Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 996 › Olivier’s 996.1 C2
- Dit onderwerp bevat 55 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 maanden, 1 week geleden door David Claes.
-
Hallo Allen,
Zoals in m’n voorstellingstopicje geschreven bezit ik intussen een dik half jaar een 996.1 C2.
https://porscheforum.be/forum/74-stel-jezelf-even-voor-/129674-even-voorstellen-olivier-996-c2[url=https://ibb.co/bvBgGyj]
De 996 bij de eerste ontmoeting met de verkoper en auto.Zoals geschreven wil ik ook zoveel mogelijk aan de wagen zelf kunnen doen. Zeker het gewone onderhoud en zaken die geen specialistische kennis nodig hebben. Waarom zou je denken? Dat doe ik dan zoveel mogelijk zelfstandig of met de auto-kennis van mijn pa erbij die vroeger heel wat aan heel wat verschillende auto’s gesleuteld heeft in z’n jeugd.
– Het budget van een 32-jarige is niet eindeloos
– Leuk om zelf te sleutelen maar vooral om bij te leren over de 911jes en autotechniek in het algemeen
– Maakt voor mij ook gewoon deel uit van je eigen auto te bezitten.Mijn specifieke 996, genaamd Felix (ik gaf m’n Skoda Superb reeds de naam Fons(ke) dateert uit oktober 1998, origineel Duitse wagen via Porsche Centrum Trier, na een 10-tal jaar heeft hij een 7-tal jaar in Nederlands een 2-tal eigenaars gehad, daarna via de vorige Belgische eigenaar ten slotte bij mij terecht gekomen.
Hij heeft intussen reeds meer dan 217.000km op deze aarde afgelegd en vermoedelijk (adhv het serienummer van de motor) ooit eens een andere motor uit 1999 gekregen.De auto was reeds 3j niet meer ingeschreven, je kan je dan wel aan wat kleine fratsen verwachten.
Stuurbekrachtiging die benen neemt. Maar met tip van de specialist toch makkelijk en goed kunnen repareren.
[url=https://ibb.co/NsrsrBD]MAF die niet meer werkt (eigen schuld na oppoetsen van de motorruimte) (kabeltje bleek los te zitten)
Voor mij gaat het mechanische voor op het cosmetische en m’n doel is om er dan ook nog heel lang plezier van te hebben.
– Jaarlijks krijgt de auto z’n verse olie, of er nu 1000 of 7000km mee gereden is …
Ook dit voor de eerste keer uitgevoerd, samen met het wisselen van de brandstoffilter.Dat was het voorlopig.
Ciao Ciao.
Voor 2023 had ik voornamelijk een ophangingsvernieuwing in gedachte, omdat alles van rubbers na meer dan 20j gewoon versleten is. Achterste dempers waren allicht nog de originele en de voorste zaten er ook al 50k/12j onder (vooral die 12j). Dat is intussen in uitvoering.
Dit houdt in
– Draagarmen, afstelvorken en stabilisatorstangen
– Schokdempers en veren vervangen.Dit deden m’n pa en ik met het nodige gevloek gewoon thuis in de garage. 🙂
Wel wil ik zoveel mogelijk OEM of OEM+ materiaal gebruiken.
Dus
– Armen => Meyle (een van de OEM leveranciers)
– Schokdempers (ik heb M030) zat ik eerst heel lang naar Bilstein B6 of B8 te kijken, maar door de matige of heel dure verkrijgbaarheid en een mooie tip van de persoon achter Carnewal toch voor Koni Sport gegaan.
– Veren werden Eibach verlagingsvering voor de 996 C2 welke overeen kwamen met wat er reeds onder zat. Zo bleef de bestaande verlaging behouden.[url=https://ibb.co/8Kr7Ggt]
Hierboven bestaande subtiele verlagingHierna kan een uitlijning naar x74 specificaties volgen.
Momenteel is de hele voorkant vernieuwd en ben ik aan de achterkant bezig met draagarmen en dempers. De voorkant heeft me alvast geleerd dat als iets vast zit alvast geen slijpschijf ter hand te nemen, want het bespaart je het zoeken naar een nieuwe Fusee.
[url=https://ibb.co/HTPQ77R]
Voorste draagarmen[url=https://ibb.co/6cQkfzQ]
Veren en armen voor achteraan.[url=https://ibb.co/4ZGDM9p]
Oud versus nieuw.ciao Ciao (moet blijkbaar in brokken wegens te veel linkjes)
Het vervolg
[url=https://ibb.co/khrH596]
Trots op m’n eerste schokdemper zelfstandig te vervangen.[url=https://ibb.co/tJ2jV1z]
Achteraan begonnen, morgen gaan we hier mee verder.Verder probeer ik ook cosmetisch wat te verbeteren, zoals de plastics voorzien van een laagje black in a flash zodat het weer fruitig oogt, leder wordt ingesmeerd en gevoed …
[url=https://ibb.co/SJ4VH2T]
[url=https://ibb.co/FhQn7Jj]
[url=https://ibb.co/h9TKdY6]
[url=https://ibb.co/NS79M3x]
Opfrissen motorruimteVoor komend jaar met de oliewissel heb ik ook al enkele werken in gedachte die ik dan zeker wil uitvoeren. Vooral richting bullet proofing van mijn M96 motor.
– Bougies
– Bobinnes
– Boegiebuisjes (die durven al eens te lekken)
– Wat roeste bouten en klemmen vervangen
– Startmotor ergens dit jaar nog vervangen want die is begonnen aan z’n laatste adem.
– Waterpomp & thermostaatDat was het voorlopig.
ciao
Knap werk geleverd !!!
Staan er op de Eibach veren dezelfde kleuren dots als op de originele?
De heren van de keuringscentra zijn er namelijk zot van.Bedankt, De veren hebben geen bolletjes. Mijn vorige veren ook niet, die moeten ook van een of ander aftermarketmerk geweest zijn. (waren origineel zelfs rood en al meermaals zwart gespoten).
De keuring voor verkoop is via de Specialist te Berlare gegaan. Men heeft er toch niks van gemerkt.Bedankt allen voor de duimpjes!
[url=https://ibb.co/rd3bVBY]
Vorige zondagavond nog aan de achterkant begonnen. Dat ging initieel erg stroef, iets met roeste moertjes …
Woensdagavond, vrijdagavond en deze namiddag verder gedaan en bijna alles wat vervangen moet worden is er uit, op de 2e draagarm van de passagierskant na, die moer zit echt moervast, ondanks doordrenkt te zijn in kruipolie.[url=https://ibb.co/B3QZvks]
Al de oude “rommel” eruit, veel rubbers toch slap en uitgedroogd zoals verwacht, ook 1 schokdemper begon reeds te lekken. Zie ook de mooi zwart gespoten Spax verlagingsveren …Na de schokdempers uit mekaar gehaald te hebben de montagestukken maar wat opgefrist. (morgen steken we die dan samen met de koni sports en de eibach pro kit voor de 996 c2.
[url=https://ibb.co/VBRhmsy]Links dan de snoodaard die niet los te krijgen is.
[url=https://ibb.co/zZj9Dfm]De “swaybar” die op de grond ligt is ook voorzien van een laagje verse verf.
Alleszins al veel spieren gekweekt weer deze week.Morgenmiddag weer aan de arbeid en dan zien om hem zo snel mogelijk uitgelijnd te hebben. Was eventueel aan het kijken om de verrassingsrit van PCT mee te rijden.
ciaociao
Respect wanneer je dit allemaal doet op je rug liggend op de garagevloer met de auto op assteunen !!
Ik moet op mijn leeftijd al worstelen gebruik makend van een 2-palen brug.
(PS ik ben ook begonnen zoals jij hoor )
Mijn rug is nu niet zo denderend vandaag. Komt ook wel door jarenlang het kieken uit te hangen op een skateboard.
Al met al blij met het resultaat dit weekend.
[url=https://ibb.co/BgJ0K1k]
Enkel bovenstaande linker draagarm NIET los gekregen, de eccentrische bouten is bijna niet los te krijgen met kruipolie en manmancht/boulonneuse. Allicht lukt het met een brandertje om de moer los te krijgen, maar dat brandertje was niet thuis dit weekend.Kan bestuurder is wel helemaal afgewerkt en blij met het resultaat.
[url=https://ibb.co/P5Bng1z]
Ook de plastics in de wielkast wat opgefrist en de delen die blijven ook wat opgepoest.
Demper wel wat geschonden met hem erin te plaatsen, maar dat is geen ramp (wat vernis voorzien op het blote metaal om het te beschermen tegen de elementen van de natuur).[url=https://ibb.co/Bw9yXZ9]
[url=https://ibb.co/pyyyyPq]
Oogt wel goed al dat nieuwe materiaal eronder.
Binnenkort maar ergens een uitlijnbeurtje versieren want vooral de achterwielen staan wat scheef in verschillende richtingen.
Ciaociao
OlivierVl post=290659 userid=12918Enkel bovenstaande linker draagarm NIET los gekregen, de eccentrische bouten is bijna niet los te krijgen met kruipolie en manmancht/boulonneuse. Allicht lukt het met een brandertje om de moer los te krijgen, maar dat brandertje was niet thuis dit weekend.
Is het de lange stang die je niet los krijgt aan de kant waar je met een inbus moet verhinderen dat het gewricht meedraait?
Let op WD40 is geen kruipolie!!! (WD40 is een waterverdrijvende spray, oorspronkelijk ontwikkeld om corrosie van metalen te voorkomen.) Probeer eens ‘echte’ kruipolie.
Of een tip van een oude rot: maak zelf een mengsel van petroleum en snijolie. Laat dit een nachtje z’n werk doen.Hey Deepee, nee de eccentrische bout in het subframe, ze is een tikkeltje los geraakt maar gaat nu niet verder … Er is al veel echte kruipolie over gespoten geweest en nachtjes laten weken/werken.
De moer in de fusee zit er provisoir op …Merci voor de tip wel.
Grote vreugde deze avond.
Op advies van de specialist samen met mijn pa de rotte arm maar doorgeslepen en vervolgens de roeste bout maar doorgezaagd met zo’n hitachi machine. De bus van de arm zat eigenlijk compleet vast op de bout. Want de rubbers waren intussen reeds in friet getrokken.
Direct de andere arm erin met een tijdelijke bout.
Nog nieuwe uitlijnbouten besteld bij de specialist dan plaats ik deze nog.
20 april een uitlijning van de gehele wagen en daarna is hij weer klaar voor weer een berg plezier![url=https://ibb.co/FqTqCZS]
Kort nadat ik de wagen had de voorste openingen naar de radiators toe maar voorzien van een extra alu grilletje. Dit zal verhinderen dat er veel vuil in de radiators en condensors opgestapeld komt te zitten, mooi meegenomen is dat het niet slecht oogt.
[url=https://ibb.co/Chm5ss2]Ik weer content.
Ciaociao
De auto is intussen uitgelijnd en we hebben er de verrassingsrit van PCT mee meegereden, ideaal om kennis te maken met mijn vernieuwde ophanging en het bevalt wel. Misschien wel binnenkort nog de motorsteunen doen, want die zien er ook niet meer zo fris uit. Allicht RSS mounts met de zachtste “mounts”.
Het leder van de pook is ook versleten en is scheurende, voor het leder heb ik een perfecte 1 op 1 vervanging gevonden die wat vriendelijker voor de portemonee is dan een nieuwe (€ 340 voor standaardpook).Hieronder tussen enkele van de andere aanwezige bolides, het valt wel goed op hoe klein een 996 is naast een 991 (staat ook wel tikje meer naar achter).
[url=https://ibb.co/TwZqKv6]Ciaociao.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.