novecentosessantotto

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 968 novecentosessantotto

  • Maker
    Discussie
  • Ik droomde van een 964, van een GT4 en dacht er ook aan om mijn teergeliefde Yellow Submarine te ruilen voor een 981 GTS maar dat bleek allemaal niet te matchen met onze verwachtingen en onze mogelijkheden. Ik schrijf onze in plaats van mijn want de vrouw van mijn leven moet hier ook allemaal maar mee om kunnen, de schat.

    Het is dus het model geworden die ik 25 jaar geleden al wou hebben maar toen langs geen kanten kon betalen: de 968!

    We zijn nu officieel 15 oktober 2017 en dus is onze 968 die we gisteren zaterdag in Haguenau [F] bij Wack Automobiles hebben opgepikt (heenreis per TGV via Strasbourg, naar huis per 968 met dank aan de weergoden voor een prachtige dag) nu precies 25 jaar oud geworden. Hij werd in 1992 uitgeleverd naar Italië aan een medewerker van Lamborghini (eerste stempel in OH boekje is van Porsche Modena). Vandaar zullen we de bolide “il novecentosessantaquattro” gaan heten oftewel 968 in het Italiaans. Zie het ook als eerbetoon aan onze goede maar verre vriend Sensa, die zijn vorige thuisland nu wellicht hard aan het missen is!

    De teller geeft 132500 km aan en alhoewel het OH boekje een gat van 20 jaar vertoont, denk ik dat dat correct is. Het is een coupé (geen targa) met airco en manuele 6-versnellingsbak met sper-differentieel. In de loop der tijden verloor hij zijn 17″ Cup wielen (nu 16″) maar kreeg (lang geleden) een verse laklaag (Amazon) en de schitterende zwarte lederen zetels zijn wellicht ook niet origineel als ik de sticker juist heb ontleed (maar daarover géén klachten!). De enige belangrijke issue waar ik nu weet van heb is het zoemen van de versnellingsbak dat hoogstwaarschijnlijk duidt op het beruchte probleem van het roulement. Maar dat laten we deze winter wel oplossen door bekwame handen.

    Rest mij nog in deze speciale dank te betuigen aan al diegenen die mij raad gaven (zij weten wie ze zijn) maar vooral DST die mij zomaar met zijn eigen 968 liet rijden ter vergelijking. Spijtig genoeg liet hij me daarna ook met zijn 964 C4 rijden. Dat blijkt namelijk een formidabele machine te zijn, een echte showcase van wat een 964 moet zijn: krachtige (late productie) motor, perfecte wegligging.. schitterend gewoon. Enfin, we hebben nog iets om van te dromen later.

    Maar dan nu waar jullie allemaal op wachten: de foto’s. De mooiste zijn die van de website van Wack, dus bij deze:

    968-1.JPG

    968-5.JPG

    968-8.JPG

    968-13-2.JPG

    968-15.JPG

    968-18.JPG

    968-21.JPG

15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 167)
  • 123

      Wat gewoon je reinste onzin is: als hij dat voor mekaar heeft gekregen dan kan die auto als luchtkoeler, onmogelijk voldoen aan de EURO 2 norm.

      Waarom denk je anders dat Porsche naar Waterkoeling is moeten overstappen???
      Het is net omwille van de emissie normen, die een lucht koeler gewoon niet kan halen.
      Waarom denk je dat de 993 de kortste productie run van de luchtkoelers is?

      Ze warmen veel te traag op en stoten tijdens die opwarm cycle teveel uit om de Euro 2 norm op vlak van CO en NoX te halen.

      Als een 911 luchtkoeler of een 928 uit de jaren 80 een EURO 2 op papier heeft, enkel omdat er een katalysator is opgevezen, en er Lambda closed loop is, dan is dat niet realistisch te noemen..

      XXX

        Heb nog niet zo lang geleden met een forumer gepraat die een 911 van 87 heeft met EURO2…….

        123

          Zoals ik zei, daar geloof ik niet veel van…
          Als je wat duits kan lezen, of met google translate overweg kan.

          Dan vind je in Duitsland diverse artikels over die befaamde Euro 1 naar Euro 2 upgrade.
          En daar moet een luchtklep voor worden ingebouwd, want Euro 2 gaat niet enkel over katalysator.

          Het is Katalysator + verbeterde opwarm emissies.

          Je maakt me niet wijs dat een performance car gebouwd in 92 van de fabriek uit al zou voldoen aan de emissie normen van 4-5 jaar later.
          1 Zover vooruit kijken kon zelfs Porsche niet en 2 hun zaak was toen toch echt “performantie”, niet “zuinig rijden en zuivere lucht.”

          Hoedanook zit je met een praktische probleem, die ombouw kun je in Belgie nooit kost effectief doen, want de keuring kost meer dan het waard is. En aangezien je in Belgie woont, moet je in Belgie werken, je kan niet zomaar elders buiten Belgie een ander soort keuring laten doen, want de auto is daar niet ingeschreven.

          Of je moet hem eerst op papier verkopen aan een Duitser, die hem daar laten keuren en daar je Euro 2 homologatie papieren zien te scoren.

          Volgens mij ben je bezig met een uphill battle tegen allerhande administraties.

            Dankuwel voor de technische uiteenzetting. Dus nu is nogmaals bevestigd dat er alvast een katalysator inzat van bij de productie.

            Inderdaad wist ik al dat de Euro2 norm in 1992 nog niet bestond. Maar de discussie is nu juist dat Porsches met een katalysator (zoals mijn 968 dus) al aan Euro2 voldoen en dus toch dmv een verklaring van Porsche toch als Euro2 kan laten registreren. Dus zonder enige technische ingreep (tenzij ik het verkeerd begrepen heb).

            123

              en btw, volgens wat ik lees is het verschil tussen Euro1 en 2 , technisch, is niet de katalysator en lambda,
              Maar het koude start regel systeem.

              In Euro 1 duurt het even voor de katalysator warm genoeg heeft om te werken.

              in Euro 2 lossen ze at op met een lucht klep + iets hoger stationair om de motor armer te doen draaien en dus ook warmer.
              Op die manier reduceren ze de CO en CxHy tijdens de opwarm fase.
              Dat, maakt een motor Euro 2 , niet de catalysator en lambda…

              https://de.wikipedia.org/wiki/Kaltlaufregler

              In Duitsland bouwen ze dat ding in als ze een 968 naar Euro 2 willen krijgen… want de kat en O2 hebben ze toch al.

              123

                Een Cat-back is makkelijk te herkennen, is minder dik dan een Katalysator. Het is gewoon een buis.
                Maar zelfs als er een cat op zit, veel kans dat ie gewoon hol is natuurlijk.

                Zonder los te vijzen zul je dat alvast niet kunnen zien.

                Maar ik begrijp de discussie niet hoor.
                Een 968 heeft standaard een katalysator met O2 sensor , voor de katalysator. En is in ‘t beste geval Euro 1
                De Euro 2 norm kwam er pas in 96, de eerste auto’s met Euro2 waren er vanaf 1 Januari 1997
                de laatste 968 kwam in 95 van de productie band.
                De eerste 968’s kwamen zelfs uit voor Euro 1 want die auto’s waren er pas vanaf 1 Januari 1993.

                Met alle nadruk op emissies die er nu is,
                om Euro 2 te behalen moet je CO met 60% naar beneden en je Nox met 20 % tov Euro 1
                We zijn hier niet van diesels bezig waar je met een DPF plots veel minder uitstoot hebt.

                Dus van waar zou men dan plots akkoord gaan om hem Euro2 te keuren? omdat je een Kat met lambda op vijst?
                Die zat er van de fabriek uit ook al op…
                Zelfs mijn 944S had al kat en lambda sonde. en die was Euro niks.

                Dus die kat en lambda moet je gewoon al hebben om hem op Euro 1 gekeurd te krijgen.

                Snap ik echt niet hoe die auto met Euro 2 gekeurd zal geraken omdat er een cat en o2 op hangt.
                Er is echt wel meer nodig dan dat. En ze zijn er nooit op gehomologeerd. Dus waarom zou Porsche hier nu plots een homologatie afleveren die er nooit is geweest?

                Euronorm Vanaf (#) Benzine
                CO HC NOx
                Euro 1 1/07/1992 2,72 0,97
                Euro 2 1/01/1996 2,3 0,5
                Euro 3 1/01/2000 2,3 0,2 0,15
                Euro 4 1/01/2005 1,0 0,1 0,08
                Euro 5a 1/09/2009 1,0 0,1 0,06
                Euro 5b 1/09/2011 – – –
                Euro 6 1/09/2014 1,0 0,1 0,06

                Zelfs al krijg je het op het blaadje , dat ie Euro 2 is
                Tijdens eerste keuring gaan ze die Euro 2 echt wel op de CO waarde willen zien hoor. Dat zie je toch van ver komen?

                  Het eerste dat ik moet uitvissen: Hoe weet ik 100% zeker of er een katalysator inzit of niet? Uit onderstaand antwoord van RSMotors leid ik af dat er ofwel géén kat inzit, ofwel een verkeerde, zonder lambdasonde. Maar uit ervaring weet ik dat ze in een PC niet altijd weten waar de klepel hangt.

                  Mijn collega Jurgen contacteerde u na vorige mail en nam ook contact op met de homologatiedienst van Porsche. Voor de ombouw naar Euro 2 zou in principe een katalysator met lambdasonde moeten ingebouwd worden in de wagen. Echter kan deze dan niet gehomologeerd worden waardoor de aanpassing naar Euro2 onmogelijk is.

                  Als is bevestigd dat er wel degelijk een kat inzit, moet ik me dan bij een PC bij ons melden of bij een Duits PZ of bij het moederhuis? Ik heb immers enkel een Duitse versie van de aanvraag gezien. Of moet die Duitse versie bij een Belgisch PC passeren?

                    lees in deze topic vnf pag 14 de wijze waarop ik mijn EURO 2 Datenblatt te pakken kreeg voor mijn 928 GT uit 1989. dit neem je mee naar de keuring met het verzoek om het bij op het roze inschrijvingsforumulier te vermelden. doen ze het niet, dan kan je er een tweede maal om verzoeken aan het loket van DIV.
                    mijn 928 was al ingeschreven voor de invoering van LEZ A’pen, dus moest ik mijn inschrijvingsbewijs terug sturen naar DIV samen met het Datenblatt om een nieuw inschrijvingsbewijs te vragen (tegen betaling uiteraard) de nummerplaat kon dan dezelfde blijven.

                      Wegens accuut tijdsgebrek ben ik nog aan de keuring toe gekomen… Maar ik wou eerst uitzoeken hoe het zat om de auto op Euro 2 te krijgen (dan kan ik nog 7 jaar Brussel inrijden, anders nog 1).

                      Omdat de wagen vorig jaar een stempel van RS Ingelmunster heeft gekregen heb ik eerst daar info gevraagd. Antwoord: er moet dan een katalysator met lambdasonde ingebouwd worden en dan gaat het nog niet. Maar de 968 was standaard voorzien van katalysator (verbeter me als ik fout ben)!

                      Gevraagd aan Walter Janssens is het antwoord dat ik niets moet doen, dat het automatisch gaat. Mm…

                      Gebeld naar SBAT Dendermonde zeggen ze dat zij niets kunnen doen, dat ik bij Vinçotte moet zijn voor een keuring. Dat is geen optie want dit kost 3K€. En het Duitse Umschlusselung papier wordt hier niet aanvaard.

                      Is er iemand die een oplossing heeft?

                      123

                        [quote=”Harley G” post=257941]@ Vandamme: wellicht omdat het dak er in zijn geheel uit kan…..[/quote]

                        Verandert niks aan de zaak, Porsche heeft het nooit een Targa genoemd en geen rollbar, dak niet open over de breedte..
                        Het is gewoon een uitneembaar schuifdak.

                        Zoals wel meer auto’s hebben.

                        Een Targa is altijd een productie versie van Porsche geweest (Coupe, Cab, Targa), herkenbaar in het VIN nummer
                        Het was nooit een optie code.

                          [quote=”DST” post=258045]

                          Niet voor watjes dus[/quote]

                          Je was gewaarschuwd he Gert :ass:

                            Ge ziet he Gert
                            Tacb heeft dat kleurverschil in uwe lak goe opgelost
                            Ge ziet er niks meer van :happy:

                              Dat wordt kuisen Gert !

                                Kom bij de Transaxle club, zeggen ze…..
                                De lak van uwe transaxle moet niet te goe zijn, zeggen ze…
                                En ik zeg u…..ge moet hem niet kuisen de dag voor de herfstrit….

                                Bij deze ben je gewaarschuwd! Kom er lekker bij!

                                  En nog zelfs een ’92 CS! Some guys have all the luck!
                                  Toch is het vooral je Ferrarigelb cabrio die me doet watertanden!

                                15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 167)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.