Onbetrouwbare temp meter/ snelheidsmeter type 1 gaat niet

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 944 Onbetrouwbare temp meter/ snelheidsmeter type 1 gaat niet

  • Maker
    Discussie
  • Dag iedereen,
    Zoals ik heb meegedeeld in ‘ mezelf voorstellen’ ben ik sinds vorige week eigenaar van een 944 type 1, bouwjaar 1983. De motor warmde op maar dat heb ik opgelost door de thermostaat te vervangen.

    Ik doe een test en wat stel ik vast. De motor draait, temperatuur gaat na een tijd te hoog. Zet ik de motor uit en dan gewoon het contact op, dan staat de temperatuur mooi in het midden. Als ik dan terug start, staat hij te hoog. De fan van de radiator springt nu aan zoals het hoort (deed hij voordien niet). Ik vermoed dat de temp meter niet te vertrouwen is ofwel de sensor. Iemand suggesties of tips om het op te lossen? Ik vermoed dat de temp op zich nu wel in orde is…

    Tweede vraagje: mijn snelheidsmeter gaat niet. Het gaat hier om het type met kabel. Ik weet echter niet wat daar het probleem is. Kan iemand me helpen aub?

    Als deze twee euveltjes opgelost zijn is het tijd om ervan te genieten, want dan is ie technisch klaar.

    Groeten en alvast bedankt!
    Groetjes,
    Thierry

10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
    • Beste allen,

      Koeling: ok
      Snelheidsmeter: ok
      Remmen: ok
      En nog wat werken gedaan! Resultaat: afgelopen vrijdag oldtimerkeuring gehad en alles dik in orde. Was zelfs volgens de keurder in orde voor daily!
      Morgen ga ik naar de DIV voor O-platen en dan vollen maar!
      Groetjes en bedankt voor de raad 😉
      Thierry

        Hey Goya,
        Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad normaal gezien 1 fan. Ik ga het doen zoals jij voorstelt, 1 op de temperatuurswitch en 1 met schakelaar, kan nooit,kwaad. Bedankt voor je tip.

        Ondertussen is mijn temperatuurprobleem helemaal opgelost. Thermostaat, tempsensor en tempmeter vervangen. Alle kabels goed.aangesloten. Temp is nu stabiel.

        Nu op naar de remmen die achteraan vastzitten…
        Groeten.
        Thierry

          De mijne van 1984 heeft er toch maar ene. en volgens de onderdelencataloog die van 1985 ook maar eentje.

          Mss een tweede die je met een schakelaar kan bedienen?

            Dag allen,
            Ben nog steeds aan het werken aan mijn P.
            Ik heb een vraag ivm de radiator en de bijhorende fan. Ik heb twee fans achter de radiator zitten maar slechts 1 aansluiting.
            Ik hoorde dat een 944 type 1 (bwj 1983) normaal maar 1 grote fan heeft. Mijn vraag is of dit klopt?
            Alvast bedankt

              Dag iedereen,
              Heb ondertussen een nieuwe meter in het dashboard gestoken voor temp en beinzinemeter. Deze temp meter werkt goed en wipt niet omhoog of omlaag. Wel is het zo dat de meter met de motor draaiend aangeeft dat hij te warm loopt. Zet je hem af en dan alleen het contact op dan staat hij mooi in het midden. Conclusie: sensor moet ik nog vervangen.

              Ondertussen ook snelheidsmeter gecheckt zoals Deepee zei. Deze gaat goed. Heb vastgesteld dat de kabel door de vorige eigenaar niet aangesloten is aan het wiel :think: . Dus ook goed op te lossen. Nu nog de remmen achteraan loskrijgen en ik denk dat dan de eerste deftige testritten kunnen gedaan worden.

              Groeten,
              Thierry

                Thx, deepee! Dat zal ik eens nakijken binnenkort!

                  He Deepee,
                  Bedankt voor de tips. Ik ga ermee aan de slag, een dezer!

                  @ Goya: gelijk heb je 😀

                    wippen van de naald in de kilometrique komt door te stroef draaien van de kabel in de huls. dit is te verhelpen door te smeren of indien de kabel al te ver gerafeld is, helemaal vervangen.

                      Ik heb ook een probleem met mijn snelheidsmeter. In lage snelheden “wipt de wijzer omhoog een laag. Hij geeft geen constante snelheid aan. Eens boven de 50-60 Km/u is het beter.

                      Ik zal dat ook eens moeten zoeken… Ik denk dus dat we beide de tip van DeePee kunnen gebruiken 😀

                        heb je een werkplaatshandboek? de temperatuursensor van de dashbordmeter heeft het na al die tijd, net als de thermostaat, wss begeven of zit vol aanslag waardoor deze niet goed meer werkt. de weerstand van de oude gaan uitmeten kost meer tijd en inspanning dan hem simpelweg vervangen.

                        je snelheidsmeter kan je testen mbv een accuboormachine en een spijker die je vierkant slijpt; werkt de teller als je er de boormachine op aansluit dan doe je dezelfde test bij het begin van de kabel aan de versnellingsbak (met een rechthoekig geslepen spijker).
                        het is een bekend euvel dat na verloop van tijd de kabel inkort door de rotatie, of breekt, of de koppelingen ervan rond inslijten.

                      10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.