Oldtimerplaat op bedrijfswagen

Home Forum Porsche Talk Oldtimerplaat op bedrijfswagen

  • Maker
    Discussie
  • Beste Leden,

    Ik heb reeds met alle diensten (BIV, FOD Financiën, Onafhankelijk fiscalist en boekhouder) contact opgenomen en niemand die mij uitsluitsel kan geven.
    Kan ik mijn wagen inschrijven als oldtimer (met O-plaat) en dan gebruiken als bedrijfswagen ?
    Als restrictie voor O plaat staat geschreven dat de wagen niet mag gebruikt worden voor commerciële doeleinden en geen woon-werkverkeer mee mag uitgevoerd worden.
    Kan ik deze wagen dan ter beschikking stellen van de bedrijfsleider van de vennootschap die deze gebruikt als bedrijfswagen (professioneel) ?

    Alvast bedankt voor de verduidelijking.

    Grt.

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
    • Er zijn al vennootschappen die restauratie van een oldie financieren….zolang het nog kan… waarom niet.

        Cabrio Wim en s2 waren mij net voor. Het is inderdaad met dergelijke pogingen dat er uiteindelijk een aanpassing van de wetgeving wordt geïnitieerd waar de echte oldtimerliefhebbers en gebruikers niet mee gediend zijn.

        Als ik in dit geval zou zijn en een dergelijke auto als bedrijfswagen zou willen gebruiken (wat om andere reden al geen goed idee zou zijn) dan eerst homologeren.
        Sowieso zet ik al mijn wagens uiteindelijk op dagelijks gebruik om gene zever te hebben. Ik wil toch enkel originele auto’s met matching numbers en dergelijke en dan is het een relatief kleine moeite.

        S2

          Was exact het eerste wat door mijn hoofd ging…. we gaan NL achterna.

          [quote=”50more911″ post=162090]Mijn intentie is steeds geweest om de wagen onder gewone nummerplaat in te schrijven maar moet hiervoor een gelijkvormigheidsattest aanvragen en de wagen dient daarvoor in de totale originele staat te zijn.
          Toen ik dit vernam was de zin om aan dit (langdurig) avontuur te beginnen wel wat weg en diende de O-plaat zich aan als makkelijke oplossing.
          Wagen is verre van origineel en dan nog de Belgische papiermolen trotseren lijkt me een verhaal van lange adem.

          Grt.[/quote]

          Dit wist je toch toen je een wagen kocht zonder gelijkvormigheidsattest? Een wagen zonder gelijkvormigheidsattest moet compleet origineel zijn om een kans te maken in België.
          Voorlopig laat de O-plaat een achterpoortje open, maar ik vrees dat ze dit vroeg of laat ook wel zullen sluiten.

          Wim

            Mede door het gene wat jij nu vraagt, is het in Nederland compleet mis gegaan omdat het daar wel kon, en er meer mensen gebruik van gingen maken.
            Nu is de grens opgetrokken naar 40 jaar voor hij oldtimer is, daarvoor mogen ze nu belasting betalen tot 40 jaar. :engeltje:

              [quote=”Peter_Targa_84″ post=162084]
              Maar laat het oldtimer gebeuren aub aan de oldtimergebruikers die in de geest van de wet het voertuig gebruiken :driver:
              Is je voertuig ouder dan 25 jaar dan heb je zo al een zeer gunstige rijtaks van een 33,-[/quote]
              +1

                Mijn intentie is steeds geweest om de wagen onder gewone nummerplaat in te schrijven maar moet hiervoor een gelijkvormigheidsattest aanvragen en de wagen dient daarvoor in de totale originele staat te zijn.
                Toen ik dit vernam was de zin om aan dit (langdurig) avontuur te beginnen wel wat weg en diende de O-plaat zich aan als makkelijke oplossing.
                Wagen is verre van origineel en dan nog de Belgische papiermolen trotseren lijkt me een verhaal van lange adem.

                Grt.

                XXX

                  Er staat zoiets in de lijst van beperkingen:
                  Niet voor commerciele doeleinden
                  Niet voor woon – werk verkeer
                  Niet voor woon – school verkeer

                  Voor de rest zitten er geen beperkingen meer op.
                  Maar laat het oldtimer gebeuren aub aan de oldtimergebruikers die in de geest van de wet het voertuig gebruiken :driver:
                  Is je voertuig ouder dan 25 jaar dan heb je zo al een zeer gunstige rijtaks van een 33,-

                    Als het niet tegen de letter van de wet is, dan in ieder geval tegen de geest. Ik heb een old timer (van januari1988) ingeschreven als gewone wagen, omdat ik er wil mee rijden waar ik wil, wanneer ik wil, nu en onder de toekomstige wetgeving. Toekomstige wetgeving die ik hoedanook strenger vrees te worden. Gewone nummerplaat of “O”, het is in beide gevallen even goedkoop. De invoer-inschrijving (en homologatie) heeft me een paar honderd € en een paar halve dagen meer gekost. Het langst heb ik nog moeten wachten op een koppel nieuwe banden.

                    BESLUIT: niks foefelare, niks trucare, gewoon in orde stellen en zonder gevaar op gezever :driver:

                    roy

                      Nee je kan dat niet!
                      Als je dat wil moet je als dagelijks inschrijven.
                      Maar dan zal het ook niet zoveel kosten en goedkopere verzekering.

                    9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.