OLIE op de grond in m’n garage!!

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 OLIE op de grond in m’n garage!!

  • Maker
    Discussie
  • Hello beste Porschevrienden,

    Een week of 2 geleden vond ik een klein lekke olie op de grond in mijn garage nadat de P 10-dange stil stond.
    In eerste instantie niet te veel aandacht aangegeven gezien het om een klein plekje ging.
    Uit voorzorg toch maar een cartonnetje eronder gelegd..
    Na nog een ritje precies wat extra olie erbij gevallen..
    Vandaag reed ik de P nog eens buiten voor een toertje en zag ik toch wel een degelijke plasje olie liggen.. Stilaan begin i kme toch zorgen te maken. Gezien ik geen brug heb ben ik er maar even onder gaan liggen en heb ik enkele foto’s genomen…En tja, er hangt wel wat olie onder.. Ik vrees dat het uit de versnellingsbak komt.. Voor zover ik het kan inschatten..
    Hieronder de foto’s… Moet ik me zorgen maken? Binnen 14 dagen stond er toch een afspraak in de garage op de agenda dus dat kunnen we toevoegen aan het lijstje… Maar ondertussen begin ik me wel wat zorgen te maken… Of lijkt dit jullie niet nodig?

    Bedankt alvast voor jullie feedback.

    Groeten,

    Denis

    IMG_3452.jpg

    IMG_3456.jpg

    IMG_3457.jpg

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
    • Bedankt voor de tips. Ik zal het eens proberen droog te maken en nog eens zelf controleren.

      Nu wat betreft de olie, het is idd toch wel redelijk dikke olie en het ruikt een beetje naar rotte eieren. Ik denk niet dat het remolie is..
      Maar zeker het controleren waard…

      Ondertussen is het lekken op zich plots minder geworden sinds het nazicht in de garage.
      Het lekt nog steeds maar veel (nog) minder . Ik heb er een bakje ondergezet in mijn garage dan kan ik in de gaten houden hoeveel en aan welk tempo het lekt.

      Groeten,

      Denis

        Bedankt voor de tips. Ik zal het eens proberen droog te maken en nog eens zelf controleren.

        Nu wat betreft de olie, het is idd toch wel redelijk dikke olie en het ruikt een beetje naar rotte eieren. Ik denk niet dat het remolie is..
        Maar zeker het controleren waard…

        Ondertussen is het lekken op zich plots minder geworden sinds het nazicht in de garage.
        Het lekt nog steeds maar veel (nog) minder . Ik heb er een bakje ondergezet in mijn garage dan kan ik in de gaten houden hoeveel en aan welk tempo het lekt.

        Groeten,

        Denis

        Wim

          En aangezien het daar ook nat uitziet op de foto zal python het wel eens bij het rechte eind kunnen hebben.
          Mocht het toch de keerring zijn kun je die omwisselen zonder al te veel uren via het luikje tussen de stoelen.
          Enkel kruisstuk loshalen, keerring eruit trekken met haakje en over de as schuiven om eruit te halen, en de nieuwe op die manier er over schuiven.
          En dan met een speciaal stukje (zelfgemaakt) gereedschap erin tikken. 😉
          Al met al 2 uur werk met afstelen erbij.

          Wim

            En aangezien het daar ook nat uitziet op de foto zal python het wel eens bij het rechte eind kunnen hebben.
            Mocht het toch de keerring zijn kun je die omwisselen zonder al te veel uren via het luikje tussen de stoelen.
            Enkel kruisstuk loshalen, keerring eruit trekken met haakje en over de as schuiven om eruit te halen, en de nieuwe op die manier er over schuiven.
            En dan met een speciaal stukje (zelfgemaakt) gereedschap erin tikken. 😉
            Al met al 2 uur werk met afstelen erbij.

              Misschien moet je dat best eens goed proper (droog) maken ,een eindje gaan rijden en nog eens kijken of er te achterhalen valt van waar het juist komt !

              Op het eerste zicht lijkt het idd uit de oliekeerring te komen maar die druppel olie die daar hangt lijkt niet echt op versnellingsbak olie en zou wel eens van de onkoppelings slave cilinder daarnaast kunnen komen .

              Voel eens aan die olie , wrijf het eens tussen je vingers
              versnellingsbak olie is heel dik (plakkerig) en heeft een specifieke geur, remolie daartegen is heel dun (water) en meestal zo goed als geurloos .

                Misschien moet je dat best eens goed proper (droog) maken ,een eindje gaan rijden en nog eens kijken of er te achterhalen valt van waar het juist komt !

                Op het eerste zicht lijkt het idd uit de oliekeerring te komen maar die druppel olie die daar hangt lijkt niet echt op versnellingsbak olie en zou wel eens van de onkoppelings slave cilinder daarnaast kunnen komen .

                Voel eens aan die olie , wrijf het eens tussen je vingers
                versnellingsbak olie is heel dik (plakkerig) en heeft een specifieke geur, remolie daartegen is heel dun (water) en meestal zo goed als geurloos .

                  Hi all,

                  Voorbije vrijdag de P terug gaan ophalen bij mn garagist.
                  Ik had m gevraagd een algemene check up te doen gezien ik de P nog maar een maand of 2 bezit.
                  Uiteraard ook naar dat olielek laten kijken.
                  Zoals jullie al hadden aangehaald is het idd de keerring van de versnellingsbak die wat lekt. Blijkbaar geen ramp maar gewoon in het oog te houden. Gezien het aantal werkuren die erin kruipen om dit euvel op te lossen heb ik een nieuwe afspraak om m later hiervoor nog eens binnen te brengen. Geen grote kosten dus, das een meevaller.. Althans wat betreft de stukken, want de uren zullen wel even doortikken vrees ik.
                  Verder nog eens een bevestiging van de garagist dat de auto in zeer goede staat is en gewoon de klassieke gebruikssporen heeft van een auto van deze leeftijd. Ikke gelukkig!! :-))) :happydance: en dit weekend dan maar enkele heerlijke ritjes gemaakt!

                  Verder ontbreekt ook nog de bodemplaat vanaf de versnellingsbak tot helemaal achteraan.. Moest iemand er toevallig nog eentje op overschot hebben voor een 964, je mag me altijd een seintje geven…

                  Groeten en geniet van deze mooie dagen en de ritjes met de P!!

                  Denis

                    Hi all,

                    Voorbije vrijdag de P terug gaan ophalen bij mn garagist.
                    Ik had m gevraagd een algemene check up te doen gezien ik de P nog maar een maand of 2 bezit.
                    Uiteraard ook naar dat olielek laten kijken.
                    Zoals jullie al hadden aangehaald is het idd de keerring van de versnellingsbak die wat lekt. Blijkbaar geen ramp maar gewoon in het oog te houden. Gezien het aantal werkuren die erin kruipen om dit euvel op te lossen heb ik een nieuwe afspraak om m later hiervoor nog eens binnen te brengen. Geen grote kosten dus, das een meevaller.. Althans wat betreft de stukken, want de uren zullen wel even doortikken vrees ik.
                    Verder nog eens een bevestiging van de garagist dat de auto in zeer goede staat is en gewoon de klassieke gebruikssporen heeft van een auto van deze leeftijd. Ikke gelukkig!! :-))) :happydance: en dit weekend dan maar enkele heerlijke ritjes gemaakt!

                    Verder ontbreekt ook nog de bodemplaat vanaf de versnellingsbak tot helemaal achteraan.. Moest iemand er toevallig nog eentje op overschot hebben voor een 964, je mag me altijd een seintje geven…

                    Groeten en geniet van deze mooie dagen en de ritjes met de P!!

                    Denis

                      heb je het niveau van je rem olie al eens in het oog gehouden. kan ook olie van het diff lock zijn.

                        dank voor de tips allemaal!
                        De wagen heeft 2000km geleden een revisieboite gekregen in de california en dan heeft hij zowat 2 jaar stilgestaan.
                        Ik heb de wagen sinds een aantal weken en heb er zelf 1500km mee gereden. Dus op 2 jaar is er na de revisie zo’n 500km mee gereden.
                        Wellicht zal het idd een verduurde dichting zijn..

                        De druppels zijn idd niet super groot maar na een weekje stilstaan heb ik toch een plasje van 10cmx10cm onder de auto..

                        Maar goed, einde deze maand gaat hij binnen in de garage, dat voegen we dan toe aan het lijstje..

                        Toch bedankt allen om me enigszins wat gerust te stellen… 😉

                        Groeten,

                        Denis

                          Ik dnek idd ook aan de keerring ; heb dat indertijd ook voorgehad met mijn Lotus Esprit, naar het schijnt komt dat door vaak stil te staan (typisch ‘euvel’ bij hobby-wagens).

                          Onderdeel kost inderdaad nagenoeg niks, maar de werkuren lopen op, en het risico blijft dat je het na verloop van tijd weer hebt.

                            U geen zorgen maken. Zal idd wat werkuren vergen maar meestal easy to fix.

                              [quote=”Denis2811″ post=207546]… Binnen 14 dagen stond er toch een afspraak in de garage op de agenda dus dat kunnen we toevoegen aan het lijstje… Maar ondertussen begin ik me wel wat zorgen te maken… Of lijkt dit jullie niet nodig?[/quote]

                              van foto’s waarop één druppel zeer zuivere olie te zien en geen geluid te horen is, zou ik geen slaap laten.

                                Lijkt mij de keerring te zijn die uit de versnellingsbak naar de aandrijfas gaat, verbeter mij aub indien niet correct, ben geen autotechneut!

                                Indien correct is dit bij de mijne bij de vorige eigenaar ook reeds gebeurd; onderdeel kost weinig of niks, werkuren loopt wat hoger op.

                                Staat de afdekplaat nog gemonteerd onder de motor?

                                  oh ja, nog even toevoegen het gaat om een 964 carrera 4…

                                  Gr

                                  Denis

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.