[quote=”Setakira”:v359oap0]Misschien maar hier gaat het over de 997Turbo en die is nu éénmaal sneller met tiptronic dan manueel…[/quote]
Niet helemaal akkoord 😉
De 997 Turbo trekt sneller van 0-100 met de automaat dan met de manuele, dat klopt. De automaat wint hier 0.2 sec (en doet het dus op 3.7 sec). Dit komt door het zgn. torque brake, hierbij moet men gas geven met de rechtervoet, en met links remmen. Bij het juiste toerental dan rem loslaten en plankgas tot beneden. Door dit systeem worden de turbo’s al op toeren gebracht, terwijl dit bij een manuele niet mogelijk is… Dit is de enige reden waarom de automaat i.c. sneller trekt.
Voor de rest lijkt het me logisch dat een manuele sneller is, omdat dit voordeel alleen speelt bij vertrekken uit stilstand. Een manuele versnellingsbak is altijd sneller geweest dan automaat (en met automaat doel ik dan op de klassieke automaat met koppelomvormer, niet op DSG/SMG/PDK/…, deze laatste kunnen best sneller zijn). De manuele heeft in principe een betere spreiding (want één versnelling meer) en reageert sneller dan een klassieke automaat.
Dus op circuit, met een professional zal de manuele snellere rondetijden neerzetten…
In praktijk zal de automaat vaak sneller zijn, omdat men maar op de gas moet duwen. De chauffeur die geen piloot is moet dan nog gaan terugschakelen, bij het juiste toerental zeer snel opschakelen, …
Indien je je niet kan vinden in mijn uitleg, verbeter mij gerust 8)