Nieuwe nummerplaten in een mum van tijd geleverd… tot zelfs op de dag van de aanvraag…

Home Forum Zeverhoekje Nieuwe nummerplaten in een mum van tijd geleverd… tot zelfs op de dag van de aanvraag…

  • Maker
    Discussie

  • Sensa911
    Deelnemer

      Dit interview stond gisteren 19/11/2015 in De Tijd (connect)
      Is dit merkbaar in de praktijk??

      [i][hide]Nieu­we num­mer­plaat in een mum van tijd ge­le­verd

      Met de in­voe­ring van de Eu­ro­pe­se num­mer­pla­ten, be­sloot de Di­rec­tie In­schrij­vin­gen Voer­tui­gen (DIV) van de nood een deugd te maken. Pro­duc­tie en le­ve­ring van de num­mer­pla­ten wer­den uit­be­steed. Ge­volg? De over­heids­ser­vi­ce gaat een pak snel­ler. En de DIV kan zich meer op haar kern­ta­ken toe­leg­gen.

      En­ke­le jaren ge­le­den stond de Di­rec­tie In­schrij­vin­gen Voer­tui­gen (DIV) voor een grote uit­da­ging. ‘In 2010 be­slis­te België om over te scha­ke­len op de uit­rei­king van Eu­ro­pe­se num­mer­pla­ten. Vroe­ger be­heer­de de FOD Mo­bi­li­teit dit vol­le­dig zelf. De bur­gers vroe­gen hun num­mer­plaat aan en haal­den die op bij een van de tien DIV-an­ten­nes. Of ze vroe­gen de plaat schrif­te­lijk of via hun ver­ze­ke­raar aan en lie­ten die be­zor­gen onder om­slag’, be­schrijft Jean-Marc Mo­l­ein van de DIV, waar hij bud­get­ver­ant­woor­de­lij­ke is. ‘Sinds de in­voe­ring van de Eu­ro­pe­se plaat moet bij elke eer­ste in­schrij­ving een plaat wor­den uit­ge­reikt. In het begin be­te­ken­de dit een stroom van 150.000 pla­ten per maand. Deze vo­lu­mes kon­den wij lo­gis­tiek niet or­ga­ni­se­ren. We had­den daar ook geen er­va­ring mee. Daar­om keken we uit naar een part­ner die een aan­tal taken kon over­ne­men.’

      ‘De le­ve­ring van de pla­ten ge­beurt nu de dag na de aan­vraag. Er is ook een spoed­pro­ce­du­re om de dag zelf te le­ve­ren. Dat is veel snel­ler dan vroe­ger’

      Jean-Marc Mo­l­ein
      bud­get­ver­ant­woor­de­lij­ke DIV

      Het hele ta­ken­pak­ket

      De DIV eiste van de kan­di­daat-part­ner dat die al­tijd ge­noeg ken­te­ken­pla­ten en blan­co in­schrij­vings­do­cu­men­ten op voor­raad zou heb­ben. Hij moest ook de ge­per­so­na­li­seer­de do­cu­men­ten af­druk­ken en de pla­ten aan­ma­ken, en die samen tegen be­ta­ling aan de voer­tuig­be­zit­ter le­ve­ren. De part­ner zou ook an­de­re ad­mi­ni­stra­tie­ve do­cu­men­ten moe­ten aan­ma­ken en op­stu­ren. Uit­ein­de­lijk werd de part­ner de tij­de­lij­ke ven­noot­schap bpost-Spe­os. Speos is een be­drijf van de bpost-groep dat zich toe­legt op de be­han­de­ling van fi­nan­ciële en ad­mi­ni­stra­tie­ve do­cu­men­ten. En in dit geval doet het veel meer.

      ‘Speos be­stelt de num­mer­pla­ten sys­te­ma­tisch bij de le­ve­ran­cier van pla­ten, houdt een voor­raad bij en drukt de in­schrij­vings­do­cu­men­ten af. Het stopt deze le­ve­ring samen in een kar­ton­nen ver­pak­king en bpost be­zorgt die thuis bij de aan­vra­ger. Bpost int ook de be­ta­ling’, schetst Jean-Marc Mo­l­ein. Hij is bij DIV bud­get­ver­ant­woor­de­lij­ke en be­heer­der van de con­ces­sie­over­een­komst met bpost-Spe­os. De ef­fec­ten op de kwa­li­teit en de snel­heid van de dienst­ver­le­ning zijn niet min. ‘De le­ve­ring van de pla­ten ge­beurt nu de dag na de aan­vraag. Er is ook een spoed­pro­ce­du­re om de dag zelf te le­ve­ren. Dat is veel snel­ler dan vroe­ger. Een num­mer­plaat schrif­te­lijk aan­vra­gen, dat be­te­ken­de vroe­ger twee tot vier weken wach­ten. Wie de num­mer­plaat in de kan­to­ren af­haal­de, kon soms lang in de rij staan.

      100.000

      Het aan­tal num­mer­pla­ten, plus 37.500 in­schrij­vings­be­wij­zen, dat bpost-Spe­os ge­mid­deld per maand ver­stuurt voor de DIV.

      Pro­fes­si­o­neel, stipt en flexi­bel

      De DIV-man ziet ook op an­de­re pun­ten een fikse voor­uit­gang. ‘De sa­men­wer­king met bpost-Spe­os ver­loopt bij­zon­der pro­fes­si­o­neel. Zij wer­ken alles zeer stipt af, we krij­gen snel feed­back en bij pro­ble­men komen ze met­een met een op­los­sing. De part­ners tonen zich ook flexi­bel, wan­neer nieu­we wet­ge­ving aan­pas­sin­gen nodig maakt. Ze staan ook zeer sterk in IT, in die mate dat ze onze eigen dien­sten al eens uit de nood hel­pen’, ge­tuigt Mo­l­ein. ‘Elke week hou­den we een op­vol­ging­smee­ting om alles vlot te laten ver­lo­pen. Grote in­ci­den­ten zijn er niet ge­weest.’

      Ge­volg? De DIV kan zich meer dan ooit toe­leg­gen op haar kern­taak, de in­schrij­ving van voer­tui­gen. ‘We kon­den per­so­neels­le­den van de ver­zend­dienst re­cu­pe­re­ren voor de dienst in­schrij­vin­gen. Daar­door is de ver­wer­kings­tijd voor aan­vra­gen per brief kor­ter ge­wor­den, wat po­si­tief is voor de klan­ten­te­vre­den­heid’, con­sta­teert Jean-Marc Mo­l­ein. On­der­tus­sen is de stroom van pla­ten te­rug­ge­val­len op een con­stan­te van on­ge­veer 100.000 stuks per maand. Dat gaat dan wel om zowat hon­derd ver­schil­len­de types pla­ten, die bpost-Spe­os lo­gis­tiek en bud­get­tair voor de DIV be­heert.

      Over­heids­dienst ver­lost van veel kop­zor­gen

      ‘De over­heids­dienst wint op ver­schil­len­de ni­veaus bij deze sa­men­wer­king. Ze ver­be­tert haar dien­sten voor de bur­ger, ze kan een hoger vo­lu­me snel­ler ver­wer­ken en ze laat de in­ning van de be­ta­lin­gen aan bpost over, waar­door ze haar kos­ten strak onder con­tro­le houdt’, con­sta­teert Ka­th­leen Van Be­ve­ren, Ma­na­ging Di­rec­tor Bu­si­ness Cus­to­mers and So­lu­ti­ons bij bpost. ‘De DIV kan zich nu meer toe­leg­gen op haar kern­taak, de in­schrij­ving van voer­tui­gen.’

      De bpost-op­los­sing voor uw be­drijf? Con­tac­teer ons in­no­va­tie­team op innovation@​bpost.​be
      [/hide][/i]

    7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
      • Harley G , als het een troost kan zijn, met dit pokkenweer hou je je aanwinst liever op stal

          :up: Had ik het via een makelaar gedaan was het wellicht ook vlotter gelopen. Het is nu niet zo. Ik heb mijn les nu wel geleerd. De volgende zal vlotter verlopen.

          @Rollie
          , ik stuur je een PB over de opmerking.

            Vriend van mij Maandag avond papieren bij makelaar binnen gedaan en Donderdag morgen de O platen in de bus :happydance:

              Wat staat vermeld op de bijlage met de uitleg waarom de stukken niet in orde zijn?

                :bounce: ik heb daarnet mijn roze formulier teruggekregen….. :bounce:
                Die nrplaat gaat misschien met de Sint meekomen of de Kerstman….
                Iemand een 944 kopen? :mrgreen:

                  wat hier beschreven wordt is de standaard procedure voor een inschrijving van een nieuw of occasie belgisch voertuig.
                  hiervoor is een volledig digitale communicatie tss verzekeringsagent en DIV uitgewerkt en dat gaat idd allemaal vlot.
                  maar voor geïmporteerde voertuigen en oldtimers verhuizen de papieren soms nog via de duiventil :think:

                    Degene die dit best kan beantwoorden is Harley G, nietwaar Gert :salut: , al aan het :driver: inmiddels mogen we hopen !?

                  7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.