Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › onderhoud cabriodak
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 18 jaren, 3 maanden geleden door jacques911.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Hallo targa boy,het produkt dat je aanbeveeld is dit enkel een kuisprodukt of ook om de waterdichtheid te bevorderen en welk is de kostprijs.Groeten Jacques
indien je een nieuw kap nodig hebt één adres http://www.cabriokappen.be
meer info over onderhoud van cabriokappen hieronder
groeten
targaboyUit onderzoek is gebleken dat bijna 78% van de cabriodaken wordt vervangen als gevolg van geen of verkeerd onderhoud. Slechts 22% wordt vervangen vanwege inbraakschade of vandalisme.
De informatie over onderhoud van een cabriodak is erg summier: het instructieboekje van de autofabrikant vermeldt niet of nauwelijks hoe u moet handelen en welke producten u kunt gebruiken.
Waarschuwingen zijn er in overvloed; bekijk uw instructieboekje, raadpleeg de diverse sites op internet, vraag de verkopers. Overal zult u gewaarschuwd worden om vooral voorzichtig te zijn met uw cabriodak.
Een cabriodak beslaat ongeveer 1/3 van het oppervlak van een auto; de rest wordt met diverse poetsproducten verzorgd en onderhouden, maar zouden er voor het dak geen producten of systemen bestaan?
Een “veilig†advies is om maar groene zeep te gebruiken bij het reinigen van een cabriodak; het doet niets, maar het dóét ook nauwelijks iets!
Een vinyldak zou geen of minder onderhoud nodig hebben dan een stofdak. Niets is minder waar; vinyl is een kunststof, geproduceerd d.m.v. oplosmiddelen. Na verloop van tijd lossen deze op, waardoor simpel gezegd het vinyl uitdroogt en verweert. Vinyl dient dus regelmatig (vaker nog dan stof!) hiertegen beschermd te worden.
De grootste vijanden van cabriodaken zijn zure regen, boomhars, vogelpoep en uitlaatgassen. En natuurlijk de invloed van zonlicht. Dus een goed onderhoudsproduct moet hiertegen weerstand en bescherming bieden.
Autofabrikanten en botenbouwers maken de cabriokappen veelal niet zelf; specialisten op dit gebied maken de benodigde frames en kopen het doek. Wie zou er nu meer verstand hebben van het doek dan de producent zelf.
Door samenwerking en overnames is de grootste producent van stof- en vinyldoek ontstaan: de firma HAARTZ in de USA. Onder hun worden de volgende merknamen geproduceerd: Twillfast II, Stayfast. Eurotopping, Twillfast MC Double Texture, Twillfast JX Sailcoat, Sailcloth, Twillfast RPC, LandMark, Singel Texture, SU Topping, D. Texture en Sonnenland A5.0, Sonnenland A5.3, Sonnenland PLUS en Sonnenland A5.8.
HAARTZ heeft een diepgaand onderzoek achter de rug op het gebied van reiniging en onderhoud van moderne kapstoffen; HAARTZ heeft aan 1 product zijn toestemming en aanbeveling verstrekt: Ragg Topp.
——————————————————————————–
[quote=”911-lover”:2qiaem6y]Al 9 jaar 😉
Hmmmm….Hmmmm…waarvan het “Hartge” sneller gaat slaan 😆 😉
Ah tjiens Koen, ik wist niet dat gij een cabrio had…
@eric63: ik zal eens zien welk produkt ervoor gebruikt wordt, weet niet welk merk binnengekomen is. Moet iets zijn dat De Geet ook gebruikt denk ik.Ik gebruik steeds de producten van Arexons voor het dak
En C1 voor de plastic achterruit
Bedankt voor de gedetailleerde poetsbeschrijving.
ik heb recent een boxster op de kop kunnen tikken met een nog zeer degelijke kap en wil dit ook zo houden.
Ken je het product dat je gaat gebruiken tegen doorsijpeling water en bewaren van de soepelheid van de stoffen kap?
thanks, Eric
Vrij simpel, zoals in het boekje staat zo weinig mogelijk met water wassen, water + wrijven geeft veel slijtage, men stelt voor bij elke wasbeurt maximum 1 op 5 je dak wassen. Dus heb ik een klederborstel gekocht om het dak droog af te borstellen als ik de wagen kuis, altijd in richting van het geweven stof wrijven.
Plekken (vogel of modder) haal ik er uit met water en doek.Altijd dakhoes gebruiken om dak te beschermen tijdens het rijden alhoewel dat met boxster niet van toepassing is 😉
Om de x-jaar (mijn wagen is nu 12j en zal dit nu binnenkort krijgen) een behandeling met produkt tegen waterdoorsijpeling om stof mooi en soepel te houden.
Verder zorg ik er ook voor dat voordat ik dak opplooi, het raampje achteraan zo proper mogelijk is. Ieder jaar elastieken nakijken op spankracht voor correct opplooien dak (weet niet of dat voor Boxster ook zo is). Wagen nooit nacht wegzetten met open dak, dak niet openen als dak nat is (veel slijtage stof, weer principe van natte doek wrijving veel slijtage), dak niet openen bij vriesweer.
Binnenkant dak stofzuig ik met gewone stofzuiger met borsteltje erop.
Denk dat dat zowat alles is….
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.