Oliepijl

  • Maker
    Discussie

  • Jan Danckaers
    Deelnemer

      Ik weet dat het hier al dikwijls gezegd is, maar hoe hoog moet nu het oliepijl staan op je pijlstok, en hoe hoog moet de meter staan op het dashboard.
      Er wordt steeds gezegd oliepijl met warme draaiende motor en op een vlakke vloer op de meter in het midden tot driekwart vol.
      Hoe hoog moet dan het peil staan op de peilstok.
      De 964 is pas binnen geweest bij Garage Willems voor de oliewissel.
      Nu staat het pijl (warm en draaiende motor) op de meter tot volledig boven.
      Op de pijlstok tot 2 cm boven maximum
      Ik heb daarvoor al gebeld met Willems, en zij zeggen dat het normaal is.
      Ik kan me niet voorstellen dat deze mannen met meer dan dertig jaar ervaring in de luchtkoelers en goed aangeschreven dit niet zouden weten. Ik kan aannemen dat ze per ongeluk teveel gevuld hebben, maar op mijn vraag zouden ze dan toch wel antwoorden, er wat olie af te laten in plaats van “geen zorgen maken , dat is perfect in orde zo”

    14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
      • “Na zo’n kilometer rijden begint deze te stijgen en komt tussen het rode deel en half schommelen bij rijden en accelereren.”

        “Bij stilstand (vb. rood licht) komt de meter tot in het maximum op de meter.”

        Tijdens het rijden heeft het metertje geen waarde (telt niet). Het metertje geeft inderdaad alleen bruikbare waarden af met warme motor, op vlakke ondergrond in stationaire toestand. Metertje helemaal bovenin wil zeggen dat hij goed vol zit. Zelf ga ik ervoor dat ie een beetje in het midden hangt of net er boven. En gaat ie op een gegeven moment heel erg onderin zitten, dan wordt er een half litertje bijgevuld. Misschien een half litertje per 5.000 km ofzo.

        Das nuttige info, 1,75 lt tussen onder en bovengrens meetstok!!

          [quote=”993″ post=235709]
          Op de peilstok tot 2 cm boven maximum[/quote]

          Dan zit’ie té vol. :popcorn:

          De peilstok is maatstaf – het metertje in het dashboard is slechts een indicatie 💡

          De hoeveelheid olie – in het systeem – die nodig is om van het MIN streepje naar het MAX streepje te gaan is 1.75 liter.

          Je kan dus gokken hoeveel olie er te veel in zit :coolness:

          Beter iets te weinig olie in het systeem, dan té veel – is mij altijd verteld ….

            heb zelf een luchtgekoelde 3.2, daar is (ook de ) meting is enkel bij opgewarmde motor correct, bij stationair toerental op vlakke ondergrond, als ik jouw verhaal lees had je wellicht die liter niet moeten verwijderen, vermits je nu meting hebt op pijlstok van -1 cm op max. al zal het wss geen kwaad kunnen dat je een liter heb afgelaten…
            nu gaan met die banaan :driver:

              Ondertussen dan toch maar één liter olie uitgezogen.
              Op de peilstok staat nu de olie tot één cm onder het maximum met warme motor.(moeilijk te zien met nieuwe olie)
              De meter op het Dash blijft nu bij koude start in het rode gedeelte liggen
              Na zo’n kilometer rijden begint deze te stijgen en komt tussen het rode deel en half schommelen bij rijden en accelereren.
              Bij stilstand (vb. rood licht) komt de meter tot in het maximum op de meter.

              Waarschijnlijk dus toch wat overvult geweest.

                [quote=”Yellow Submarine” post=235723]Als er in de Amazone indianen zijn die hun pijl in gif dompelen, dan mogen wij onze pijl in de olie steken, vind ik… Hoe kom je anders het peil te weten?

                :ass:[/quote]

                Van pure neid of tot grood joleidt kreigt men ‘t scheit :happydance: Zolang de zon maar scheint. :think:

                  wanneer het oliepeil op de meetstok bij warme motor boven de maximum staat is er gewoon teveel olie op, ik denk dat 3/4 van de peilstok ideaal is

                    Laat eerst eens een warme motor een kwartiertje stationair draaien en meet dan je oliepeil .
                    Verschil is dat dan pas de motor op ideale bedrijfstemperatuur is .

                      Als er in de Amazone indianen zijn die hun pijl in gif dompelen, dan mogen wij onze pijl in de olie steken, vind ik… Hoe kom je anders het peil te weten?

                      :ass:

                        OliepEIl en pEILstok: leraar nederlands.

                          Op de binnenmeter bij warme draaiende motor in stationair met vlakke ondergrond, mag ie niet in het onderste koude deel staan. Indien er teveel olie inzit, zal hij dat bij hete motor gaan lossen (verdampen) … maar dat zie en ruik je dan wel … rechtsachter dacht ik …

                          Tim

                            Toen ik mijn 993 terugkreeg van Willems stond het metertje ook op het maximum. dit zal dus wel normaal zijn.

                              en wat geeft het metertje op je dashbord aan ?
                              indien ze in de garage het juiste aantal liter olie gevuld hebben, dan is er nog de mogelijkheid dat je peilstok niet de correcte (lengte) is voor een 964. staat er onderdeelnr op 964 207 041 00 op?
                              vergelijk eens met die van jouw 993, want die zou dezelfde peilstok moeten hebben.

                                Mijne is wel gene 964, wel een 3.2 , maar ik vermoed dat het oliesysteem vrij identiek is :think:

                                Bij mij staat bij warme motor en op ralenti de meter ook op maximum en tijdens meting met draaiende motor het niveau op de peilstok +/- op 3 kwart van het maximum. Als de peilstok in die omstandigheden meer dan het maximum aangeeft zit er zonder meer teveel in hoor !
                                Overigens tijdens het rijden en onder acceleratie daalt de meter wel tot ook ongeveer de 3 kwart aanduiding.

                                  Wat zegt het boekje over je oliepeil ? 😉

                                14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.