olie analyse in Belgie?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen olie analyse in Belgie?

  • Maker
    Discussie

  • 123
    Deelnemer

      Weet er iemand waar je als particulier olie analyse kan laten doen?

      Heb nu 4000 km op mijn Cayman
      Al eens de filter nagezien, kan niet echt iets bijzonders vinden.

      Maar zou toch wel eens een analyse willen laten doen om te horen wat zij in zien.

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)
      • Q8 oils bied ook analyses aan.
        Zij noemen het KRAS.
        https://expert.q8oils.com/nl/q8oils-kras/

          Inderdaad andere naam Wim en – Last online 3 weeks ago

          Wim

            Waar is vandamme naar toe. :think:

            Of kunnen we hier plots onze naam wijzigen. 🙄

              deze staat op de website van ENI industrial lubricants

              WearCheck Belgium
              Bergensesteenweg 713, 1600 Sint-Pieters-Leeuw
              Tel: +3223650229
              andre.verlinden@wearcheck.com

              http://www.wearcheck.be/DesktopDefault.aspx?tabid=689&lg=en&showlogin=1

              123

                even terug ophalen.

                olie analyse bedrijven zijn of wel rete duur, of ze antwoorden niet op emails.. (en ik heb een pet peeve als het gaat over bedrijven die hun email niet beantwoorden en waarvoor je telkens moet de telefoon pakken om ze te chasen)

                Bij toeval kwam ik deze online tegen

                http://www.motorcheckupshop.com/motorcheckup?product_id=6

                en voor een luizeige 15 euro kon ik het niet laten om die eens te proberen.

                Met dit resultaat na een nachtje rusten :

                Als ik hun online voorbeelden vergelijk is de vervuiling gemiddeld laag
                olie kwaliteit ruim goed
                geen vocht, geen glycol
                en geen benzine vervuiling.

                Dit was na 5000 km En de olie was al ververst (had staaltje apart)

                Dus op zicht lijkt het er hier op dat ik gewoon nog wat langer had kunnen rijden met die olie.
                maar ik hou een korte interval op mijn olie ivm IMS bearing bijgeloof…

                Ik kijk na de winter dan eens opnieuw, zal dan iets minder km’s op een zelfde periode zijn.
                Misschien dat ik dan meer benzine of condens ga zien.

                Ik ga er van uit dat dit niet te vergelijken is met een echte analyse waar ze kunnen zeggen of je lagers aan het falen zijn. Maar het zegt wel hoe goed de staat van je olie is op een gegeven moment.
                En de magneet plug in mijn karter + olie filters open peuteren geeft dan hopelijk een beeld op die andere dingen.

                O ja, en deze antwoorden wel scherp op email…

                  Is wel niet bij alle waterpompers!! mijn 911 waterpomper beschikt wel degelijk over een olietemp. en oliedrukmeter :popcorn:

                  123

                    tja de Cay/Box heeft maar 3 klokken op het dash, tis de light versie voor Porsche, beetje zoals de vroeger 914 of 912.
                    Ik veronderstel dat de huidige 911 die meters wel hebben?

                    maar als je magnetische slijpsel hebt dan van je lager schalen, dan heb je toch ijzer op staal, daar zal je krukas toch niet vrolijk van worden hoor. Das eigenlijk al te laat, dat bedoel ik.

                    Wim

                      Waterpomper, oké zag het terug in eerste post 😳

                      Maar dat snap ik dan weer niet dat daar bij Porsche geen oliedrukmeter op zit. 🙄 😐
                      Is in combinatie met olie temperatuurmeter het belangrijkste bij sportauto’s om de motorconditie te zien, want als oliedruk terug loopt weet je dat er ergens teveel speling zit, en is 8 van de 10 keer zijn dit de lagerschalen, dus wordt je krukas niet geslepen. 😉

                      123

                        geen olie druk meter op de water pompers Wim
                        Als je al magnetische grijze pasta hebt, is je krukas al aan het afslijpen.

                        Met olie analyse kun je dat zien voor je krukas herslepen is.

                        Wim

                          Als de oliedruk goed is, waarom dan een blok splitsen of olie analyse.

                          Als bij een Porsche de olie druk gelijk is aan het toerental heb je gewoon perfecte motor in goede gezondheid.
                          En als de lagers aan het gaan zijn, zie je dit meestal wel aan de olie zonder analyse en zit er aan de (magneet) dop waarschijnlijk een kleine hoeveelheid grijze fijne pasta.

                          123

                            ok Wim,

                            maar wat is het alternatief?
                            Preventief het blok splitten om de lagers te vervangen?

                            Wim

                              Dit gaat wel er ver hoor in mijn ogen. :sleep:

                              123

                                Waarom wachten op schade als je het in een periodieke olie analyse kan zien aankomen?

                                PM

                                  [hide]@Vandamme: misschien een rare vraag maar waarom zou je dat laten doen? Wat hoop je te vinden of niet te vinden?[/hide]

                                    Zitten in Tongeren, spoelen en filteren hydraulische installaties en meten uiteraard ook vervuiling:
                                    http://www.hydac.com/be-nl/engineering-service/service/fluid-analyse.html
                                    Ik denk dat je overal aan een 100€ zal zitten.

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.