- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 jaren, 2 maanden geleden door .
-
Discussie
-
11 oktober 2005 om 17:58
Gegroet allen,
de motor van mijn ’80 model heb ik het afgelopen jaar gereviseerd, bij het terug monteren stuit ik op een zich verdacht gedragende nokkenas. Omdat de vorige z’n nokken zwaar beschadigd waren wegens oliegebrek (controleer de sproeibuis!!), heb ik in Lokeren een andere nokkenas en klepstoters gekocht. Alles mooi gemonteerd, lagerschalen op juiste plaats en in de correcte volgorde met het voorgeschreven moment vastgezet. Het frustrerende is dat die nieuwe (2°handse) as niet mooi egaal ronddraait, bij het stellen van de klepspeling verdraai ik hem met een sleutel en dat heeft hij precies niet graag. Hij “schiet” altijd naar een bepaalde stand, net alsof er één klepveer is die veel krachtiger is dan alle andere. Ik kan mij inbeelden dat zulks een onregelmatige krachtenontplooiing niet gezond is voor m’n distibutieriem en ga dus in deze conditie de motor niet inbouwen en late draaien.
Als mogelijke oorzaken zit ik te denken aan een scheve klepgeleider (maar hoe dat zou kunnen komen, weet ik niet), een slag in de nokkenas zelf (zou niet mogen, ziet er ook zo niet uit)… Ziet er nog iemand andere oorzaken?
De cilinderkop staat natuurlijk al netjes vast op het blok, dus als die er terug af moet om alle klepveren te vervangen of iets dergelijks, zal dat niet pijnlijk zijn naar werktijd (doe ik graag), maar heb niet zo’n goed oog in het hergebruiken van de nieuwe koppakking die er nu netjes tussengeklemd zit en volgens mij bij het demonteren beschadigd gaat worden, iemand hier ervaring mee?
Worst case scenario: contactgegevens van een bedrijf dat mij een gereviseerde cilinderkop kan leveren voor een redelijke prijs, maar kwaliteit primeert hier voor mij.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.