Officieel : Porsche Panamera !

Home Forum Porsche Talk Officieel : Porsche Panamera !

  • Maker
    Discussie
  • Autointernationaal.nl kon begin deze week al de specificaties van de Panamera onthullen, maar hier ziet u de eerste officiële foto van Porsche’s sportsedan. Het model beleeft pas in januari, op de autotentoonstelling van Detroit maar door nu al een eerste foto te verspreiden, hoopt Porsche te voorkomen dat potentiële kopers bij de concurrentie zaken gaan doen. Bijvoorbeeld bij Audi voor een RS6 Sedan, een directe concurrent. Porsche ligt met deze collega (en familiegenoot) overhoop vanwege de lettercombinatie ‘RS’: Porsche meent daar min of meer het alleenrecht op te hebben. Medio september 2009 arriveert de Panamera in de Duitse showrooms. Nederland is rond de jaarwisseling aan de beurt.
    De 4-deurscoupé is 4,97 lang en 1,93 meter breed. Hij steekt 1,42 meter de lucht in en is daarmee duidelijk hoger dan de sportwagenmodellen van het merk, maar toch is de Panamera een echte Porsche om te zien. De optische overeenkomsten met de 911 zijn sterk aanwezig, zoals u kunt zien aan de geprononceerde luchtinlaat, de ovale vorm van de koplampen, de als gespierde dijen uitgebouwde wielkasten achter en aan de motorkap die iets onder de lijn van de voorste wielkasten ligt. De wielbasis meet 2,92 meter hetgeen volgens Porsche lang genoeg is om de achterpassagiers een vorstelijk zitcomfort te kunnen bieden, maar ook weer niet zo lang dat de rijdynamiek en wendbaarheid van de Panamera er onder lijdt. Porsche is bijzonder trots op de cW-waarde van haar jongste creatie, die slechts 0,29 bedraagt.
    De aanduiding ‘sportsedan’ of 4-deurs coupé kan overigens voor misverstanden zorgen, want de Panamera beschikt over een grote achterklep. Daarmee is de Porsche best een praktische auto geworden: de achterbankleuningen kunnen omgeklapt worden, waardoor de bagageruimte flexibel in te delen valt. In standaardopstelling bedraagt het volume 450 liter, maar indien gewenst kan dit vergroot worden tot 1.500 liter. Hiermee heeft de Panamera een streepje voor op concurrenten als de BMW M5 en Maserati Quattroporte. Porsche heeft de Panameria overigens ontwikkeld onder de veelzeggende aanduiding ‘Space Coupé’, waarmee de lading goed gedekt wordt: de nieuweling rijdt als een coupé c.q. sportwagen, maar heeft de ruimte van een volwaardig gezinswagen. De Panamera is, Autointernationaal.nl meldde het reeds begin deze week, strikt 4-persoons: in het interieur staan namelijk 4 losse, volledig elektrisch verstelbare stoelen (zeg maar gerust fauteuils). Tussen de voorstoelen loopt de middenconsole door naar achteren met tussen het achterste zetels een console met opbergruimte. De bagageruimte wordt bij de Europese uitvoering afgedekt door een rolhoes, maar de Amerikaanse variant krijgt vreemd genoeg een hoedenplank mee.
    Het motorenprogramma van de Porsche deed Autointernationaal.nl u eerder deze week al uit de doeken: het gamma begint bij een naamloze variant met direct ingespoten 3,6 liter V6 van 300 pk, daarna volgt een atmosfetische V8 (Panamera S genaamd; eveneens voorzien van directe inspuiting) van 4,8 liter met 400 pk en het topmodel heeft dezelfde motor met turbo en levert dan 500 pk. Deze Panamera Turbo uitvoering kan worden herkend aan de hoekige uitlaateindstukken (2 stuks aan elke kant), een ander ontwerp voorbumper met ‘zwevende’ richtingaanwijzers plus een grotere luchtinlaat. Bovendien beschikt dit model over een automatisch uitklappende achterspoiler, die voor extra stabiliteit op hoge snelheid moet zorgen. Bijzonder is dat deze spoiler in uitgeklapte toestand zichzelf via een uitschuifmechanisme nog een stuk breder maakt.
    De Panamera Turbo beschikt standaard over vierwielaandrijving; bij de minder krachtige versies worden de achterwielen aangedreven. Vierwielaandrijving is hier wel tegen meerprijs te verkrijgen. Qua transmissie krijgt de Panamera standaard een handgeschakelde 6-bak mee en voor wie bijbetaald is er een 7-traps PDK-transmissie met dubbele koppeling. Deze transmissie heeft slechts 0,2 seconden seconde nodig om van verzet te wisselen. Vanaf de verkoopstart zal de Panamera leverbaar zijn als ‘S’ en als ‘Turbo’; de naamloze V6 uitvoering arriveert circa een half jaar later in de showrooms. Eind 2010 volgt een hybride variant met een gecombineerd vermogen van 342 pk. Porsche heeft exclusief voor de Panamera een compleet nieuw platform ontwikkeld. Men heeft hierbij gekozen voor elektronisch geregelde luchtvering en een achteras met differential lock.
    Porsche denkt op jaarbasis 20.000 exemplaren van de Panamera te verkopen, waarvan 4.000 stuks van de Turbo uitvoering. Vermoedelijk een tamelijk conservatieve schatting, want dat aantal werd ook genoemd bij de introductie van de Cayenne. Het werden er afgerond 2 keer zo veel. Wordt de Panamera net zo’n hit als zijn SUV broer, dan kan Porsche doorgroeien naar een omvang van 130.000 verkopen per jaar. Hiermee zou het merk groter worden dan Saab en dezelfde schaalomvang krijgen als merken als Alfa Romeo en Lancia! In de Panamera, die in 4 jaar tijd is ontwikkeld, is door Porsche één miljard euro geïnvesteerd. Dat bedrag zou nog hoger geweest zijn als men de productie van de ruwe/kale carrosserieën niet zou hebben uitbesteed aan Porsche. De eindmontage vindt echter geheel in eigen beheer in Leipzig plaats, op dezelfde productielijn als de Cayenne. Om uit de kosten te komen moeten er jaarlijks 12.000 orders genoteerd worden. Stilletjes rekent Porsche echter op veel meer klanten, want bij het bepalen van de productiecapaciteit is rekening gehouden met 50.000 exemplaren per jaar.

    Bron : http://www.Autointernationaal.nl

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 52)
      • Duitse prijzen bekendgemaakt (vertaling)

        De Panamera S (400 pk) kost als 8-cylinder vanaf 94.575 euro.
        Dit heeft Porsche op donderdag in Stuttgart medegedeeld.
        De 4S zal te koop zijn vanaf 102.251 euro.
        Het voorlopige topmodel van de reeks wordt de Panamera Turbo, 135.154 euro (V8 met circa 500 pk).

        Daarenboven kondigt Porsche een hybride aangedreven versie aan, die in de loop van 2010 zal voorgesteld worden.
        Over een dieselmotor wordt nagedacht, dit is ondertussen voor Porsche geen taboe meer.

        Bron : http://www.Automobilwoche.de

            aiaiaiaiaiii! 😈

            Net zoals Rufie zegt… Ik zou toch eens 2X nadenken dan! 😕

            Ik zou zeggen, lees anders mijn testverslag van de XK-R nog eens na 😉

              Heb al eens 4 dagen gereden met een XKR.
              Nie slecht, maar kan qua sfeer toch niet tippen aan een Porsche.

                [quote=”maddict”:10ttls8w]Jaguar XF?
                Neem dan ineens een echte Aston Martin 😉 ) [/quote]

                De P gaat hoogstwaarschijnlijk plaats moeten maken voor de jaguar XK 😆

                  Jaguar XF?
                  Neem dan ineens een echte Aston Martin 😉 )

                    Op de porschesite staat een webspecial over de panamera met een hoop foto’s op. Na uren en uren deze webspecial uitgepluisd te hebben ben ik tot één conclusie gekomen 🙄 NEEN dus ❗ Misschien als ik de panamera in het echt kan zien dat mijn gedacht nog veranderd maar momenteel moeten ze hem niet op mijn oprit komen zetten. Dan nog veel liever de jaguar XF 😆

                      Leuk hé 😉

                      Wat ik leuk vind is het bouwjaar 🙄
                      Toen was er zelfs nog geen sprake van een 993 💡

                      ken

                        ola
                        koen komt toch keer op keer tevoorschijn met speciale foto’s 😯 😉

                        ik heb ze ook nog nooit ni gezien, is een lange 993 is geslaagd 😉 )

                          Vind ik ook zeer geslaagd
                          Thanks! Noiot gezien.

                            De voorloper van de Panamera vond ik ook leuk.

                            De Porsche 989 . Gebouwd in 1991 .Een prototype van de 993 4-deurs

                            ken

                              nog een paar goeie maanden wachten om hem eens int echt te kunnen bewonderen, kben er wel nieuwsgierig naar…
                              er staat nog een artikel in GTO…

                                Wie de Panamera wil zien, zal moeten naar China vliegen of wachten tot in September …

                                Porsche Panamera debuteert in China

                                De vierdeurs-GT van Porsche zal in april als wereldprimeur te zien zijn op de autotentoonstelling van Shanghai. Dat betekent dat de Panamera de salon van Genève, de meest prestigieuze Europese autobeurs, aan zich voorbij zal laten gaan. Een teken aan de wand voor wat betreft het verschuiven van de macht in de wereld?

                                China lijkt het nieuwe, of zelfs enige eldorado te zijn geworden voor zeer exclusieve auto’s. Ook de rijke Amerikanen laten via hun portemonnee zien dat de economische malaise en kredietcrisis hen niet koud laat. Porsche zet zijn kaarten nu in op het Aziatische keizerrijk, althans voor wat betreft de presentatie van zijn belangrijke nieuwe model. De sportwagenfabrikant kondigt aan dat de Panamera op 20 april als wereldprimeur zal worden voorgesteld in Shanghai. Porsche zet zwaar in op China, want het heeft er in 2 jaar tijd in totaal 20 showrooms geopend. Om de Panamera in Europa live te kunnen zien, moeten we wachten tot de IAA van Frankfurt, in september. Kort daarna arriveert de 4-deurs GT in de Duitse showrooms. Nederland volgt enige maanden later.

                                  inderdaad, het zal china worden waar de Panamera voorgesteld wordt.
                                  Het officiele persbericht van Porsche kan je op Liebe zu Ihm lezen , met enkele persfotos van de Porsche Panamera 4S (blauw) en de Porsche Panamera Turbo (zilver)

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 52)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.