon wagens.

      PS: ik heb 3 wagens als gewone wagen inschreven en ben dus zeer blij dat de 2 andere “voordelig” zijn qua taks. Aangezien ik niet met alle 5 tegelijkertijd kan rijden, vindt ik het immers niet nodig om op alle 5 vollenbak taks te betalen. Tegen dat de centjes in mijn tas zitten, hebben ze ze in Brussel al genoeg afgeroomd.

        [quote=”john.beton.” post=181201]net ook gelezen HIER
        ik had thans graag een gepersonaliseerde plaat gehad op de oldtimer en desnoods beginnend met een O maar de staat zal het geld niet kunnen gebruiken zeker?
        en toch stoefen ze over de opbrengst ervan :bounce:[/quote]
        Ergens toch normaal. Je schrijft en wagen als oldtimer in omdat je dan quasi nul taksen moet betalen. Maar wel 1000 euro voor een gepersonaliseerde plaat willen ophoesten? Ik wil niet op tenen trappen maar dat is toch een beetje van de pot gerukt.

          [quote=”icepo” post=180224]oldtimers moeten in originele staat zijn en daarnaast zegt de wetgeving dat de controle van een oldtimer beperkt is. Dit zorgt voor een grote willekeur op dit moment.
          Een wagen die bvb met bepaalde aanpassingen zelfs voor dagelijks gebruik verschillende jaren gekeurd werd kan plots een rode kaart krijgen.
          Als er iets niet volledig origineel is of je kan het niet aantonen ben je de sigaar.
          En dat kan echt om belachelijke dingen gaan: velg plus banden van een turbo model(afkeur),…
          Indien de regels erdoor zouden komen dat er om de 3 jaar gekeurd wordt bvb voor een oldtimer dan gaan er veel problemen opduiken.
          Wat er nu veelal gebeurd: je hebt een projectauto: laat die als oldtimer keuren(hoef je nu nooit meer terug te gaan) en dan komt er een gelast rolkooi, ander blokje en dergelijke in. Die mensen gaan een probleem hebbe[/quote]Is al een regel die er komt. En vooral dit gaat veel oldtimers in België definitief van straat houden. Is de zoveelste stap in het volledig bannen van oldtimers. De reden er achter is heel simpel te vinden. Er zijn steeds meer en meer goede wagens van +25 jaar oud (vb. 964). Opeens worden die als daily gebruikt en is dit een wagen met hoge CO uitstoot en quasi nul aan taksen. Dus die moeten er uit. De regel die nu in Nederland is (van 25 naar 40 jaar voor oldtimer) is/wordt een Europese regel. Dus tegen 2016 is dit overal van toepassing. Plus dat ze nu ook al een soort heksenjacht gaan doen op oldtimers die voor woon/werk en schoolverkeer worden gebruikt (voor de 18 jarige student met zijn oldtimer Golf GTI en de arbeider met zijn oude Ford mustang).

          En offtopic maar de lichte vracht is het volgende waar in 2016 een kruis kan over gezet worden (en dit is geen cafépraat maar het dossier dat op tafel ligt zelf even mogen inzien). De dodge ram, mercedes AMG Break of Ford Focus RS in lichte vracht : niet meer mogelijk dan.

            [quote=”cabrio wim” post=181239]Daarbij vallen remmen die omgebouwd zijn van trommel naar schijf od leidingen van rubber naar staal niet onder de regeling omdat dit veiligheid verhogend is.[/quote]

            Verbouwen met oog op veiligheid? Dat heet in België “gangsterpraktijken”. 😉 Die uiteraard zwaar bestraft dienen te worden.
            Ze hebben liever dat je verongelukt zodat ze een excuus hebben om op dat stuk weg weer een flitspaal te kunnen zetten. 😈

            Wim

              [quote=”ducuzzi” post=181230]
              Hoe doen ze dit in onze buurlanden? Als ik me niet vergis worden de wagens ginds gekeurd inclusief aanpassingen.
              [/quote]

              Klopt helemaal, hoe zou ik anders mijne nog op de weg krijgen. 💡

              Bij ons hebben we de 33% regeling, en dat houd in dat ik 33% aan mijn auto verbouwen.
              Dus ik mag carrosserie veranderingen aanpassen, dus een volledige kit zetten o.i.d of motorische/techniek aanpassingen doen, maar niet beiden tegelijk want dan zij ik op 66%.
              Daarbij vallen remmen die omgebouwd zijn van trommel naar schijf od leidingen van rubber naar staal niet onder de regeling omdat dit veiligheid verhogend is.
              Nu zit er ook een trucje bij, je gaat met de eerste verandering (motor) naar de keuring, en als je de papieren hebt is de auto gekeurd voor dagelijks gebruik.
              Daarna kun je deze 33% weer gebruiken voor andere aanpassingen, want je hebt de eerste keuring goed doorstaan.
              Verder worden de auto’s wel gekeurd op bouw en laswerk en of dit deugdelijk is gebeurd, en is dit niet goed is het ook afkeur.
              Banden en/of wielen is bij ons ook geen probleem, zolang ze maar niet buiten de carrosserie komen.

              En wat ik al eerder hier geschreven heb, een auto die in een lidland op kenteken gestaan heeft en een geldige keuring heeft is, is een lidstaat land verplicht deze auto en keuring over te neem omdat dit geschreven staat in het eu verdrag.

              Heb het nog al eens hier geschreven, nee een jonge advocaat die naam wil mken in de hand, en laat deze een proefproces tegen de staat aanvragen/beginnen over dit onderwerp.
              Hij zal met glans deze zaak winnen en naam maken, plus voor vele mensen een deur openzetten om van dat gezeik bij jullie af te zijn. 💡

              Klein voorbeeld van Timo zijn 330D uit Duitsland:
              Deze beamer is gekocht eind vorig jaar en zat nog een keuring op van 2 jaar, dus deze keuring van de TUV loopt door, en Timo zijn auto moet pas oktober 2015 naar de keuring bij ons, ondanks dat hij ouder is dan 4 jaar en normaal dan elk jaar moet.

              Hoop dat het zo duidelijk is, en lig er niet van wakker, want jullie hebben weer andere plusteken tegenover Nederland. :mrgreen:

                Vb van de keuring 964 van mijn maat afgekeurd omdat er geen borgpen op de regelbare vering zit. Wij tekening mee van opc maar niets hielp afgekeurd .Dit is een wagen van bwj 92 en ze weten het al ni meer.
                Bij een 964 zit geen borgpen op de verstelbare vering :puke:

                  Europa ging zoveel makkelijker zijn…maar koop geen auto met aangepaste veren uit Duitsland of Frankrijk of Nederland of ander land uit de unie want die zijn echt niet gepast voor onze mooie vlakke wegen :mrgreen:

                    apenland waar wij wonen *********delete door mij zelf 😳 :drink: :drink:

                      ze zullen op de keuring wel af en toe in de haren wrijven, er zijn hier jongens die daar nu al een boek kunnen over schrijven 🙁

                        Ik was nog niet klaar… 😆

                        Hoe doen ze dit in onze buurlanden? Als ik me niet vergis worden de wagens ginds gekeurd inclusief aanpassingen. Toch als de aanpassing correct werd uitgevoerd met “gekeurde” producten, geschikt/veilig voor de weg.

                        Binnen enkele jaren zien we dus enkel nog origineel, af fabriek geleverde modellen…

                          Dus de leuke projectauto’s of f-modellen met SC of 3.2 motor zullen niet meer op de weg kunnen…!? Is de kennis op de keuring voldoende om de verschillen voor alle merken op basis van bouwjaar te kennen? Dit zal nog wat geven

                            Als je een gelijkvormigheidsattest hebt wel ja, anders (zoals in mijn geval) verplicht oldtimer.
                            Maar kom, met de nieuwe regeling gaat “mijn” oldtimerplaat er niet meer uitzien als een oldtimerplaat :first:

                              Dus, als je toch een gepersonaliseerde nummerplaat op je oldtimer wilt, normaal inschrijven (wel met minimumbelasting en BIV) en jaarlijks naar de keuring

                                net ook gelezen HIER
                                ik had thans graag een gepersonaliseerde plaat gehad op de oldtimer en desnoods beginnend met een O maar de staat zal het geld niet kunnen gebruiken zeker?
                                en toch stoefen ze over de opbrengst ervan :bounce:

                                  Blijkbaar weer iets nieuws van kracht vandaag.
                                  De Oldtimers die vanaf vandaag worden ingeschreven zullen terug een nummerplaat hebben die begint met een O
                                  O-AAA-111 bijvoorbeeld en geen kans meer op een gepersonaliseerde nummerplaat 🙄

                                15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 94)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.