nieuwe tarieven verkeersbelasting

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 nieuwe tarieven verkeersbelasting

• Maker
    Discussie

• rob
    Deelnemer

Hallo,

Iemand een idee wat de nieuwe tarieven zijn vd verkeersbelasting vanaf 1.7.2015 ; bv voor een 964 +25 jaar, die gewoon is ingeschreven (niet als oldtimer)

mvg Rob

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)
      • Nope, zou ok moeten zijn.
        Doch als je hem vandaag zou in schrijven mogelijks niet meer

Ik heb een 964 van februari 1992 ingeschreven op 14/ 11/2017 .
          Bij mijn zichtrekening kan ik enkel een betaling terug vinden van 80.24 euro .
          De overschrijving werd weggesmeten ,dus kan ik het niet met zekerheid zeggen .
          Maar die 80.24 is BIV+ rijtaks voor een jaar Porsche rijden .
          En anders sta ik nog voor een verassing ,als ik jullie goed begrijp.

+ 1 DST :respekt:

[hide]
              Laten we eerlijk zijn, het is toch ook complete idioterie zulks een toepassing van de wet.
              Ik ben zeker dat ze zo nooit bedoeld was (indien, wel, dan is het compleet van de pot gerukt)

Ik heb zowel privé als professioneel al wel serieus wat onterechte aanslagen en boetes gehad omdat er een of andere ambtenaar te creatief was met zijn interpretatie van de wet. Ik heb ze telkens met succes betwist. Doch de meeste brave Belgen/Vlamingen betalen dan maar snel om verder verhogingen en boetes te vermijden.

Vandaar de woordspelling ambetantenaar (het moet er maar ene zijn hé). Ik vond dit wel grappig :mrgreen: .
              Maar ja, die van ons zegt ook dat ik geen goed gevoel voor humor heb. :happy:

Voor de rest de email zelf nog eens nagelezen, en ik vind hem niet direct negatief hoor.
              Staat u natuurlijk vrij deze negatief/assertief te interpreteren.

Maar ik denk dat het BFOV ook wel inziet dat de mail constructief bedoeld is en misschien wel content is dat er iemand hen pro-actief op wijst dat informatie op hun website niet overeenkomt met hoe de wet (mogelijks) in praktijk wordt uitgevoerd.
              BFOV is immers een organisatie met vele duizenden (betalende) leden, leden zoals ik welke voorgaan op de door hen gepubliceerde informatie.
              Maw er is een reëel risico dat veel leden hun wagen van 1992 in schrijven in de eerste jaar helft in de veronderstelling dat ze forfaitair 80 euro BIV & Tax betalen.
              Gezien er weken zo niet maanden overgaan tussen inschrijving en datum wanneer de aanslag daadwerkelijk in de bus valt, denk ik dat het BFOV zich zelf een plezier doet, de feiten te checken en indien nodig hun leden zo snel mogelijk te verwittigen.

Just my 2 cts.
              Soit, als je niks doet, kan je niks verkeerd doen, zekers

[/hide]

C’est le ton qui fait la musique.
                Heel die mail is zo agressief/negatief dat ‘t me sterk zou verwonderen dat je er ooit een antwoord op krijgt.

[hide]BFOV is geen overheidsdienst hé
                  Slaat dus duidelijk niet op hen

PS: als ik hun boekje lees, zien ze zelf volgens mij ook veel af met de (diverse) regeringen, besturen en overheidsinstellingen[/hide]

[quote=”DST” post=261812] ambetantenarij [/quote]

Moest ik op BFOV werken en ik krijg zo’n mail binnen dan weet ik dat ik er alles ga aan doen om die onnozelaars met hun Porschkes zoveel mogelijk te kl*ten.

YMMV :salut:

[hide]Email naar BFOV

Beste

Momenteel wordt op porscheforum.be een discussie gevoerd omtrent het inschrijven van een oldtimer van 1992 waarbij er blijkbaar toch de volle pot moet betaald moet worden qua verkeersbelasting bij inschrijving tussen 01/01/18-30/06/18

https://porscheforum.be/forum/18-964/124839-nieuwe-tarieven-verkeersbelasting .

De simulatie tool uitkomst staat haaks op jullie (& onze) interpretatie van de wet alsook jullie info op de openingspagina.

Volgens ons laat de Belgische ambetantenarij zich hier weer eens van hun slechtste kant zien.

Kunnen jullie dit eens bekijken.

Antwoord mag onmiddellijk gepost worden op het porscheforum hoor

Alvast bedankt[/hide]

Berekening verkeersbelasting is blijkbaar toch correct met de overgangsregeling, maar de regel ‘jaar’ per ‘jaar’ gaat in op 1/7…. (simulatietool laat maar simulatie toe inschrijving tot 30/06/2018, nadien moet de software aangepast worden) zoals de datum van invoering van het nieuwe systeem…. niet zoals 99,9% van de mensen denken, dat een nieuw jaar ingaat op 1/1 (zoals wel voor BIV geldt)…. zal weer Belgische logica zijn zeker….
                        Dus, wagen eerste inschrijving VOOR 1/1/1992 en heringeschreven tussen 1/7/2017 en 31/12/2017 of NA 1/7/2018 is forfait, ertussen blijkbaar niet…. hoe belachelijk ook! Dus DST, ja….dan kom je op van die rare kronkels in fiscaliteit zoals je als voorbeeld geeft….
                        Waarschijnlijk heeft hier nog niemand anders bij stil gestaan, al zeker niet in de wetstraat….. :bounce: :bounce: :bounce:

Maar blijkbaar gelden voor BIV andere regels dan voor de verkeersbelasting.

En opnieuw een wagen van 11/1992 op 12/2017 inschrijven is oldtimer, dezelfde wagen op 01/2018 inschrijven is geen oldtimer ?

Toch idioot, niet?

Testje

een oldtimer die in 2018 ingeschreven wordt moet minstens 26 zijn.
                              doe de simulatie opnieuw met inschrijvingsdatum nà 12/05/2018 en je zal zien dat het forfait VB van toepassing is/blijft.

Zo had ik het ook intieel begrepen
                                Echter letterlijke lezing van de tekst zoals gepubliceerd op website BFOV maakt interpretatie mogelijk
                                Er moet maar 1 creatieve ambtenaar zijn

bivsim.PNG

Tool geeft toch de volle mep verkeersbelasting precies….

Elk voertuig IN HET VERKEER GEBRACHT voor 1/1/1993 wordt automatisch forfaitair belast vanaf 1/7/2017…. dwz dat gelijk wanneer je je wagen inschrijft in 2018 of later en hij is ooit in het verkeer gesteld VOOR 1/1/1993 kan genieten van het voordeel, onafhankelijk of dat voertuig begin of einde van het jaar ingeschreven wordt….
                                  De regel blijft hetzelfde de komende jaren tot 2022, dan is elke wagen ingeschreven voor 1/1/1993 30 jaar en zijn we waar we moeten zijn….
                                  Samenvattend: koop je een wagen met eerste inschrijving voor 1/1/1993, dan kan je inschrijven als old timer. Schrijf je hem in als dagelijks voertuig betaal je evengoed de forfait, alleen zijn de gebruiksvoorwaarden ruimer dan bij de old timer. Een DD moet ook naar de technische controle, een old timer (voorlopig) niet….

https://belastingen.vlaanderen.be/oldtimer

:up:

BFOV stelt het toch anders

Wagen van voor 1/1/93 ok
                                    Daarna prijs

Soit, ik zal ze morgen is ne mail sturen

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.