Olie verversen 993

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Olie verversen 993

• Maker
    Discussie
  • Een vraagje wat beste is om de olie te verversen van mijn 993.
    Ik dacht altijd dat het beter is dat de motor op temperatuur is, en pijl op 09.00 uur staat (klep open)
    om de olie te wisselen. Nu hoor ik van een “kenner” dat het beter is om de wissel te doen als de
    motor “koud” is…. Klopt dit ?

7 reacties aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
    • Misschien wel even de moeite om er een klein vraagje bovenop te gooien…

Welk type motorolie? Ik ben van plan een onderhoud aan de 964 te doen.
      Via de site van Porsche classic heb ik gezien dat Porsche ‘nieuwe’ olieën op de markt heeft gebracht, specifiek per type motor, tot en met de 993.
      Vanaf een 3.0 luchtgekoeld raden ze nu een 10W60 aan!
      Heeft er iemand ervaring met verschillende olieën? En dan een volgende vraag: kan het kwaad om over te stappen naar en andere viscositeit?
      Ik werk zelf in een garage, maar dit soort vragen krijgt toch niet direct een sluitend antwoord…

Grtjes,

Gysbeer.

Warme olie komt er makkelijker uit dan koude. Ook even goed in de gaten houden hoeveel liter eruit komt en weer in gaat. Laatste litertje(s) met stationair draaiende motor, dan vult ie lekker op en kun je ook op je oliemetertje binnen zien hoe ver je zit. De peilstok alleen is niet helemaal betrouwbaar…Succes!

Stomme vraag misschien maar als de thermostaat dichtgaat blijft er dan geen lucht achter en zoja hoe gaat dat eruit?

Duidelijk…. Thanx !! :drink:

motor(olie) moet volgens het WPH op temperatuur zijn: 70 à 90°C

oelwechsel993.jpg

Maakt volgens mij toch niet zoveel uit ?
                Als de olie er maar uit komt en de klep open is bij leeg laten lopen.
                Olie controleren + bijvullen bij warme motor dan. Niet ??

Als je er koude nieuwe olie in doet gaat de klep toch weer dicht? :think:

7 reacties aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.