olie 3.2

  • Dit onderwerp bevat 15 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren geleden door Wim.
  • Maker
    Discussie

  • Buelens
    Deelnemer

      Hallo,

      mijn 3.2 uit ’85 verbruikt nogal veel olie. Ik rij met 10w40 olie, na onderhoud bij officiele Porsche dealer.
      Nu heb ik vernomen dat ik beter 20w60 olie neem, die dikker is en waardoor ook het olieverbruik sterk zou afnemen.
      Iemand ervaring mee?
      Bedankt, Johan

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
    • Wim

        [quote=”tommeken” post=183068]

        ik weet wel dat veranderen van olie andere problemen kan geven door de verschillende additieven
        deze kunnen in de carter aangekoekte smurrie doen loskomen en deze “stukjes” gaan mee in de oliekanalen[/quote]

        Dit krijg je alleen als oudere motoren eerst op minerale olie gedraaid hebben en je gaat daarna naar synthetische olie.
        Dat komt omdat laatst genoemde te sterk reinigend is.

          En dan riskeer je een olie-infarkt.

          Verstuurd met Tapatalk

          tom

            ik rij met de 3.2 met mobil 1 first choice 0w40 en heb een verwaarloosbaar verbruik en op men kever stevig getunede 1641 cc rij ik met 20w 50 old speed racing oil en heb daar ook geen problemen mee
            ik weet wel dat veranderen van olie andere problemen kan geven door de verschillende additieven
            deze kunnen in de carter aangekoekte smurrie doen loskomen en deze “stukjes” gaan mee in de oliekanalen

            Wim

              Ik heb hier laatst nog gepost na dat ik in Goodwood was geweest dat er na veel onderzoek een speciale olie voor oudere Porsches ontwikkeld was, en specifiek voor deze oudere Porsche motoren was, en dit was ook 20W50.
              Maar daar reageerde toen niemand op. 😉

                Valvoline VR1, mineraal 20W50 heeft ZDDP in een hoog gehalte geschikt voor mijn 928. Zal waarschijnlijk ook voor andere “oudjes” geschikt zijn. Maar oliedraadjes kunnen eindeloos doorgaan.

                  Vroeger heb ik voor onze Triumph deze nog gebruikt:

                  CASTROL CLASSIC XL 20W-50

                  Multigrade-motorolie op basis van minerale olie, geschikt voor motoren met oliefilter, daterend van na de jaren vijftig. Castrol Classic XL vormt de missende schakel tussen de enkelvoudige motoroliesoorten met milde legering en de moderne smeerstoffen met veel additieven. Zorgt voor superieure bescherming tegen slijtage en levert een uitstekende oliedruk, ook bij zware belasting. Geschikt voor gebruik gedurende het hele jaar.

                      Mijn wagen 911 3.2 steeds in onderhoud bij Johan Dekens. Olie altijd 15W40 minerale olie.

                      Ive

                        ik weet niet of het te vergelijken is, maar in mijn volkswagen T2a bus van 1970 zit ook 20W50 olie en bij BBT (Volkswagen luchtgekoeld specialist) gebruiken ze die altijd en raden die aan.

                          ik weet niet of het voor een 944Turbo hetzelfde is. Watergekoeld vs luchgekoeld, alhoewel dat volgens mij weinig verschil maakt op olievlak

                          Niettegenstaande, in mijn 944T ging 10W40. Na advies van Luc Devos, Ieper.
                          En hier las ik van gebruikers op internet nochtans ook verschillende versies…..

                          Wim

                            Het probleem is meestal de vol synthetische olie van tegenwoordig, die hebben een te sterke reiniging waardoor de afzetting van door de jaren heen eraf gaat en de toleranties te ruim worden in de oudere motoren.
                            De toleranties (maatvoering) van de in de klassieke motoren gebruikte onderdelen zijn afgestemd op de destijds gebruikelijke motorolie. Dit was een 20w/50 olie.
                            Deze olie diende om de onderdelen te smeren en om voor een bepaalde afdichting tussen de onderdelen te zorgen.
                            En aangezien onze oudjes toch minimaal 25 jaar oud zijn is die tolerantie wel uit die tijd.
                            Dan is het ook het beste om minerale olie te gebruiken voor die oude meuk, en in uitzondering half synthetisch.

                            2de probleem is dat we veel te weinig rijden met die oude meuk, ga er maar eens een paar duizend km met op vakantie, zul je zien dat het olieverbruik drastisch vermindert.
                            Dus leer er met leven of doe wat ik schrijf,en vergeet niet dat een boxermotor van de oude 911jes olie gekoeld is en zullen altijd wat minder of meer verbruiken.

                            J

                              Dikkere olie gebruiken om overmatige olieconsumptie tegen te gaan is een lapmiddel dat enkel de symptomen aanpakt en niet de oorzaak van het probleem…

                                deepee ik moet dit effe tegen spreken, uit het verleden en uit technische documentatie van Porsche zelf blijkt dat de 10w60 te dik is en dat de smering niet optimaal meer zal zijn bij koude motor met alle gevolgen van dien.

                                Motor (B) 1st choice Mobil 1 New Life 0W-40
                                2nd choice Mobil Super 3000 X1 5W-40

                                  heb je deze topic al doorgenomen ? verhaal is hetzelfde voor alle oliekoelers van ’84 tem ’96: porsche schrijft zelf 0w40, 5w40 of 5w50 in alle manuals maar brengt zelf een lucratieve 10w60 olie voor z’n classics op de markt en Mobil heeft al een “extended life” alternatief goudhaantje in z’n gamma voor oudere motoren met hoge kilometerstanden.

                                    15w50 of 20w50. Een verbruik van 1l / 1500 km is binnen toleranties iirc. Je moet niet vergeten dat een oude 911 eigenlijk niet aircooled maar oil Cooled is=> 11 tot 13l per oliewissel!

                                    Mvg,

                                    Bert

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.